KLM of Skyteam partner keuze bij lange vluchten business ?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Rolfff, 30 okt 2018.

  1. Rolfff

    Rolfff Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hallo allemaal, ben benieuwd naar de mening van mensen inzake het vliegen op lange afstand, business class vluchten. Met het nieuwe FB programma snijdt KLM zich in haar eigen hand volgens mij en ben benieuwd of men het hier met me eens is dat je in plaats van met KLM te vliegen er
    wellicht verstandiger aan doet (miles technisch) te vliegen met een van de KLM Skyteam partners.

    Zelf heb ik platinum status en vlieg best frequent intercontinentaal/business richting Australie/Nieuw Zeeland.

    Ik kom er nu achter dat het tegenwoordig een stuk minder aantrekkelijk lijkt deze lange afstand vluchten met KLM te boeken en ik verbaas me hier sterk over.

    Het zit zo. Indien je KLM vliegt, ontvang je met het nieuwe programma als platinum lid per uitgegeven euro voor je ticket 8 Miles (8 x vanwege platinum status)

    Indien ik echter met een van de partners zou vliegen krijg je vaak het aantal Miles x 125 % (vanwege boekingsklasse business) + nog een Flying blue elite bonus van 100 %. Dit leidt in de meeste gevallen tot flink meer Miles dan wat je met een KLM vlucht zou krijgen.Eigenlijk in alle gevallen bijvoorbeeld van een business class vlucht die minder heeft gekost dan 2.500 euro, scheelt dit flink. Je ontvangt dan een stuk meer Miles met een van de partners. En zelfs bij duurdere tickets snijd je je in de vingers qua Miles indien je met KLM vliegt.

    Bijvoorbeeld een recente vlucht Down Under leverde me met een skyteam partner ruim 55.000 Miles op. Dit ticket was 1. goedkoper dan een eventuele boeking met KLM. Echter 2. de flink duurdere KLM versie zou me ook nog eens slechts 8 x 4.000 euro (euro ticketprijs)= 32.000 miles hebben opgeleverd. Flink minder aantal Miles dus.

    Kortom, ik ben verbaasd over de handelwijze van KLM hier. In mijn ogen jagen ze zo met hun recente veranderingen van het nieuwe programma intercontinentale business class reizigers juist naar de skyteam partners of zie ik iets over het hoofd...?

    Ik vlieg graag KLM, maar het nieuwe systeem vind ik duidelijk minder sympathiek dan voorheen. Deze rare situatie waarbij de meest interessante klanten voor KLM in feite richting concurrentie geduwd zouden kunnen worden, vind ik niet te begrijpen.

    Dank alvast voor eventuele reacties. Benieuwd naar andere beschouwingen/ervaringen op dit punt!
     
    beuse242, VinceG, Daan3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Die veranderingen zijn hier uitvoerig besproken en de consensus is dat ze over het algemeen niet heel positief zijn.
    Maar zoals je zelf al hebt uitgerekend, kan het verstandig zijn met partners te boeken. Down under denk ik aan routes via ICN, TPE en CAN. Soms kun je de eerste vlucht op een KLM-vlucht met andere code boeken. En zowel China Airlines als Korean Air kunnen verder een goede ervaring bieden. China Southern ben ik niet zo'n fan van.
     
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Miles binnenhalen is één ding, de award mogelijkheden (en toeslagen) zijn eigenlijk nog belangrijker. Beide zijn m.i. slecht bij Flying Blue, dus een ander FF programma kiezen is ook een mogelijkheid.
     
    JeeDee en Daan3 vinden dit leuk.
  4. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Heb jij hier een vergelijk van gemaakt? Ben het al lang van plan eens te kijken waar je misschien beter uit bent.
     
    FlyingFonz en Flying doc vinden dit leuk.
  5. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Nou niet specifiek voor Skyteam. Hangt denk ik ook van de gewenste award bestemmingen af. En je vliegpatroon uiteraard. Als je veel KLM vliegt is een ST FF programma wel handig nu Alaska is komen te vervallen.

    Twee vergelijkingen die ik recent bij de kop heb gehad (business class):

    - AMS - DPS: M&M 67/K + ~ € 25,00 met SQ; Krisflyer 85/K + ~ € 25,00; Flying Blue 110/K + € 189,00 (via Seoul, via Singapore is stuk duurder);
    - DXB - AMS: M&M 35/K + ~ € 180,00 met LH; Krisflyer 25/K + ~ € 175,00 met TK; Flying Blue 55/K + € 143,00 (maar wel via Moskou, want met KLM/AF eigen toestellen niet mogelijk onder de 100/K).

    Je zou eens met Awardhacker kunnen kijken naar bestemmingen en de award prijzen die daar bij horen.
     
  6. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Is voor awards zeker een behoorlijk verschil. Ik bedoel eigenlijk om eens uit te zien of een ander programma dan FB binnen Skyteam beter is. Zit wel vast aan onze nationale trots.
     
  7. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Allebei? Of vraag ik dan teveel? Als je alleen het verschil tussen upgraden van elite members tussen DL en KLM al neemt, dan ga ik uit van de berichten hier op IF, is DL veel scheutiger. Zo zullen er nog wel meer verschillen zijn tussen diverse programma’s binnen ST. Toch eens uitzoeken...
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
    jongesander vindt dit leuk.
  8. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik denk ook dat je is kan nadenken in hoeverre je al dichtbij FB Plat4Life bent? Op die vluchten zal je zeker wel heel snel richting Plat4Life kunnen gaan binnen het nieuwe programma. Je hebt 3000XP nodig - 300XP voor elk jaar dat je al Platinum bent. M.b.t. punten zou je inderdaad mogelijk beter met andere ST maatschappijen kunnen vliegen en dan alles op je FB account zetten.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina