Dit doen KLM en Schiphol aan duurzaamheid4 min leestijd

De Boeing 737-700 van KLM (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Duurzaamheid krijgt ook in de luchtvaart een steeds belangrijkere rol. De verduurzaming speelt bijvoorbeeld een rol bij de aanleg of uitbreiding van nieuwe vliegvelden. Zo streeft bijvoorbeeld Schiphol naar een uitstootloze bedrijfsvoering. Ook KLM wil verduurzamen. De Nederlandse nationale airline vliegt op sommige bestemmingen bijvoorbeeld met biodiesel. Vorige week maakte KLM een overzicht bekend van de huidige duurzame initiatieven. In dit artikel lees je er meer over.

Brandstofgebruik

De belangrijkste bijdrage aan een lagere CO2-uitstoot komt natuurlijk van het brandstofgebruik. Door het investeren in nieuwe efficiëntere toestellen kan het brandstofverbruik flink omlaag. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe Embraer en Boeing toestellen. Daarnaast kunnen aanpassingen aan een vliegtuig ook helpen. Denk bijvoorbeeld aan de aanpassing die Transavia recentelijk deed aan winglets op de de vleugel van de Boeing 737-800. Een winglet is een verlenging van de vleugel die de luchtstroom op een betere manier moet begeleiden. Zo ontstaat er minder luchtweerstand. De winglets leveren volgens Boeing een brandstofbesparing van zo’n 1,5%. Voor een Boeing 737-800 kan die besparing oplopen tot honderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien wordt het vliegbereik met ruim 200 kilometer vergroot.

De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)
De nieuwe winglets op de B737-800 van Transavia (Bron: Transavia/Fokker)

KLM ontving de afgelopen tijd diverse nieuwe toestellen die stiller en zuiniger zijn. Hiermee wil de SkyTeam airline het brandstofgebruik verder terugdringen. Dit zegt KLM zelf over CO2-reductie.

Als een van de grotere spelers in de luchtvaartindustrie vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen. Daarom hebben we het CO₂-reductieplan, een plan dat beschikbare oplossingen van vandaag combineert met innovatieve ontwikkelingen voor morgen. Ons huidige doel is het reduceren van de CO₂-uitstoot per passagier met 20% in 2020 (in vergelijking met 2011). Eind 2017 hadden we de CO₂-uitstoot al met 16% verminderd.

Sommige toestellen van KLM vliegen op een mengsel van normale brandstof en biodiesel (Bron: KLM)
Sommige toestellen van KLM vliegen op een mengsel van normale brandstof en biodiesel (Bron: KLM)

KLM CO2ZERO

Een ander eigen initiatief van KLM is CO2ZERO, bedoeld om reizigers bewuster te maken van de uitstoot van de vliegreis. Alhoewel de lijst van januari 2018 is kun je hier bekijken hoeveel CO2 je uitstoot per reis. Nieuwe bestemmingen van KLM staan er nog niet in. Denk bijvoorbeeld aan Boston. Bij het boeken van een vliegreis kun je kiezen voor de compensatie van je CO2-uitstoot. Afhankelijk van de afstand betaald je een paar euro tot vijftien euro per enkele reis. Dit kan via de website, maar sinds kort ook via de mobiele app.

Wat gebeurt er met dit geld? KLM zegt er het volgende over:

Door gebruik te maken van deze dienst, investeert u in CO₂-verminderingsprojecten die het Gold Standard-certificaat hebben. Naast het verminderen van CO₂, stimuleren deze projecten duurzame, lokale ontwikkeling.

CO2-compensatie regel je nu gemakkelijk via de KLM App
CO2-compensatie regel je nu gemakkelijk via de KLM App (Bron: KLM)

KLM Takes Care

Onder de noemer KLM Takes Care heeft de airline allerlei initiatieven om de vlucht duurzamer te maken. Denk aan het beter scheiden van afval aan boord en onderhoud van de vloot. Ook wordt er gekeken hoe slimmere routines in bijvoorbeeld de cockpit bij kunnen dragen aan brandstofbesparing. Hiervoor is een uitgebreid brandstofbeleid ontwikkeld. Dit beleid vertelt piloten wat te doen in verschillende weersituaties. Een voorbeeld is het vermijden van tegenwind door het vliegen op een afwijkende hoogte.

Havengelden Schiphol

In het actieplan ‘Slim én duurzaam’, waar Schiphol en KLM aan meewerkten, is ook gekeken naar de havengelden. Dit zijn tarieven die elke maatschappij moet betalen voor de diensten van Schiphol. Geluidsarmere en milieuvriendelijkere vliegtuigen krijgen namelijk fikse korting. Schiphol hanteert het beleid dat zuinige toestellen slechts 45% van het basistarief hoeven te betalen. Is het toestel minder zuinig en maakt het meer lawaai dan kan het tarief oplopen tot 180% van het basistarief. Daarnaast wordt er in samenwerking met het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, EasyJet en KLM gekeken naar elektrisch taxiën. Naar verwachting zal er nog dit jaar een pilot starten.

Nieuwe dienstregeling Schiphol zorgt voor concurrentie KLM en nieuwe hub voor low-cost maatschappij
Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Schiphol Group)

Trein als alternatief

Hoewel het tegenstrijdig klinkt dat KLM de trein als alternatief wil aanbieden is het toch ook een van de mogelijkheden geworden. De zogenaamde Air Rail tickets worden ook vanuit de duurzaamheidsgedachte belangrijker. De maatschappij promoot daarom een treinreis naar Schiphol ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Momenteel maakt nog maar 16% van de reizigers gebruik van de trein naar Schiphol.

Ook de internationale treinverbindingen van en naar Schiphol moeten aangepakt worden volgens KLM. Zo rijdt er sinds december 2018 een extra dagelijkse Thalys trein tussen Amsterdam en Parijs. Dit levert 750 extra plaatsen op per dag. Daarnaast start deze maand de rechtstreekste treinverbinding tussen Amsterdam en het vliegveld van Parijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *