Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner | Dubai – Wuhan8 min leestijd

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner | Dubai - Wuhan

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn zomertrip naar Azië vertrok ik vanuit Amsterdam naar Dubai en uiteindelijk verder naar Bangkok. Mijn reis vanuit Dubai naar Bangkok werd uitgevoerd door China Southern met de Boeing 787-8 Dreamliner naar Wuhan. Vanuit Wuhan vloog verder met een Boeing 737. Dit artikel is een review van de China Southern vlucht in Economy Class van Dubai naar Wuhan in de Boeing 787-8 Dreamliner.

Wist je dat China Southern binnenkort haar grotere variant in gaat zetten op vluchten naar Amsterdam? Check het in dit artikel.

Keuze China Southern

Vanuit Dubai zijn er verschillende maatschappijen die een vlucht in de richting van Bangkok aanbieden. Emirates bijvoorbeeld rechtstreeks, anderen met een overstap, zoals China Southern. Ik koos onder andere voor een SkyTeam parntner om op deze wijze ook nog wat Miles en XP te sparen. China Southern is per 1 januari 2019 uit de SkyTeam alliantie gestapt. Echter hebben zij wel een overbruggingsjaar waarin de voordelen nog geldig blijven, dit stopt eind 2019. Mijn keuze om met China Southern was dus uiteindelijk al gauw gemaakt, aangezien ik 15XP zou verdienen en ruim 4.000 Miles.

Inchecken op luchthaven

Mijn vlucht vertrok vanuit Terminal 1 op de luchthaven van Dubai (DXB). China Southern heeft hier verschillende balies, waaronder ook voor Business Class, Premium Class en Elite reizigers. Bij aankomst was er nog maar een rij over, bijzonder aangezien ik ongeveer drie uur van tevoren al aanwezig was.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner

Het inchecken verliep vlot, tot op het laatste moment. Er werd gevraagd naar het vliegticket met vertrek vanuit Thailand. Die had ik niet, maar was wel noodzakelijk aldus de mevrouw achter de balie. Na meermaals uitgelegd te hebben dat ik per trein vanuit Thailand naar Cambodja reisde en vanuit daar per vliegtuig naar Singapore ging ze het toch nog even navragen. Uiteindelijk kwam alles goed en kon het ticket worden uitgeprint. De mevrouw gaf ook nog een uitnodiging voor de SkyTeam lounge. Ik was nu klaar om richting de gate te gaan. De security en douane verliepen prima, maar neem er wel je tijd voor aangezien het best druk kan zijn op de luchthaven van Dubai.

SkyTeam Lounge

Voorafgaand aan mijn vlucht kon ik nog gebruik maken van de SkyTeam lounge op de luchthaven van Dubai. Eerder werd er op InsideFlyer al geschreven over deze lounge. De lounge lijkt uiteraard op de SkyTeam lounge op de luchthaven van London Heathrow alsook die in Beijing. Persoonlijk vond ik de lounge in Dubai wat klein. Er waren aardig wat zitplekken, maar weinig privacy. Het eten was goed, maar beperkt, de lounge werd goed schoongehouden. Enkele stopcontacten zijn toe aan vervanging en de WiFi viel vaak weg.

Boarding

Bij aankomst bij de gate werd al snel duidelijk dat boarding middels een bus was. Een beetje jammer, zeker voor zo’n grote luchthaven als Dubai. Goed, de bus verliet de gate zodra deze volgeladen was.

Bij aankomst stond het toestel klaar en konden we via de trap het vliegtuig in. Het boarden verliep best prima. Bij aankomst werd aangegeven waar de stoel zich bevindt. Het personeel was behulpzaam en ook vriendelijk.

Tripintroductie: Azië - Thailand, Cambodja, Singapore & Bali
Met de Boeing 787-8 van China Southern naar Wuhan.

Cabine en stoel

De Boeing 787-8 van China Southern kent drie cabines, namelijk First Class, Business Class en de Economy Class. Zelf vloog ik in de Economy Class. Deze cabine kent een 3-3-3 stoelindeling. De laatste twee rijen achterin zijn 2-3-2. Vooraf had ik voor de twee stoelen achterin gekozen, stoel 52H en 52K.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 DreamlinerDe uitstraling van de cabine, en dan met name de stoelen vind ik niet heel erg mooi, maar dat is persoonlijk. Elke stoel heeft een eigen schermpje die gemakkelijk te bedienen zijn. In het scherm zit een aansluiting voor de koptelefoon die bij aankomst al op de stoel ligt. Ook is er een aansluiting voor USB, zodat je bijvoorbeeld je telefoon kan opladen. Ikzelf ben 1.92, de beenruimte is dan wat aan de krappe kant.

Bij de rijen achterin het vliegtuig zijn de stoelen aan de raamzijde opgesteld met twee stoelen langs elkaar. Tussen het raam en de stoel is behoorlijk wat ruimte, dus je kunt hier niet tegen het raam of wand aanleunen.

Onder de stoel is nog een stopcontact, hier kun je bijvoorbeeld je laptop opladen.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner

De stoel zit oke, maar verwacht geen enorm comfortabel stoel. Je krijgt nog een dekentje en kussen om het iets prettiger te maken. Bij aanvang in het vliegtuig ligt er ook een kleine amenitykit voor je klaar met enkele handige producten. Een leuk tasje zelfs in Economy.

Opbergen & Entertainment

Boven elke stoel zijn bagagebakken gemonteerd. Helaas waren de bagagebakken rondom mijn stoel voorzien van andere inhoud. Veelal afval, dekens, koptelefoons en andere dingen. Ik kon moest mijn bagage dus iets verder naar voren verplaatsen. Ik vond het opmerkelijk dat er zoveel bagageruimte gevuld was met andere dingen dan handbagage.

Helaas vertrok de vlucht ruim anderhalf uur later vanwege drukte rondom Dubai. Ik startte mijn ontdekkingsreis door het Entertainmentsysteem. De koptelefoon die ik ontving is niet van enorme kwaliteit en sluit niet goed aan op je hoofd en oren. Je hoort dus veel geluid uit de cabine. Het entertainmentsysteem is voorzien van verschillende internationale films, alsook Chinese en andere Aziatische films. Ook is er keuze uit muziek, Sky TV, games en programma’s voor kinderen. Prima om de vertraging en eerste uren door te komen.

In het toestel zijn ook enkele magazines aanwezig waarin zowel Chinese als Engelse verhalen staan.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner | Dubai - Wuhan

Maaltijden

Aangezien de vlucht minimaal anderhalf uur vertraagd was begon de maaltijdservice nog aan de grond in Dubai. De vlucht zou namelijk om 23.00 vertrekken, dus na een maaltijd is slapen prettig. Men begon met de dranken, waarna de maaltijden werden uitgeserveerd. Ikzelf had vooraf een seafood maaltijd besteld. Deze maaltijd was lekker en goed van kwaliteit. De maaltijd bestond uit zalm met groentes, aardappelblokjes, salade en een soort rijstnagerecht. Mijn reisgenoot had een vegetarische pasta die oke was.

Nadat de maaltijden door iedereen opgegeten waren werd alles opgeruimd en konden we na een half uur gaan vliegen. Er werd nog een drankronden gedaan, waarna het voor mij in ieder geval tijd was om te gaan slapen. De verlichting werd ook gedimd.

Zo’n zes uur later werden we gewekt voor ontbijt. Ik ontving een soort omelet met vis, groentes en een aardappelschijfje. Ook zat er brood en een fruitsalade bij. Prima om de ochtend mee te beginnen, al was het brood wat droog.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner

Hierna was het nog even vliegen alvorens aan te komen in Wuhan. Helaas met flinke vertraging waardoor het nog maar lastig was om de volgende vlucht te halen.

Arriveren

De daling werd ingezet, dus tijd om nog even naar het toilet te gaan. Hier staat ook een soort deo en wat handzeep. De toiletten achterin zijn wat ruimer dan voorin de cabine.

Omdat het toestel dus te laat vanuit Dubai vertrokken was, kwam ik bijna twee uur later aan in Wuhan. Mijn aansluitende vlucht zou binnen het uur vertrekken. Het cabinepersoneel bedankte iedereen bij het uitstappen. Op Wuhan werd ik opgewacht door iemand van China Southern die mij hielp om de volgende vlucht te halen. Doorlopen dus, eerst langs de douane waar wonder boven wonder geen rijen waren en ik binnen 5 minuten met een stempel in mijn paspoort in ‘China’ stond. Snel bagage ophalen en naar de incheckbalies. Mijn ticket lag al klaar, dus bagage inchecken en weer door de security en langs de douane. Hier was het wat drukker, maar alles verliep goed. Helaas heeft de vertraging ervoor gezorgd dat ik geen gebruik meer kon maken van de lounge op de luchthaven in Wuhan, maar er zijn vast ergere dingen 😉 .

Artikelenreeks

Gedurende mijn reis in de verschillende landen in Azië, heb ik verbleven in verschillende hotels, diverse vliegreizen gemaakt en bijzondere plekken bezocht. Middels een aantal artikelen zal ik jullie de komende tijd informeren over de verschillende hotels en de combinatie met onder andere mijn Le Club AccorHotels Gold lidmaatschap. Ook zal ik enkele reviews schrijven over de vliegreizen en airport lounges. Als laatste zal ik ook enkele bestemmingen uitlichten. Op dit moment is er al geschreven over:

 Beeldmateriaal: InsideFlyer – MdTurck

Overzicht

Publicatie Datum

18 August 2019

Voordelen

- Goede maaltijden,
- Personeel komt vaak vragen of men iets wil drinken
- Prima content op entertainmentsysteem,
- Vriendelijk personeel,
- Langs stoel 52K heb je meer ruimte om bijvoorbeeld tas neer te zetten. Nadeel is wel dat je niet tegen de wand of raam aan kan leunen om te rusten/slapen.
- Elke stoel heeft stopcontact en USB-oplader.
- Leuke amenitykit.

Nadelen

- Rondom rij 52 weinig opbergruimte in de bagagebakken, omdat deze gevuld waren met andere spullen.
- Geen enorm comfortabele stoel.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

China Southern heeft twee varianten van de Dreamliner variant. Een daarvan is de Boeing 787-8, de kleinste variant. Het toestel wordt onder andere ingezet op de route Wuhan-Dubai. Op zich heeft China Southern een prima Economy Class product. Verwacht niet te veel van de stoelen, het zit oke, maar niet enorm comfortabel. Zeker niet als je erg groot bent. De maaltijden zijn lekker en als je vooraf selecteert kun je ook iets anders bestellen, zoals een seafood maaltijd. Het entertainmentsysteem kent aardig wat content, ook internationaal. Neem wel je eigen koptelefoon mee. Het personeel is over het algemeen vriendelijk en probeert te helpen waar nodig. Ze spreken redelijk Engels, al vinden ze dit zelf niet altijd.

8 min leestijd">
3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *