Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn reis naar Kenia bezoek ik vele plekken, waaronder ook enkele malen het vliegveld. Inmiddels ben ik gearriveerd met de KLM vlucht van Amsterdam naar Nairobi. In dit artikel zal ik jullie kort meenemen door de luchthaven van Nairobi en de Domestic Premier World Lounge.
Locatie van de luchthaven
De luchthaven Jomo Kenyatta International (NBO) is een behoorlijk eind verwijderd van de stad Nairobi. Zonder oponthoud is het ruim 25 minuten rijden naar de stad. Echter laat overdag de verkeerssituatie het niet toe in die tijd van het centrum naar de luchthaven te komen, of andersom. Stoplichten werken niet overal, vaak staan agenten het verkeer te regelen. Daardoor sta je soms langer dan 10 minuten stil. Vertrek ruim van tevoren naar de luchthaven is dan ook het advies.
De luchthaven is verdeeld in twee gedeeltes. Een gedeelte waar de internationale vluchten (Terminal 1a, 1b, 1c) vertrekken en arriveren, en een gedeelte waar de binnenlandse (Terminal 1d) vluchten vertrekken en arriveren. Om van het ene naar het andere gebouw te komen loop je buitenom via het voetpad. Op de website van de luchthaven staat dat er ook een shuttlebus zou moeten zijn. Deze heb ik echter niet gezien. Het is ook maar een paar minuutjes wandelen.
Aankomst
Hoogstwaarschijnlijk kom je Kenia binnen met een internationale vlucht. De luchthaven is vrij compact. Je stapt dan ook snel het vliegtuig uit en wandelt vlot richting de paspoortcontrole. Vooraf kun je via deze website al een visum aanvragen. Een single entry visum kost 51 Dollar, een transitvisa kost 21 Dollar. Zodra je visum akkoord is bevonden kun je dit in je online account zien. Druk deze bevestiging af en neem die mee naar de paspoortcontrole. Het checken van al deze formaliteiten duurt niet al te lang, mits het klopt. Karibu katika Kenya! (Welkom in Kenia)
Via enkele gangen wandel je de bagagehal binnen. Met een paar bagagebanden is het hier niet enorm groot. Er loopt wat grondpersoneel rond om alles netjes te houden. Koffers die te lang op de band liggen haalt men eraf en worden in bagagekarren geplaatst. Het duurde niet heel erg lang voordat ik mijn bagage had.
Nu op zoek naar de andere terminal, om daar weer in te checken voor de binnenlandse vlucht. Al snel kwam ik een medewerker van Kenya Airways tegen. Zij vertelde mij dat ik naar buiten moest gaan, onder de overkapping moest blijven lopen en dan de weg moest oversteken. Niet ver gelukkig, maar ook niet echt heel handig moet ik zeggen. Je wordt her en der toch al aangesproken door taxichauffeurs die je graag willen vervoeren.
Terminal 1D (Domestic)
Bij de Terminal 1D moet je gelijk door de security scan. Schoenen en riem moeten uit. Nadat je dit hebt doorstaan kun je alles weer aandoen en mag je de bagage gelijk afgeven bij de bagage afgifte. Als je bagage al is doorgelabeld checken ze het label en hoef je verder niets meer te doen, anders moet je natuurlijk nog je bagage inchecken. Er zijn balies genoeg, dus het gaat vrij vlot.
Hierna gelijk weer een security scan, nuttig? Hier zag ik de noodzaak niet helemaal van in, aangezien ik nog maar 2 minuten geleden door de security scan gelopen was, die nog geen 30 meter van elkaar zijn verwijderd. Toch weer schoenen e.d. uit. Hierna kom je in de vertrekhal. Het is vrij klein. Er staan stoeltjes en wat snackautomaten en een klein barretje waar je wat eten en drinken kunt halen. Verder is er niet veel te beleven in dit gedeelte van het vliegveld. Mocht je vlucht vanuit hier vertrekken en heb je geen lounge toegang, dan is het zeker niet nodig meer dan 1,5 uur van tevoren aanwezig te zijn. Wellicht dat zelfs een uur volstaat.
Premier World Lounge (Domestic)
Vlieg je in Business Class of heb je een Elite Plus status bij bijvoorbeeld Flying Blue, dan mag je kosteloos gebruikmaken van de Premier World Lounge in Terminal 1D. Deze lounge staat ook wel bekend als de Msafiri Lounge. Ik werd hier vriendelijk begroet door de jonge dame, waarna ik plaats kon nemen in een van de fauteuils.
Naast de fauteuils zijn er ook wat tafeltjes met stoelen te vinden. Ik denk dat er ruimte is voor ongeveer 20 reizigers. Ook wel logisch dat het niet groter is, aangezien er niet zo heel veel vluchten tegelijk vertrekken vanaf deze terminal. Er hangt een tv waar volgens mij veel sport op te zien is. Het was in ieder geval erg interessant, want zelfs het personeel had het drukker met tv kijken dan iets anders.
Goed, de lounge is dus niet heel groot maar voorzien van enkele faciliteiten. De keuze uit drankjes is niet enorm ruim, maar met de tropische temperaturen heb je aan een flesje koud water of cola eigenlijk al voldoende! De lounge beschikt over verschillende frisdranken, koffie en thee en alcoholische dranken. Daarnaast zijn er kleine sandwiches en (verpakte) snacks aanwezig.
Ook zijn er magnetron maaltijden beschikbaar. (Op het vliegveld van Mombasa moest je hier een kleine vergoeding voor betalen, ik weet niet meer of dat hier ook moest.
