Overname Air Transat door Air Canada ‘definitief’

Staart van een Boeing 787-8 Dreamliner van Air Canada (Bron: Air Canada)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air Transat staat in Nederland vooral bekend om de seizoensgebonden vluchten tussen Amsterdam en Canada. Het veel grotere Air Canada vliegt normaliter gedurende het gehele jaar tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Toronto. Laatstgenoemde had al langer de intentie om om de vakantie carrier over te nemen. De overname is nu ook door de Canadese mededingingsautoriteiten goedgekeurd. Maar wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse reiziger?

Overname

De overname komt niet als een verrassing. Al in de zomer van 2019 schreven we over de intentie van Air Canada om Air Transat in te lijven. De aandeelhouders waren al positief, maar of de Canadese en Europese mededingingsautoriteiten ook akkoord gingen moest nog blijken. Air Canada zou meer dan 500 miljoen Canadese dollar hebben neergelegd voor de overname.

Men wil niet dat een enkele maatschappij te veel concurrentiekracht krijgt op een bepaalde route. Vanuit Amsterdam vliegen bijvoorbeeld maar drie airlines direct naar Canada. Dat zijn in eerste instantie KLM en Air Canada. Daar kwam als ‘onafhankelijke’ airline Air Transat bij. Als de vakantie maatschappij overgenomen wordt door Air Canada dan zou Air Canada de route bijna geheel zelfstandig in handen krijgen. Te weinig concurrentie is niet gunstig voor de prijsontwikkeling. De overname is nu ‘definitief’, althans als het de Canadezen betreft. Omdat de Europese mededingingsautoriteiten nog geen uitspraak hebben gedaan is dat nu dus nog afwachten.  

Toestel van Air Transat (Bron: Air Transat)
Toestel van Air Transat, de Canadese airline vliegt voornamelijk met de Airbus A330-200 op lange routes (Bron: Air Transat)

Air Transat

Nadat de overname is afgerond is het de bedoeling dat Air Transat in ieder geval voorlopig nog wel als apart merk blijft opereren. Het spreekt voor zich dat beide airlines in de toekomst gaan kijken hoe bepaalde processen gecentraliseerd kunnen worden met het doel om de klantervaring te verbeteren en natuurlijk kosten te besparen. Een vergelijkbare strategie werd ook gebruikt bij de samenvoeging van KLM en Air France.

Overigens is niet iedereen blij met de overname. Belangrijke concurrent WestJet stelt tegenover diverse media dat Canadese reizigers nu minder keuze hebben en dat prijzen mogelijk stijgen. Toch stelt Air Canada zelf dat de overname positieve gevolgen zal hebben voor beide airlines en de klanten. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat klanten van Air Transat op termijn ook gebruik kunnen maken van loyaliteitsprogramma Aeroplan. Hoe dat er in de toekomst precies uit zal zien zal nog moeten blijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *