KLM tweede duurzaamste airline ter wereld2 min leestijd

Laatste vlootvernieuwing bij KLM in 2018

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Nederlandse nationale airline KLM krijgt de tweede plaats voor het kenmerk duurzaamste airline ter wereld. De eerste plaats ging naar het Japanse All Nippon Airways (ook bekend als ANA), lid van Star Alliance. Dit heeft de Dow Jones Sustainability Index bekendgemaakt. KLM staat voor het veertiende jaar op rij in de top 3. Volgens KLM ligt het geheim in de medewerker. Als alle medewerkers zichzelf goed kunnen ontwikkelen en de voordelen van een duurzame bedrijfsvoering kennen dan komt de rest vanzelf. Betekent dat volgend jaar weer de eerste plaats?

Dow Jones Sustainability Index

De Dow Jones Sustainability Index (DDSI) wordt sinds 1999 gepubliceerd door RobecoSAM. Er gaat veel onderzoek aan vooraf in diverse sectoren. Het gaat dus niet alleen om de luchtvaart. Meer dan 3.500 bedrijven zijn bekeken en meer dan 2.000 grondig onderzocht. Andere bedrijven die als duurzaamste in hun sector werden gekozen zijn bijvoorbeeld het Franse Peugeot en het NEderlandse DSM. Maar ook het Duitse Siemens en het postbedrijf uit het Verenigd Koninkrijk onderscheiden zich van de rest.

KLM

Duurzaamheid is voor de bedrijfsvoering van KLM erg belangrijk. Volgens het bedrijf betekent dit in de praktijk de focus te leggen op thema’s die het beste te beïnvloeden zijn. Hierbij wordt gekeken naar de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Ook richt KLM zich op thema’s als duurzame inkoop, diversiteit en de samenwerking met Schiphol op deze gebieden. De beste initiatieven beginnen op de werkvloer en worden daar meteen in de praktijk gebracht.

CEO en President van KLM Pieter Elbers stelt:

Om die positie waar te maken, zal KLM zich blijven inzetten op haar milieuvoetafdruk verder te verkleinen door bijvoorbeeld de inzet van duurzame biobrandstof, vlootvernieuwing en efficiëntere vluchtuitvoer. Binnen een duurzame bedrijfsvoering staat de medewerker centraal. KLM blijft zich daarom inzetten voor de duurzame ontwikkeling en inzetbaarheid voor alle medewerkers, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

CO2 uitstoot

KLM wil ook meer investeren in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Bijvoorbeeld door het makkelijker te maken om CO2 uitstoot te compenseren voor passagiers. Ook maakt KLM gebruikt van biobrandstof op enkele routes en vlootvernieuwing met zuinigere toestellen. Het bedrijf heeft tot doel gesteld om de uitstoot per passagier in 2020 met 20% te hebben verlaagt ten opzichte van 2011. In juni 2018 was het bedrijf op 17%.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *