Mileage Run: Vancouver

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 21 jun 2016.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    Kort verslag van een mileage run samen met @Basjep Let op: dit is geen review!

Vorig jaar een poging gedaan tot een live trip report met Alitalia. Helaas ging het niet helemaal volgens plan maar het werd enthousiast ontvangen. Ondanks dat dit geen live verslag is, hoop ik dat jullie het verslagje kunnen waarderen.

Introductie

Begin mei had Air France een mooie premium economy fare vanuit Spanje naar verschillende Canadese steden. Onze keuze viel direct op Vancouver omdat we hier veel meer miles zouden sparen.

Ons reisschema was als volgt:

Air France: Barcelona – Paris Charles de Gaulle | Premium Economy
    Air France: Paris Charles de Gaulle – Vancouver | Premium Economy
    Air France: Vancouver – Paris Charles de Gaulle | Premium Economy
    Air France: Paris Charles de Gaulle – Barcelona | Premium Economy

Helaas besloot een deel van de Air France piloten te gaan staken, wat onze reisschema helemaal door de war schopte. Hoe ik alles heb omgeboekt zal ik jullie besparen. Willen jullie het toch weten, dan plaats ik dat nog wel een andere keer op het forum.

Voor ons hotel in Vancouver besloten wij om beide 40,000 Hilton points te gebruiken, want de hotelprijzen waren aan de hoge kant. Mijn voorkeurshotel, Rosewood was al helemaal volgeboekt.

Amsterdam – Barcelona | KLM Economy
    Ik arriveerde rond 19:50 op Schiphol, ruim op tijd voor boarding wat om 20:10 zou beginnen.

Toen wij bij de gate arriveerde was boarding al begonnen. Gelukkig konden wij de general boarding passeren en gebruik maken van de SkyPriority rij.

Bij binnenkomst welkom geheten door de crew en snel onze stoelen in rij 3 opgezocht. Ondanks dat passagiers verder naar achteren zaten, stopte ze zonder schaamte hun carry-on in de bagagebakken van de businessclass cabine of in de eerste rijen van economy class… Man, ik haat zulke passagiers.

Zo’n 15 minuten na vertrek begon de crew met het uitdelen van een zakje chips en wat drinken. Had toch meer verwacht op een kleine twee uur durende vlucht naar Barcelona. Tijdens de service viel het mij op hoe informeel de stewardess soms is naar de passagiers. Ik werd netjes aangesproken met u, terwijl ik casual gekleed was. Mijn reisgenoot had een jasje aan maar werd aangesproken met jij. De stewardess zei zelfs jij tegen passagiers in businessclass!

Ongeveer 50 minuten na vertrek ontstond er een beetje chaos in het vliegtuig. De stewardessen rende constant van de cockpit naar ergens halverwege het vliegtuig. Als ik het goed heb begrepen was er in één van de ramen aan de zijkant een klein barstje ontstaan. Nadat deze was afgeplakt was de rust weer teruggekeerd.

De piloot zette met een flinke klap de B737 keurig op tijd aan de grond in Barcelona.

Layover Barcelona (Airside)
    Omdat we de volgende dag vroeg zouden vertrekken, besloten we om op de luchthaven te overnachten. Nu had ik dat nog nooit gedaan, maar mijn reisgenoot heeft het eind vorig jaar al eens gedaan.

Toen we het vliegtuig uitstapte zochten wij een plekje op de luchthaven van Barcelona met een stopcontact in de buurt. Ondanks dat wij airside bleven, moesten wij hoe dan ook de volgende dag landside om onze boardingpass op te halen. Deze konden helaas niet online worden uitgegeven omdat onze paspoorten gecontroleerd moesten worden…

Nadat we een hamburger bij de Mc Donalds (24/7 open) hadden gescoord, probeerde mijn reisgenoot te slapen op een bankje. Helaas voor hem zijn de bankjes zo oncomfortabel dat het niet echt lukte. De meeste reizigers die de nacht doorbrachten op de luchthaven lagen allemaal in een hoekje op de ijskoude grond.

Om halftwee ‘s nachts begon de politie met haar ronde om passagiers te vragen naar instapkaarten of reserveringen. Ze keken nog even onze kant op, maar besloten ons met rust te laten.

Rond een uurtje of drie half 4 kreeg ik het moeilijk. Ik voelde wat slaap opkomen, maar met behulp van de Mc Donalds voelde ik mij tegen 5 uur wel weer fit. Tijdens de layover heb ik voor minder dan €5 een 24-uur internet toegang gekocht voor maximaal twee apparaten. Het internet was snel genoeg om met een VPN een live stream van de Copa America te bekijken.

Om 5 uur besloten we om landside te om onze boardingpass op te halen. Best wel gek dat ineens twee passagiers langs de douane lopen als er rond dat tijdstip helemaal geen vluchten arriveren. De douanier zat nog te twijfelen of ze ons moest aanspreken, maar ze liet ons lopen.

De check-in agent overhandigde ons de instapkaart voor de eerste vlucht en de aansluitende vlucht. Zij vertelde ook dat wij gebruik konden maken van de fast track bij security, maar dat bleek niet zo te zijn. Gelukkig stond er niemand te wachten bij de reguliere security.

De non-Schengen lounge gaat pas om 06:00 open terwijl de Schengen lounge al om 05:00 open gaat. Ondanks dat wij non-Schengen zouden vliegen, was het geen probleem om de Schengen lounge in te komen.

Lounge zag er modern uit, maar verwacht geen uitgebreid ontbijt. Als je wilt douchen moet je je eigen handdoek meenemen of €10 betalen.

We hebben ook nog een kort bezoekje gebracht aan de non-Schengen lounge. Deze is identiek aan de Schenge lounge.

Barcelona – London Heathrow | British Airways Economy
    Toen we aankwamen lopen bij bij de gate werd net boarding omgeroepen voor businessclass passagiers en Oneworld Emerald elites. Dat noem ik nog eens een mooie timing.

Op de stoel naast mij na, zat het hele vliegtuig vol. Veel passagiers die werkelijk geen besef hebben van hun omgeving. Ze stootte ze continue met hun spullen tegen andere mensen aan. Achterin het vliegtuig zat nog een hele schoolklas, was zorgde voor de nodige herrie. Gelukkig zat ik op rij 4 waardoor ik er geen last van had.

Als ontbijt serveerde British Airways zo’n vieze bagel.

Toen ik bijna lag te slapen, moest meneer in stoel 4F er natuurlijk uit… Gracias! Nadat hij was teruggekeerd heb ik ongeveer 30 minuten geslapen.

Het was spitsuur op London Heathrow, hetgeen betekende dat we zo’n 15 minuten in een holding pattern werden gezet. Desondanks arriveerde we op tijd bij de gate.

Korte overstaptijd
    Onze British Airways vlucht had een gate bij terminal 3 en onze aansluitende vlucht zou vertrekken vanaf terminal 2. Kleine meevaller. Na de landing in Londen begon de race tegen de klok. We hadden 30 minuten voordat boarding begon.

Na een privébusrit arriveerde we in terminal 2, huis van de Star Alliance carriers. Bij security stonden twee grote zuilen met Star Gold fast track, maar beide waren niet in gebruik. Er stond maar een kleine rij bij de reguliere security, waardoor we binnen 10 minuten bij de transfer desk stonden. Leuk detail: de medewerker die mijn boardingpass controleerde sprak Nederlands.

Ondanks dat wij al een boardingpass hadden voor onze aansluitingsvlucht, wilde wij een nieuwe omdat de huidige op British Airways stock was. Het duurde een kleine 10 minuten voordat wij eindelijk aan de beurt waren bij de transfer desk. Star Alliance is verreweg de meest verschrikkelijke alliantie wanneer het komt op privileges.

Helaas hadden wij geen tijd om te lounge te bezoeken, dus snel via een ondergrondse doorgang naar de B-concourse gelopen. Boarding was ondertussen al begonnen.

2. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    London Heathrow – Vancouver | Air Canada Premium Economy
    De rij voor general boarding was gigantisch, maar omdat wij premium economy vlogen én als Star Alliance Gold elite, mag je boarden als zone 2.

De drie weken oude B777-300ER had de eer of pech om ons te vervoeren naar Vancouver. Bij binnenkomst viel mij direct op dat er geen gordijn was tussen premium economy en economy class. Nu had je ook echt het gevoel dat het één cabine was. Mijn reisgenoot zat in stoel 12K terwijl ik plaatsnaam op 14K, de laatste rij in premium economy. Ik merkte al snel dat mijn stoel amper naar achter kon door een wand achter mij. De recline was misschien nog wel minder dan bij een normale economy class stoel.

Ongeveer 70% van de crew was Canadees met Aziatische roots. Ik had dit niet verwacht op deze route, maar helemaal vreemd was het niet. London Heathrow is namelijk de enige Europese bestemming van Air Canada ex-Vancouver. Voor de rest zijn het voornamelijk vluchten naar Azië.

Vlak voor vertrek deelde de stewardess het menu voor deze vlucht uit gevolgd met een hot towel. In het opberg vak in de stoel zat een flesje water en een amenity kit. De inhoud is hetzelfde als dat van Singapore Airlines in economy class, back in 2004. Sokken, oordoppen, oogmasker en een tandenpoets set. Vaak krijg je in premium economy een betere koptelefoon dan in economy class, maar dat was nu niet het geval.

Vlak na take-off kwam de stewardess langs met de declaratieformulieren voor Canada.

Maaltijden werden geserveerd per tray, wat een aangename verrassing was. Als lunch koos ik de kip die verrukkelijk was. De crew zorgde ervoor dat eerst passagiers in premium economy helemaal klaar waren met de lunch voordat ze economy class gingen voorzien van eten.

Zo’n 1,5 uur nadat ik mijn maaltijd had genuttigd, kwam er een passenger announcement waarin passagiers in economy vriendelijk verzocht werden om een vaste plaats in te nemen. Er bleken grote groepen mensen continue van plek te veranderen, wat het voor de crew lastig maakte om iedereen te voorzien van een hapje en drankje. Zelfs met nog 5 uur te gaan naar Vancouver, waren ze nog steeds bezig met de lunch. Ik snap heel goed dat het lastig is voor de crew als er steeds een stoelendans is, maar dit kan natuurlijk niet. Ook toen ze ons in premium economy serveerde, merkte ik dat ze niet heel efficiënt waren. Bij ons kwamen er drie verschillende stewardessen langs om ons het menu te overhandigen.

Ondanks dat ik niet geslapen had tijdens de layover in Barcelona, lukte het mij niet om inslaap te vallen. Een stoel met zo goed als 0 recline, hielp natuurlijk ook niet. Jaloers keek ik naar mijn reisgenoot in 12K. Hij lag knock-out in zijn stoel.

Ik besloot een filmpje te kijken op het verrassend uitgebreide in-flight entertainment system van Air Canada. Tijdens de film kwam de crew langs met ijs:)

Zo’n 2 uur voor landing serveerde ze een wrap. De wrap was wel best lekker, maar gruwelijk warm.

Vlak voordat het vliegtuig ging landen, vonden mensen in economy het een goed idee om alvast hun spullen uit de bagagebakken te halen. Zoals je verwacht, dit leidde tot flink wat geschreeuw van de crew. Nadat het vliegtuig geland was en taxiede richting de gate, zag ik in de verte dat de B777-200ER van Air France ook geland was.

Lionell, Yoran Wijkstra en BWempe vinden dit leuk.
  3. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    Welkom in China!
    Nadat we door allerlei gangen bij de paspoortcontrole aankwamen, moest ik drie keer knipperen met mijn ogen om te verifiëren of we daadwerkelijk in Vancouver waren geland. Het leek wel op China. Honderden Chinezen en Taiwanese stonden in de rij bij de paspoortcontrole. Aangevuld met een handjevol Koreanen en Japanners. Vlak ons waren er allemaal vliegtuigen uit Azië geland. Shanghai, Beijing, Guangzhou, Seoul Incheon en Tokyo Narita. Wij waren zo’n beetje de enige Europeanen in de hele rij. Om de doorstroom hoog te houden, werden passagiers die de Engelse of Franse taal niet machtig waren naar een apart hok gestuurd. Uiteindelijk duurde het zo’n 30 à 45 minuten om voordat wij aan de beurt waren.

Nadat wij stevig waren ondervraagd, kreeg ik groenlicht. Mijn reisgenoot had wat minder geluk, hij kreeg zijn entry stempel nog niet en mocht mee voor een secundaire inspectie.

Helaas voor hem moest hij heel lang wachten voordat hij aan de beurt was. Voor hem was een Chinees die zo’n honderdduizend kilo aan Chinese rommel (eten) wilde importeren. Omdat hij alles netjes had aangegeven, hoefde hij geen boete te betalen.

Toen mijn reisgenoot eindelijk aan de beurt was, stond hij na 4 minuten alweer buiten. Heeft hij daar bijna één uur op moeten wachten.

We vervolgde onze weg naar de uitgang waar we de shuttle richting het hotel namen.

Hilton, euhm Motel Vancouver Airport
    Welkom terug in Noord-Amerika, wat een verschrikkelijk hok. Foto’s zeggen denk ik genoeg.

We kregen twee breakfast vouchers, ja vouchers… Ook fijn dat daar opstond dat fooi niet inbegrepen was.

Downtown Vancouver
    Na de welverdiende douche was het tijd om richting downtown Vancouver te gaan. De SkyTrain bracht ons in zo’n 20 minuten bij het eindstation, Waterfront. Om de hoek van het station lag Canada Place, de plek waar alle cruiseschepen aanmeren.

MS Nieuw Amsterdam

Nadat we wat rond gelopen hadden, besloten we ergens wat te eten bij de jachthaven. We stuitte op een leuk uitzien tentje naast het Westin. We besloten om er een snelle hap en wat speciaal biertjes te nuttigen.

Het liep al tegen 18:00 aan toen we besloten om richting het Rosewood hotel te lopen voor ons avondmaal.

Rosewood | Hawksworth
    Het restaurant van het Rosewood hotel is Hawksworth, wat er niet onaardig uitzag. Helaas waren er geen tafeltjes meer vrij in het restaurant, maar we konden dezelfde hapjes krijgen in de lounge. Uiteindelijk besloten we hiermee akkoord te gaan. We kozen beide voor het tasting menu met wijnarrangement.

Tasting Menu

white asparagus serrano ham, peperonata

hamachi tartare chili lime vinaigrette, coconut, radish, puffed rice

slow cooked atlantic lobster herb pasta, fennel, meyer lemon

pacific halibut bacon dashi, black garlic, puffed grains, spring herbs

confit lamb neck ‘tagine’ smoked carrot, charred pita, yogurt

lime crémeux pistachio, blackberry

Het eten was goed, maar de gerechten waren allemaal aan de veilige kant. Ik had gehoopt dat ze wat meer geëxperimenteerd hadden met de smaken. Tijdens de gangen door, was het restaurant helemaal volgelopen. Wij hadden niet verwacht dat het restaurant zo goed liep.

Het hotel was een typisch Rosewood hotel. Weinig licht met donkere kleuren voor een chique uitstraling. In de toiletten exact het tegenovergestelde.

Chinatown & Skid row
    Na de avondmaal was het tijd om de grootste Chinatown van Canada te bezoeken. Echter was het helemaal verlaten. Toen we op een gegeven moment linksaf de hoek om gingen, veranderde wereld ineens.

Drugsverslaafde, dealers, gangs, you name it. Ze verkochten en ruilde hun spullen met andere mensen in de community. Terug in Nederland ben ik erachter gekomen dat East Hastings de slechtste wijk van Canada is.

Voor wie geïnteresseerd is.

We liepen er tijdens de schemering, maar we voelde ons veilig. Ik wilde eigenlijk een foto maken, maar besloot om het maar niet te doen.

Om 21:30 arriveerde we bij het Waterfront station. Ons plan was eigenlijk om ’s avonds naar Yaletown te gaan om wat te gaan drinken, maar we waren kapot. We besloten om terug naar het hotel te gaan. In de SkyTrain ging bij ons beide het licht uit.

Air France – KLM verpesten het weer eens
    De volgende dag werd ik om 06:00 wakker met maar liefst 10! nieuwe e-mails van Air France – KLM. Air France had drie vluchten van ons geschrapt. Ze waren zo slim geweest om ons al om te boeken op andere vluchten, maar er klopte werkelijk geen zak van. De Flying Blue Platinum line was zoals altijd weer volstrekt nutteloos. Uiteindelijk zouden we een layover van 12 uur hebben in Parijs. Hierdoor zouden we ruim 5 uur later aankomen dan oorspronkelijk gepland.

Ochtendwandeling
    Na het ontbijt een ochtendwandeling gemaakt door Richmond. Op de terugweg een tussenstop gemaakt bij The Real Canadian SuperStore, waar zo’n 50% van het assortiment Aziatisch is. In Richmond liepen alleen maar mensen met een Aziatisch uiterlijk. Natuurlijk wel allemaal in een Ferrari of Maserati.

Vancouver Airport
    Rond 12:45 arriveerde we op de de luchthaven van Vancouver voor onze 14:00 vlucht met Air France. We waren al ingecheckt, maar hadden nog geen boardingpass. Ik kon de self check-in machine gebruiken due to my elite status… Die had ik nog niet eerder gehoord.

Na zo’n 20 minuten hadden we eindelijk onze boardingpass en liepen we richting de security checkpoint. Mijn reisgenoot was weer de geluksvogel. Sir, you are randomly selected for a secundairy scan. Volgens mij gaat hij nooit meer naar Canada.

Air France maakt gebruikt van een third-party lounge die bomvol zat. Er is wel een aparte plek voor Air France – KLM-passagiers, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Na zo’n 20 minuten was het tijd om te boarden.

Vlak nadat wij waren gearriveerd bij de gate werd boarding voor businessclass passagiers en Elite plus members omgeroepen.

Vancouver – Paris Charles de Gaulle | Air France Businessclass
    De B777-200ER had nog de oude NEV4 businessclass stoelen in 2-3-2 configuratie. Bij binnenkomst welkom geheten door de crew in het Engels! Wij hadden stoel 1A en 1B.

Snel mijn jas aan de aanstormende stewardess gegeven en mijn plek ingenomen. Amenity kits zijn een stuk beter gevuld dan bij KLM. Na de pre-departure drink en met twee lege businessclass stoelen, begon het vliegtuig de lange weg naar de startbaan.

45 minuten na vertrek begon de crew met de meal service. Helaas met een trolley.

Na de maaltijdservice vond ik het mooi geweest en ging slapen. De stoel gaat voor maar 168 graden naar achteren, maar was goed genoeg om geen glijbaaneffect te creëren. Met nog 2,5 uur te gaan werd ik wakker.

Ik besloot het in-flight entertainmentsysteem erbij te pakken, wat absoluut ruk was. De noise-canceling headphone van mijn reisgenoot werkte niet goed, maar omdat deze vast zit aan het vliegtuig, kon deze niet vervangen worden. Hij kreeg als vervanger een goedkope koptelefoon.

Anderhalf uur voor landing werd ontbijt geserveerd. Ik koos voor de omelet en mijn reisgenoot voor de pannenkoekjes.

Om 08:30 zette de piloot de B777 heel zachtjes aan de grond.

Omboeken in CDG
    We waren allebei niet blij met de 12 uur lange layover, dus besloten we te kijken naar de alternatieven bij o.a. Lufthansa. Nadat wij een lijstje hadden, liepen we naar de transfer desk. Helaas was de rij ontzettend lang, dus besloten we richting om naar het Schengen gedeelte te gaan.

Het bleek een goede keuze te zijn want er stond niemand bij de SkyPriority balie. De dame achter de balie was erg behulpzaam. Ze deed haar uiterste best om ons op de 11:40 vlucht te krijgen. Uiteindelijk lukte het haar, maar we zaten wel helemaal achterin. I don’t care, I’ll take it!

Paris Charles de Gaulle – Amsterdam | Air France Economy
    Lang geleden dat ik zo ver naar achteren liep voor mijn stoel. We hadden stoel 34A en B. Als klap op de vuurpijl zaten wij tussen de Chinezen!

Na een uurtje werd ik wakker toen de piloot de A321 op de Polderbaan smeet. Als laatste verlieten wij de A321 waardoor er een einde kwam aan de mileage run.

Miles?
    Na een telefoontje met KLM hebben wij netjes de 125% miles gekregen volgens ons originele reisplan. Ondertussen was de British Airways en Air Canada vlucht al gecrediteerd bij het desbetreffende programma.

Conclusie
    Dat was weer een mileage run. Door Air France – KLM kostte het onnodig veel energie om alles nog een beetje soepel te laten verlopen. Hopelijk is er volgende keer weer een error fare naar Azië, want ik word niet gelukkig van de hotels in Noord-Amerika.

Laatst bewerkt: 21 jun 2016
    Lionell, Skywalker88, MarcoK en 12 anderen vinden dit leuk.
  4. FlyRicky

FlyRicky Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    433
    Trofeepunten:
    63
    Leuk verhaal @WorldTraveller13! Hoeveel miles heb je er nu in totaal bij de verschillende programma's aan over gehouden?

5. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    Valt wel mee. We hebben het niet echt gemaximaliseerd. We hadden eerst de British Airways van Londen naar Vancouver op hold i.v.m. de 100% AAdvantage elite bonus, maar besloten om het niet te doen. Als onze outbound en inbound met British Airways was, hadden we zo'n 22,000 AAdvantage miles erbij:)

25,538 FB Miles
    6,895 TK Miles
    1,426 AA Miles

6. Melchior

Melchior Active Member

Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Leuk verslag om te lezen!

7. Skywalker88

Skywalker88 Active Member

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    28
    Je bent wel erg negatief over aziaten, terwijl je nota bene zelf een aziatisch uiterlijk hebt.. ergens klopt iets niet.

8. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    Ik heb het expliciet over Chinezen. Nu scheer jij alle Aziaten over één kam.

Zoals je ongetwijfeld weet, heb ik veel Chinezen vrienden die woonachtig zijn in China. Prima mensen, maar je weet van mijn eerdere verhalen, dat ik niet zo blij met Chinezen als ze op reis zijn.

9. Skywalker88

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    28
    Zelf ben ik ook geen fan van de manieren van veel mainland Chinezen. Dus ik begrijp je wel. Ik erger me er ook aan, maar de toon van je verhaal had wat milder gekund :) voor de rest leuk verhaal om te lezen hoor.

10. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.839
    Trofeepunten:
    113
    Gelieve een paar zinnen citeren waar ik milder had moeten zijn. Ik vind dat ik mij aardig mild heb uitgedrukt ten opzichten van eerdere posts.

Flying doc vindt dit leuk.
  11. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    621
    Trofeepunten:
    113
    JERRY!! JERRY!!! JERRY!!

jongesander vindt dit leuk.
  12. Skywalker88

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    28
    Citeren van zinnen is onnodig, gaat om de negatieve toon van je verhaal. Dat ik dit niet als enige vindt, blijkt wel uit de comments van andere lezers op fb op jouw post.

Los van dit vind je voor de rest wel een goede gozer..

Maan vindt dit leuk.
  13. Flying doc

Flying doc Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    1.307
    Trofeepunten:
    113
    Gentleman, points taken. Move over of bespreek dit via PM. Kerst is om de hoek ;)

Deel Deze Pagina