Brussels Airlines introduceert vierde tariefformule

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Brussels Airlines voert een nieuwe tariefformule in en verandert de namen van de drie overige tariefformules voor haar korte afstandsvluchten. Hiermee hoopt de Belgische luchtvaartmaatschappij een antwoord te bieden aan de lage kostenmaatschappijen op Brussels Airport en tegelijkertijd ook de full-service passagiers aan zich te binden. Ticketten kunnen nu reeds geboekt worden volgens de nieuwe tariefformules voor vluchten na 20 september.

sn a319

What’s in a name?

Tot 20 september heet business klasse bij Brussels Airlines b.business, terwijl economy onderverdeeld was in b.flex en b.light. Bij b.light geldt het buy-on-board principe, terwijl bij b.flex een maaltijd, of eerder een snack, en drank in de prijs ingebrepen zitten. Vanaf 20 september spreken we echter over bizz&class, flex&fast, light&relax en, nieuw, check&go. Wat verandert er, buiten dan de flashy namen die de ganse branding achteloos in de vuilbak gooien, ten gronde voor de passagier?

Het checknieuwe tarief, check&go, belooft retourtickets vanaf €69. Hiervoor krijgt de reiziger een niet flexibel ticket, moet hij bijbetalen voor ruimbagage en ook betalen als hij aan boord iets wil eten en drinken.

 
lightBij light&relax kan je 1 stuk ruimbagage inchecken, kan het ticket onder voorwaarden en tegen een kost gewijzigd worden en dien je nog steeds aan boord te betalen voor catering. Deze tickets zullen minimum €109 kosten.

 
flexFlex&fast reizigers mogen ruimbagage inchecken, kunnen op Brussels Airport gebruik maken van de fast-lane voor security en de catering aan boord is inbebegrepen. Ook krijgen de passagiers een krant en tijdschrift.

 

Bizz&class tenslotbizzte blijft alle voordelen van een business klasse aanbieden, met extra bagage, priority aan de security, loungetoegang, een vrije midden stoel en betere catering, inclusief champagne, aan boord.

 

Het volledige catering aanbod wordt volgens Brussels Airlines ook verbeterd. Geen overbodige luxe, want sinds een paar jaar geleden de klassieke maaltijd in b.flex werd vervangen door een snack, zal menig reiziger zich bedot gevoeld hebben. De pizzabroodjes waren niet meer dan een oververhitte klomp deeg met een dun laagje saus erop, en dan mocht je nog van geluk spreken, op sommige vluchten kreeg je in ruil voor een ticket van ettelijke honderden euro’s een wafel of een appel als “maaltijd”. Ook de kwaliteit van het buy-on-board aanbod liet tot nu toe te wensen over en oogde mager in vergelijking met andere lagekosten maatschappijen.

sn bru avro

En wat met mijn miles?

Op alle tickets van Brussels Airlines ga je Miles&More mijlen kunnen sparen. Tot nu toe kregen passagiers in business voor Europese vluchten standaard 2000 mijlen. Passagiers in economy verdienen naargelang de boekingsklasse 125, 500, 750 of 1250 mijlen. Aangezien Brussels Airlines ook bij de nieuwe tariefformules verwijst naar de Miles & More mijlencalculater, veronderstellen we dat er hier niet zoveel gaat veranderen.

Bij een testboeking zagen we dat zowel in Check&Go als Light&Relax boekingsklasse E gebruikt werd, wat betekent dat je slechts per vlucht een miserabele 125 mijlen krijgt. Voor een andere route dienden we maar liefst €441 retour te betalen, best heftig voor een no-frills ticket, maar kregen we wel 1250 mijlen per traject. Dus blijkbaar worden de boekingsklasses voor de verschillende tariefformules door elkaar gebruikt. Altijd goed checken in welke boekingsklasse je vliegt is dus de boodschap.

Nieuw is ook dat Brussels Airlines aangekondigd heeft om eind 2014 met een nieuwe frequent flyer programma te starten, dat het bestaande Miles&More zou aanvullen. Details zijn nog niet bekend. Brussels Airlines liet enkel verstaan dat dit nieuwe programma “familie-vriendelijk” zou zijn. Betekent dit dat er een zogenaamde “household account” komt, waarbij leden van hetzelfde gezin miles op een gemeenschappelijke rekening kunnen laten bijschrijven? Voorlopig houden ze in Zaventem de lippen op elkaar.

Samen met de nieuwe tarieven wordt ook een nieuwe slogan gelanceerd, “we go the extra smile”. Volgens Brussels Airlines wil de maatschappij met deze slogan het verschil duidelijk maken tussen SN en de low cost maatschappijen die vanaf Brussels Airport vliegen. De eerste affiches met de nieuwe slogan, en meteen ook een nieuwe huisstijl, zijn al opgedoken op de luchthaven van Brussel.

SN nieuwe stijl

Meer dan een gimmick?

Voorlopig lijkt de beschikbaarheid van de tickets beperkt. We deden verschillende tests en konden slechts enkele tickets aan €69 vinden, vooral op minder voor de hand liggende datums. Van vrijdag tot zondag op citytrip gaan tegen de bodemprijs mag je waarschijnlijk vergeten. Voor €10 meer, wat nog steeds goedkoop is, vonden we wel al meer keuze.

Het valt af te wachten hoe de passagiers op deze nieuwe tariefstructuur zullen reageren. €69 voor een retourtje binnen Europa is een heel mooi aanbod, met een dienstverlening die hoger ligt dan bij de lage kosten concurrenten. Zo krijgt elke reiziger, ook zij in check&go de mogelijkheid een digitale krant naar hun tablet te downloaden en gebruikt Brussels Airlines waar mogelijk de airbridges in plaats van de passagiers door regen en wind over de apron te laten lopen. Maar als Brussels Airlines de citytrippers wil aanspreken en weglokken bij de andere maatschappijen, zou er beter nog wat gesleuteld worden aan de beschikbaarheid rond de weekends.

Wat denk je over de nieuwe tariefformules? Al goeie deals gevonden? Laat het ons weten en reageer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *