Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De komende weken zullen we uitgebreid ingaan op het frequent flyer programma Executive Club van British Airways. In 10 delen komen allerlei aspecten van dit programma aan de orde, zowel voor dummies als voor gevorderden.
- deel 1 – introductie
- deel 2 – Avios en Tier Points sparen
- deel 3 – Avios besteden
- deel 4 – upgraden met Avios
- deel 5 – voordeel met Reward Flight Saver
- deel 6 – besparen op toeslagen (dit artikel)
- deel 7 – Avios kopen
- deel 8 – boeken met Avios & Money
- deel 9 – Avios delen met Household Account
- deel 10 – Tier Point Running – tips en trucs
Luchthavenbelasting en (brandstof)toeslagen
Als je een leuke hoeveelheid miles hebt gespaard bij je frequent flyer programma en deze wilt gaan inzetten voor een vliegticket kan je soms bedrogen uitkomen. Op award tickets moet je namelijk wel altijd nog luchthavenbelasting en (brandstof)toeslagen betalen. Deze zijn soms zo hoog dat het helemaal niet meer interessant is om op deze manier je ticket te kopen!
Bij British Airways Executive Club is het niet anders. Soms ontkom je er niet aan en dan moet je de afweging maken of het niet beter is om een ticket te kopen. Een betaald ticket levert tenminste weer nieuwe Avios en Tier Points op. Bij een reward ticket betaal je met Avios en verdien je niets met de vlucht.
Er zijn een paar onderdelen die de hoogte van deze toeslagen kan bepalen:
- Het land / luchthaven van waaruit je vertrekt:
Ieder land heeft z’n eigen regels met betrekking tot belastingen. Het Verenigd Koninkrijk heft bijvoorbeeld hogere belastingen dan Nederland.- Heb je een rechtstreekse vlucht, of met overstap in een ander land?
Vlieg je bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York via Londen, dan wil de Britse luchthaven ook wat geld opstrijken omdat je gebruik maakt van de luchthaven.- Een stop-over:
Het kan zijn dat door een stop-over hogere luchthavenbelastingen gelden dan als je gewoon een overstap zou hebben.- De luchtvaartmaatschappij:
Hier is de brandstoftoeslag bij een ene maatschappij wat hoger zijn dan bij de andere maatschappij.
Reward Flight Saver
In het vorige artikel uit deze reeks hebben we al gezien dat je erg kunt besparen op toeslagen als je BA vliegt en de afstand onder de 2000 mijlen ligt.
Lagere toeslagen bij Iberia
Iberia en British Airways horen bij dezelfde moederorganisatie, net zoals dat bij KLM en Air France gaat. Toch heeft Iberia met Iberia Plus net een ander frequent flyerprogramma dan British Airways. Maar ook het programma van Iberia gebruikt Avios. Tussen Iberia Plus en Executive Club kun je Avios heen en weer boeken, mocht je bij beide maatschappijen een account hebben.
Let wel: je account moet minimaal 90 dagen oud zijn en er moet al eens iets op zijn bijgeschreven.
Als je Avios wilt inzetten om Iberia te vliegen is het meestal goedkoper om de vlucht via Iberia Plus te boeken in plaats van Executive Club.
Laten we eerst even kijken naar een paar voorbeelden. Als ik een economy class vlucht zoek (off-peak) naar New York is dit wat ik terugvind bij Executive Club:
Stel dat we vertrekken vanuit Londen, dan is het weliswaar iets goedkoper in Avios, maar de toeslagen zijn fors hoger!
Stel dat je een vlucht van Madrid naar New York wilt boeken met Iberia. Bij Executive Club zien we het volgende:
Als ik exact dezelfde vlucht opzoek via Iberia Plus, dan zien we het volgende:
In dit voorbeeld kost exact dezelfde vlucht dus ongeveer €100 minder dan als ik het via Executive Club zou boeken! Vergeleken met de vlucht Amsterdam – New York is het ook voordeliger, maar daarvoor moet je eerst afreizen naar Madrid. Dus het is de vraag of dit voordeel biedt als je vanuit Nederland wilt vertrekken.
Goedkoper naar de USA met Aer Lingus
Aer Lingus uit Ierland biedt vanuit Dublin en Shannon diverse vluchten aan naar de USA. Deze maatschappij is officieel (nog) geen lid van de Oneworld Alliantie, maar dit lijkt een kwestie van tijd. Avios is inmiddels al de ‘currency’ van het frequent flyerprogramma AerClub. We hebben daar eerder een artikel over geschreven!
Het is nog niet mogelijk om via Executive Club online vluchten te boeken met Aer Lingus, maar het kan wel telefonisch.
De volgende routes zijn met Aer Lingus te boeken:
- Dublin – New York
- Shannon – New York
- Dublin – Washington
- Dublin – Orlando
- Dublin – Chicago
- Dublin – Boston
- Shannon – Boston
- Dublin – San Francisco
- Dublin – Toronto
- Dublin – Los Angeles
- Dublin – Hartford
Bijkomende voordeel is dat de USA immigratie al in Ierland gebeurt! Betekent dat je in de USA als “binnenlandse vlucht” landt en dus snel het vliegveld uit bent.
Interessante route: Dublin / Shannon naar Boston nog nét onder de 3000 mijlen is en daardoor in een goedkopere Avios catagorie valt!
Om te zien hoeveel luchthavenbelastingen en toeslagen er geheven worden, kun je bijvoorbeeld een dummy boeking doen via ITA Matrix.
Vliegen met Air Berlin
Ook Air Berlin hoort bij de Oneworld Alliantie en is het dus mogelijk om vluchten met Avios te boeken. Bij Air Berlin zijn de toeslagen een stuk lager en het is zeker de moeite waard om ook deze optie niet te vergeten.
Als we naar hetzelfde voorbeeld kijken van de economy class vlucht naar New York, zoek ik nu op vertrek vanuit Düsseldorf:
Weliswaar is de hoeveelheid Avios wat hoger, omdat de Peak/Off-Peak kalender niet geldt voor Air Berlin. Maar we zien wel dat de toeslagen beduidend lager zijn.
We zullen binnenkort nog wat dieper ingaan op Air Berlin, want door de lage toeslagen is het een aantrekkelijke airline om reward tickets te boeken. Zo vliegt Air Berlin bijvoorbeeld ook rechtstreeks naar Curaçao vanaf Düsseldorf:
Vliegen met Cathay Pacific
Ook Cathay Pacific uit Hong Kong is aantrekkelijk om te gebruiken voor reward tickets. De toeslagen zijn in z’n algemeenheid laag. Van Amsterdam naar Hong Kong:
Binnen Azië heeft Cathay Pacific een uitgebreid netwerk met soms korte afstanden. Je kunt dus voor relatief weinig Avios en ook nog eens lage toeslagen luxe vliegen!
stijnec zegt
goede tips, bedankt!