Transavia maakt Boeing 737-800 iets groener2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Verduurzaming van de luchtvaart is voor veel airlines en vliegvelden belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan Schiphol. Het vliegveld wil in de toekomst 100% elektrisch gaan werken. Ook voor maatschappijen is het interessant om de vloot duurzamer te maken. Al was met maar met het oog op de brandstofrekening. Hoe lichter het toestel en hoe minder weerstand in de lucht, hoe minder brandstof er nodig is. Transavia heeft in samenwerking met GKN Fokker Techniek een aanpassing gedaan aan vleugels van de Boeing 737-800. Dit moet een brandstofbesparing van 1,5% opleveren.

Winglets

Met hulp van GKN Fokker Techniek is de eerste Boeing 737-800 van Transavia uitgerust met nieuwe winglets. GKN Fokker Techniek is gespecialiseerd in het repareren en ombouwen van vliegtuigen. Beide bedrijven werken al geruime tijd samen. Deze keer werd Fokker ingeschakeld om de nieuwe winglets te monteren. Een winglet is een verlenging van de vleugel die de luchtstroom op een betere manier moet begeleiden. Zo ontstaat er minder luchtweerstand. Deze techniek is afgekeken van vogels. Sommige vogelsoorten hebben dit namelijk ook. De zogenaamde Split Scimitar Winglets leveren volgens Boeing een brandstofbesparing van zo’m 1,5%. Dat lijkt weinig. Maar op de gigantische brandstofrekening van Transavia, levert het al snel veel geld op. Voor een Boeing 737-800 kan die besparing oplopen tot honderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien wordt het vliegbereik met ruim 200 kilometer vergroot.

De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)
De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)

PH-HSK

Het eerste toestel dat omgebouwd is heeft de registratie PH-HSK. Op 13 februari vertrok het toestel weer van Woensdrecht (WOE) naar Schiphol. Transavia zet dit vliegtuig vooral in op langere vluchten naar Alicante, Malaga, Faro en Tenerife. De maatschappij wil dit jaar nog in totaal vijf toestellen voorzien van de duurzamere winglets. De vloot bestaat nu uit 35 B737-800 en 7 B737-700 toestellen. In januari werd het nieuwe toestel afgeleverd. Namelijk een Boeing 737-800NG.

Deze Boeing 737-800 van Transavia werd voorzien van de nieuwe winglets (Bron: Transavia/Fokker)
Deze Boeing 737-800 van Transavia werd voorzien van de nieuwe winglets (Bron: Transavia/Fokker)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *