Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De reis zit er nu echt op, we gaan terug naar Nederland. Om alvast weer een beetje te wennen vlieg ik met KLM terug vanuit Nairobi naar Amsterdam. Deze keer mag ik nog eens genieten van het prachtige World Business Class product van KLM. Op de heenweg ben ik over het algemeen positief verrast en hoop natuurlijk op weer een goede ervaring op deze terugweg. In dit artikel mijn ervaring, ditmaal echter vanuit de Boeing 747-400 benedenverdieping.
Overstap
Aangezien de vlucht in de avond vertrok, had ik nog een hele dag in de omgeving van Mombasa doorgebracht alvorens ik van Mombasa (MBA) naar Nairobi (NBO) vloog. In Nairobi moet je je bagage ophalen en van de domestic terminal naar de internationale terminal, meer hierover in dit artikel. Het is niet ver lopen van de ene naar de andere terminal, maar zorg dat je wel vaart maakt. Er zijn namelijk nog enkele controles die je moet passeren. Ik had een overstap van twee uur. Het ging goed hoor, maar je hebt dan nog maar weinig tijd te spenderen op het vliegveld. Zelf wilde ik nog wel even rustig zitten in de Pride Lounge op het vliegveld van Nairobi, echter was het een snel bezoek. Als er geen vertraging is moet het wel gewoon lukken.
Boarding
Nadat ik nog even in de lounge wat had gegeten, vertrok ik richting de gate. Hier stond de mooie Boeing 747-400 van KLM gereed om ons welkom te heten. Toepasselijk was dat dit vliegtuig de naam Nairobi draagt (PH-BFN). Bij de gate is er nog een laatste controle van paspoort, ticket en eventueel visum voor Nederland. Na nog eventjes te hebben moeten wachten mochten eerst gezinnen met kinderen aan boord waarna ook Business Class reizigers en later SkyTeam Elite Plus leden aan boord mochten, gevolgd door alle andere reizigers. Aan boord kwamen we binnen achter van de Economy Comfort. Via de Economy Comfort cabine kom je dan binnen in de World Business Class van KLM, althans de benedenverdieping.
Moet je boven zijn, dan loop je bij binnenkomst rechtdoor en dan rechts de trap omhoog, daar hier meer over.
Ik word in het Duits welkom geheten, even vraag ik me af waarom, maar uiteindelijk wordt dit geheel duidelijk. Ik vlieg namelijk nog door naar Duitsland de stewardess dacht daarom dat ik uit Duitsland kwam. We moesten er wel even om lachen. De toon was meteen gezet en het mocht nog een goede en gezellige vlucht worden!
Voorin
Nadat ik alle spullen die ik nodig had tijdens de vlucht had gepakt, en de rest in de bagagevakken boven mij heb geplaatst, ga ik eens plaatsnemen in de stoel. Deze keer zit ik helemaal voorin het toestel. Stoel 1J is de komende uren even van mij. Stoel 1A zit geheel alleen, 1J bevindt zich naast 1K. Zowel bij 1A als 1K kun je bijna recht naar voren kijken bij het raam en kun je bijvoorbeeld de landingsbaan beter zien, erg leuk!
Voorin zit ook een kast waar bijvoorbeeld jasjes worden opgehangen, maar ook grote stukken handbagage geplaatst worden. De bagagebakken zijn groot genoeg voor de meeste bagage items, maar trolleys zet men graag in de kast voorin of achterin de World Business Class cabine.
Nog voordat de vlucht start worden de amenitykits uitgedeeld en komt het cabinepersoneel ook langs met de drankjes en de menukaarten voor deze vlucht. Deze zijn speciaal voor deze vlucht gemaakt; vluchtnummer en datum staan op de achterkant van de kaart.
Als alles is uitgedeeld moet alles even worden opgeborgen, omdat we gaan vertrekken, bye bye Nairobi!
In de lucht
Eenmaal in de lucht deelt het cabinepersoneel een verfrissingsdoekje uit en een flesje water.
Hierna komt men nog eens langs voor een drankje en een snack. Ook deze keer koos ik voor de Flying Dutch Cocktail en een schaaltje kaas. Het drankje is erg fris en zoetig van smaak.
Inmiddels heb ik ook even gekeken wat het menu deze keer inhoudt, ook al heb ik een vegetarisch menu vooraf besteld. Ditmaal is de keuze (geserveerd na vertrek):
- Voorgerecht: Canapés met pittige kip en sinaasappel, met gerookte zeilvis en een spiesje van feta en tomaat.
- Hoofdgerecht:
Thaise kipcurry met gestoomde rijst, Aziatische groenten en kerstomaatjes.
OF
Gegrilde rundermedaillons met rozemarijnjus, in een schil gebakken aardappelen, suikerboontjes, pompoen, Keniaanse boontjes en wortel
OF
Romige groentesoep
- Bijgerecht: Kaasplateau met Goudse kaas en camembert
- Nagerecht: Mango-aardbeienmousse met saus van tropisch fruit en slagroom.
Maaltijd
Eerst werden de speciale maaltijden geserveerd. Het was al wat laat en ik had al gegeten in de Pride Lounge, dus heel veel honger had ik niet meer. Ik kreeg een vegetarische curry met rijst en vegetarische koekjes. Daarnaast zat er fruit en een salade bij. Als nagerecht kreeg ik ook lekkere kaasjes. Mijn reisgenoot kreeg een vegetarische lasagne, althans dat moest het voorstellen. Als voorgerecht een salade en nagerecht ook kaas en een mango-aardbeienmousse. Beiden hebben ons de gerechten lekker gesmaakt. Het hoofdgerecht was goed van smaak en een prima portie. Samen met het voorgerecht, hoofdgerecht en (bij-) nagerecht had ik voldoende gegeten. Onder het genot van een heerlijk drankje heb ik prima genoten.
Na de maaltijd wordt er nog een kopje koffie of thee geserveerd. Dit wordt samen met een chocolaatje in de vorm van KLM Huisje 98 gedaan.
Tijdens de vlucht
De vlucht verloopt verder prima. In vergelijking met de vorige vlucht van Amsterdam naar Nairobi was het personeel eigenlijk wel een stuk vriendelijker. Ze maakte graag een praatje en waren oprecht geïnteresseerd in wat ik in Kenia gedaan had. Het viel me op dat de vriendelijkheid van de vorige keer dan echt wel een stuk minder was, jammer dat er zo’n verschillen tussen zitten!
Het entertainmentsysteem biedt een hoop films, muziek en documentaires aan. Ook de flighttracking-map is goed. Je hoeft je dus niet te vervelen tijdens de vlucht. Omdat het een nachtvlucht was werd na de maaltijd al vrij snel de cabineverlichting gedimd. Na een film besloot ook ik gebruik te maken van de bedstand van mijn stoel. De stoel gaat geheel plat, samen met de deken en het kussentje kun je prima slapen in deze Business Class stoel van KLM. Een aantal uur later werd dan ook uitgerust wakker.
Ik besloot nog een filmpje te kijken, maar voordat ik het wist werd alweer het ontbijt geserveerd.
Ontbijt
Het ontbijt was ook voor mij wat anders dan in het menu stond. Toch wil ik graag met jullie het menu van deze vlucht delen. De reiziger kon kiezen uit:
- Tomatenquiche met kaassaus
- Schotse pannenkoekjes met custard, vers fruit en geschaafde amandelen
- Yogurt met cruesli.
Dit werd gecombineerd met:
- Vers fruit
- Hard gekookt ei
- Kaas
- Jam
- Warme broodjes en croissants
Mijn maaltijd bestond uit een croissant, een soort lichte curry met tomaat en bonen, fruit, kaas en een gekookt ei. Vooral de grote croissant viel goed in de smaak samen met het lekker frisse fruit. Ik vroeg nog of het mogelijk was om wat yoghurt te krijgen, dat vind ik altijd wel lekker om de dag mee te starten. Dit kwam men na het uitdelen van de maaltijden brengen, lekker!
Mijn reisgenoot had ook een andere maaltijd en had een soort broodje met een warme snack van spinazie, kaas en tomaat. Ook hij had lekker fruit en kaas. Ook het ontbijt viel goed in de smaak. Zelf kies ik in de ochtend een lichter ontbijt, maar het was nog prima te doen.
Bij de maaltijd kon je nog kiezen uit een drankje zoals koffie, thee of melk.
Arriveren
Als de maaltijd door iedereen genuttigd is, is het tijd op te ruimen. Nadat de captain ons heeft toegesproken vanuit de cockpit wordt langzaamaan de daling ingezet. Er worden nog huisjes uitgedeeld, ik kies voor nummer 63.
Voor de landing komt de pursur nog even een praatje maken, en dan is het bijna tijd afscheid te nemen. We gaan nu echt landen. De landing verloopt prima en we rijden nog een stukje door naar de gate. Uiteindelijk mogen Business Class passagiers als eerste van boord, waarna de rest van het vliegtuig eruit mag. Het was een fijne en goede vlucht!
Artikelenreeks
Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.
- 1eArtikel: Trip introductie Safariland Kenia
- 2eArtikel: Review: Retourvlucht KLM AMS-HAJ
- 3eArtikel: Review Ibis Hannover City
- 4eArtikel: Review Luchthaven HAJ & Lounge
- 5eArtikel: Review: AMS-NBO KLM WBC
- 6eArtikel: Review Luchthaven NBO en Domestic lounge
- 7eArtikel: Review KQ EC en BC vlucht
- 8eArtikel: Review Mombasa Hotel
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Mombasa
- 10eArtikel: Review MBA Lounge + Luchthaven
- 11eArtikel: Review Ibis Styles Nairobi
- 12eArtikel: Bestemmingstips Nairobi
- 13eArtikel: Bezoek Hells Gate National Park
- 14eArtikel: Review Amboseli Hotel
- 15eArtikel: Bestemmingstips Amboseli NP
- 16eArtikel: Bestemmingstips Diani Beach & omgeving
- 17eArtikel: Review Diani Beach resort
- 18eArtikel: Review Luchthaven NBO en Internationale Lounge
- 19eArtikel: Review NBO-AMS KLM WBC (dit artikel)
- 20eArtikel: Review Carpatair AMS-HAM
- 21eArtikel: Hamburg Airport + Lounge
- 22eArtikel: Review CDG Lounge
Carel Holland zegt
Ik heb genoten van de artikelen. In dit artikel is een foutje geslopen:
Er worden nog drankjes uitgedeeld, ik kies voor nummer 63.
Krabnov zegt
Strikt genomen zijn het inderdaad drankjes die worden uitgedeeld! 😉
Marco zegt
Hallo Carel,
Dankjewel!
Ik heb het foutje aangepast, dank voor je oplettendheid.
Marco