Vaccinatiepaspoort en weer makkelijk kunnen reizen...

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door JosEnrafNonius, 25 mei 2021.

  1. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Met de zomer in het vooruitzicht dacht ik maar eens een topic te plaatsen wat de komende weken vaker in het nieuws zal komen, namelijk : Het vaccinatiepaspoort.
    Ben jij al gevaccineerd ? (als je dat tenminste wil)
    Heb je toestemming gegeven om je gegevens door te geven aan het RIVM ?
    Het lijkt er op in de laatste berichtgeving die ik heb gelezen dat de informatie die het RIVM heeft leidend is om een vaccinatiepaspoort/QR code te kunnen krijgen die het reizen zal vergemakkelijken..
    Zijn er mensen die hier iets van vinden of met vragen zitten ?
    Misschien kunnen we elkaar hier helpen (of gek maken door lekker te speculeren)
    Anyway, leek mij wel een mooie topic hier...
     
    Grouchy, FlyingFonz en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  2. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.158
    Trofeepunten:
    483
    Nog niet gevaccineerd. Geen enkele twijfel om dit wel te doen overigens, verwacht de oproep over een paar weken. Ik geef ook toestemming om het door te geven aan RIVM.

    Zoals het nu lijkt moeten mijn vrouw en ik alsnog in quarantaine bij een bezoek aan Indonesië in Oktober overigens. Zal met de lage vaccinatiegraad daar te maken hebben en omdat niet 100% uitgesloten is dat je het virus nog kan doorgeven na vaccinatie. De recente uitbraak op het vliegveld van Changi (gevaccineerde medewerkers zijn daar alsnog besmet met COVID) zal daar niet positief aan bijdragen denk ik.

    Voor landen waar het nog niet zo opschiet met vaccineren hoop ik dat de doorontwikkelde ademtest nog wat kan bijdragen aan eenvoudiger testen (en openstellen).

    Ben ontzettend blij dat het allemaal weer de goede kant op gaat. Voorheen vloog ik zonder al te veel na te denken overal naartoe. Als ik dan ergens een visum voor nodig bleek te hebben (India, Vietnam) dan vond ik dat maar gedoe. Met de kennis van nu was dat enorm luxe.
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  3. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Ben bijna aan mijn 2e vaccinatie toe. Nu hopen dat het goedkomt met dat paspoort..er moet nog wel wat geregeld worden..
    Maar zoals Carel al eerder schreef nemen sommige landen (Griekenland)ook met de registratiekaart van het RIVM (dat je krijgt bij de vaccinatie) genoegen.
    Ik heb het ook nog in mijn Gele vaccinatieboekje laten zetten...
     
  4. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Volledig gevaccineerd, bewijs met QR en ook nog in gele boekje.
    Kan niet wachten op het moment dat NL die verplichte 2 testen afschaft voor gevaccineerden.
     
    Duan, VinceG, Grouchy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    218
    Leuk Bevonden:
    623
    Trofeepunten:
    123
    Geboren in 1969 dus zit in de volgende reeks uitnodigingen als het goed is.
    Hoop wel dat vaccin van Pfhizer of Moderna zal zijn. In ieder geval geen Janssen aangezien dat mij weinig vertrouwen geeft of dat in alle landen voldoende geaccepteerd wordt.
     
  6. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    462
    Trofeepunten:
    63
    Je krijgt wat je wenst pfizer of moderna, je kan je overigens al online afspraak maken 1969 en 1970 zijn aan de beurt nu.
     
  7. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Hee, das leuk ! Al een QR code. Je woont zeker niet in NL ?
    Hier is het nog niet geregeld volgens mij
     
  8. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    https://ggdghor.nl/actueel-bericht/1969-en-1970/

    Deze site van de GGD in de gaten houden en dan zit je je goed als je wil weten wanneer je aan de beurt bent. Tabje "nieuws" volgen en dan kom je eerder te weten dat je al kan bellen voor een vaccinatie dan dat de uitnodigingsbrief op je deur valt..
     
  9. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Nog niet gevaccineerd maar wel 2x een uitnodiging ontvangen, eentje op medische indicatie en de 2e naar geboortejaar.
    Overigens ben ik niet van plan mij te laten vaccineren. Risico echt ziek te worden van covid is te klein en de bijwerkingen op lange termijn van dit vaccin nog onbekend.

    Dit jaar zal ik dus wederom reizen met een pcr-test.
     
    MVA20 en james44 vinden dit leuk.
  10. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  11. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Nee, ik woon in Polen. In dit soort gevalen is een sterke top-down cultuur wel handig. Geen discussie of oeverloos gezwam en dan gaat het gewoon zoals het hoort.
     