De lounge is voorzien van Wifi en heeft kastje met wat leesvoer bij de ingang staan. Verder is het ingericht met Afrikaanse kunstvoorwerpen. Voor de sanitaire stop moet je buiten de lounge zijn.
Het is een fijne lounge om even te wachten op je vlucht. Zeker ook omdat de airco het goed doet en je hier geen last van de muggen hebt, die er in de rest van de vertrekhal wel hier en daar zijn. Meer dan wat ik beschreven heb moet je er overigens niet van verwachten.
Vertrek vanuit Terminal 1D (Domestic)
Ongeveer 15 minuten voordat de vlucht vertrekt, vragen ze iedereen om gereed te gaan staan om te vertrekken naar het vliegtuig. Het was niet heel duidelijk dat eerst Businessclass-reizigers en Elite Plus leden mochten boarden. Nadat ik dat had gevraagd was in eerste instantie ook het antwoord dat ik achteraan moest gaan staan. In eerste instantie gedaan, maar toen nogmaals aangegeven dat ik Business Class (Premier World) vloog. De vrouw bood haar excuses aan, dat had ze niet begrepen. Al gauw liepen ik over het vliegveld richting het vliegtuig. Het begon wat te druppelen dus liep ik snel door. Her en der stond er wat grondpersoneel die aangaf waar men heen moest. Een bijzondere manier van boarden! Dat had toch gemakkelijker met een bus gekund. Uiteindelijk net op tijd in het vliegtuig voordat de enorme bui los barste. Neem dus eventueel een regenjas/poncho of paraplu mee in het regenseizoen!
Vertrek vanuit Terminal 1A, 1B, 1C (International)
Gaat je vlucht internationaal verder? Dan vertrek je vanuit Terminal 1A, 1B of 1C. KLM, Kenya Airways en Air France vertrekken vanuit Terminal 1A. Over het algemeen staat het goed aangegeven waar je heen moet.
Er is een speciale ingang voor de Business Classreizigers en Elite Plus leden. Daarnaast is een ingang voor de Economy reiziger zonder Flying Blue status. Kijk goed op de stickers op het raam waar je heen moet. Uiteindelijk kom je bij beide binnen en vraagt men om je paspoort en je ticket. Dit kun je ook op je telefoon laten zien.
Hierna volgt de security scan. Na het nodige weer in- en uitgepakt te hebben, en aan- en uit te hebben gedaan kon je doorlopen. Op het tijdstip dat ik aankwam was het niet erg druk, dus kon ik zo doorlopen naar de paspoortcontrole. Er is hier ook een Priority Lane aanwezig. Na een snelle controle werd er een stempel ingezet en mocht je doorlopen. Hierna kom je weer langs een security scan die vrij groot is opgezet. Neem hier de tijd, want vlot gaat het niet altijd.
Als je ook deze controle hebt gehad kom je bij de vele shops op de luchthaven. Mocht je dus nog geen souvenirs hebben, dan kun je wellicht hier je slag nog wel slaan. Van de welbekende magneten tot aan de lokale dranken. Er is keuze genoeg!
Heb je toegang tot de lounge, dan is dit een optie op de tijd nog even te doorstaan. Mocht je dit niet hebben, of er even geen zin in hebben, dan zijn er genoeg plekken waar je kunt wachten totdat je richting het vliegtuig moet. Vergeet niet op tijd te vertrekken. Bij de gate is wéér een controle van je paspoort en een eventueel visum voor Europa. Op het moment dat ik hierheen ging was het hier erg druk, gelukkig kon ik via de Priority Lane 😀 .
Conclusie:
De luchthaven is opgebouwd uit een gedeelte voor de internationale vluchten en de binnenlandse vluchten. Het is geen enorm modern vliegveld, maar het werkt zoals het hoort te werken. Het grondpersoneel helpt je graag je weg te vinden naar de juiste plek. Helaas, of misschien ook wel niet, zijn er bij binnenkomst in alle terminals tweemaal security scans. Je hoeft dus niet alles netjes op te bergen na de eerste keer, want je moet al gauw nog een keer alles uitpakken.
De luchthaven beschikt over een lounge voor binnenlandse vluchten, de Premier World Lounge van Kenya Airways. In een later artikel zal ik ook nog een review schrijven over de Pride Lounge, de internationale lounge van Kenya Airways.
Artikelenreeks
Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.
- 1eArtikel: Trip introductie Safariland Kenia
- 2eArtikel: Review: Retourvlucht KLM AMS-HAJ
- 3eArtikel: Review Ibis Hannover City
- 4eArtikel: Review Luchthaven HAJ & Lounge
- 5eArtikel: Review: AMS-NBO KLM WBC
- 6eArtikel: Review Luchthaven NBO en Domestic lounge (dit artikel)
- 7eArtikel: Review KQ EC en BC vlucht
- 8eArtikel: Review Mombasa Hotel
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Mombasa
- 10eArtikel: Review MBA Lounge + Luchthaven
- 11eArtikel: Review Ibis Styles Nairobi
- 12eArtikel: Bestemmingstips Nairobi
- 13eArtikel: Bezoek Hells Gate National Park
- 14eArtikel: Review Amboseli Hotel
- 15eArtikel: Bestemmingstips Amboseli NP
- 16eArtikel: Bestemmingstips Diani Beach & omgeving
- 17eArtikel: Review Diani Beach resort
- 18eArtikel: Review Luchthaven NBO en Internationale Lounge
- 19eArtikel: Review NBO-AMS KLM WBC
- 20eArtikel: Review Carpatair AMS-HAM
- 21eArtikel: Hamburg Airport + Lounge
- 22eArtikel: Review CDG Lounge
Beeldmateriaal: Cover en plattegrond – Kenya Airports Authority
Geef een reactie