    VinceG, Thijsk, Bijzonderetickets en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    657
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Ik vraag me dan altijd af wanneer is die 'lange termijn' dan afgelopen? Wanneer is er voor jou bewijs genoeg? Hoe deed je dat met andere vaccins in het verleden?
    Het risico dat een vaccin op welke termijn dan ook schade toebrengt, is namelijk nog altijd stukken kleiner dan 'echt ziek worden' van COVID. Maar oké, er zijn aanwijzingen dat het krijgen van een milde vorm van Corona een nóg betere bescherming oplevert tegen Corona dan een vaccin.
    https://www.nytimes.com/2021/05/26/health/coronavirus-immunity-vaccines.html

    Ik kan niet wachten tot ik volledig gevaccineerd ben, maar het zal nog enkele weken duren voor ik aan de beurt ben.
     
    Bjorn, FlyingFonz, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Ik verwacht met 2 weken mijn eerste afspraak te kunnen maken. Balen van het nieuws van vandaag dat je waarschijnlijk toch 2 prikken nodig hebt voor een vaccinatiepaspoort.
     
  14. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Dat zou wel K... zijn...maar die Hugo de Jonge roept nog wel eens wat, wat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn....duimen dus maar !
     
  15. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
  16. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Met de andere vaccins had ik niet zoveel moeite maar een mRNA vaccin laat ik liever aan mij voorbij gaan. ook het hoge aantal bijwerkingen die gemeld zijn stelt me niet gerust.

    De (slechte) manier van communiceren van de overheid en WHO spelen daarbij ook een rol.
     
    MVA20 en Hulstenaar vinden dit leuk.
  17. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik hoop dat ik met 1982 ook binnen paar weken aan de beurt ben. Roemenië is nu op geel gegaan, heb eigenlijk wel zin om een weekendje Boekarest te doen (zonder testgedoe) in juli. :)
     
    Ruut vindt dit leuk.
  18. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Er is niet echt enige biologische aannemelijkheid dat mRNA enige schade aanricht.

    1. In tegenstelling tot andere vaccins, zit er geen (gedood/verzwakt) Covid in deze vaccins. Alles wat je hebt is mRNA, wat instructies zijn om een eiwit te maken. In dit geval is dit het spike-eiwit. Normaal gesproken wordt mRNA gemaakt in de kern en gaat het naar de ribosomen waar eiwitten worden gemaakt, en vervolgens wordt het mRNA afgebroken. Hier brengen we het mRNA gewoon van buitenaf naar het ribosoom. mRNA heeft niet het vermogen om de kern binnen te gaan en veranderingen aan te brengen in het DNA, (waar het potentieel wel schade zou kunnen aanrichten).

    2. mRNA is superinstabiel en degradeert erg snel (binnen enkele uren). Daarom moet het Pfizer-vaccin op lage temperatuur worden gehouden, omdat het mRNA anders zou worden afgebroken en niet effectief zou zijn. Dat korte tijdsbestek + het gebrek aan vermogen om de kern binnen te gaan, sluit echt elk risico uit op significante bijwerkingen buiten allergische reacties.


    Vrees dat een hoop mensen tijdens de vakantie nog gewoon een testje of twee mogen doen. Om me heen zie ik dat de mensen die nu aan de beurt zijn om een afspraak te maken krijgen hun 1e prik ergens pas rond half Juni krijgen. Tel daarbij 5 weken bij voor de 2e prik; is rond 23 Juli. Voor de mensen die pas over een paar weken aan de beurt zijn is het al snel Augustus.

    Weet trouwens iemand wanneer de EU/het green certificaat vindt dat iemand volgens de regels is gevaccineerd? Is dat meteen of 1 week of 2 weken/ xx dagen na de 2e prik ofzo?
     
    Bjorn, VinceG, DirkOnTour en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. RickFlyer

    RickFlyer Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Na een coronabesmetting komt de PCR-test vaak nog positief uit terwijl je niet meer besmettelijk bent. De Spanjaarden hebben daar het volgende op bedacht:

    "You can travel to Spain with a persistently positive PCR after having recovered from COVID-19, as long as the medical services consider the disease as resolved. To do this, you must provide the following documents: - Certificate of the PCR result, carried out in the 72 hours prior to your arrival - Medical report in which it is determined that the SARS-CoV-2 disease is resolved, although a positive PCR persists. This report must be written in Spanish or English and must contain the following sentence: "MR / MRS XXXXXXX CAN TRAVEL BY PLANE AS HE / SHE DOESN’T TRANSMIT COVID-19 IN SPITE OF HIS / HER POSITIVE PCR""

    Iemand hier enige ervaring mee? En dan met name wie in NL een dergelijke verklaring kan afgeven, eigen huisarts?
     
    Max2000 vindt dit leuk.
  20. Max2000

    Max2000 Blue Tier

    Berichten:
    159
    Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Hi ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, omdat ik alweer negatief testte toen ik naar Madrid ging, maar ik heb wel ook aan deze situatie gedacht. Het lijkt mij gewoon dat de eigen huisarts dit kan regelen, ik zou gewoon even bellen en de situatie uitleggen. Nederland heeft trouwens een soortgelijke regeling voor passagiers die ook nog positief testen (zie bijlage).
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina