Laatste ontwikkelingen op Schiphol Amsterdam

Laatste ontwikkelingen op Schiphol Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het zijn goede tijden voor onze internationale luchthaven Amsterdam Schiphol Airport. De meeste drukte van de zomer hebben ze achter de rug en ze kijken hier positief op terug. In dit artikel blikken we terug op de zomer maar ook op belangrijke ontwikkelingen op Schiphol.

Halfjaarcijfers

Afgelopen maandag publiceerde de Royal Schiphol Group haar halfjaarcijfers van 2018. Het totaal aantal passagiers groeide met 5,8% naar 37,8 miljoen reizigers. In 2017 waren dit er nog 35,7 miljoen reizigers. Ook groeide het aantal reizigers in de zomer, echter zwakte de groei wel af vergeleken met het gehele eerste half jaar. De groei was namelijk 5,5%. Aangezien Schiphol tegen het maximaal aantal vliegbewegingen aanzit kunnen ze daar niet meer in groeien. Luchtvaartmaatschappijen moeten dus iets anders bedenken om toch meer reizigers te vervoeren. Daarom worden er op verschillende routes grotere toestellen ingezet. Ook de toestellen zaten voller dan voorheen.

Laatste ontwikkelingen op Schiphol Amsterdam

De Royal Schiphol Group geeft aan dat ondanks de extra operationele maatregelen de drukke zomerperiode goed is verlopen. President-directeur Dick Benschop geeft verder aan dat hij blij is met de toekomstige bouwprojecten van Vertrek en Lounge 1 en natuurlijk de nieuwe pier. Hierdoor kan men in de toekomst de drukkere tijden beter aan. Het is veiliger voor de reizigers omdat er meer ruimte is.

Investeringen

Zoals hierboven al aangegeven blijft de Royal Schiphol Group investeren in kwaliteit, bereikbaarheid en capaciteit van de luchthaven. Er is voor meer dan 230 miljoen geïnvesteerd in vaste activa. Hier is te denken aan de nieuwe pier en terminal, de herontwikkeling van Vertrek en Lounge 1. Ook wordt de parkeergarage P3 verder uitgebreid. Door de ontwikkelingen bij Vertrek en Lounge 1 zijn er een aantal processen die beter kunnen verlopen. In Vertrek 2 en 3 is dit al eerder gedaan. Maar wat gaat men nu doen? De securitycontrole zal naar een tussenverdieping gaan. Hierdoor zullen de securitylanes meer flexibel worden ingezet en ontstaat er meer ruimte voor de reizigers naar Schengenbestemmingen.

Vanaf 28 maart zullen er 100 bussen van OV Sternet geheel elektrisch rijden rondom Schiphol. In 2021 moeten dat er 258 zijn, een mooi streven om Schiphol Amsterdam en omgeving nog meer te verduurzamen.

Laatste ontwikkelingen op Schiphol Amsterdam

Als we kijken naar de besteding van reizigers op de luchthaven dan is dit wat verschoven. Voorheen besteedde de reiziger gemiddeld €13,37 bij de winkels achter de securitycontrole. Dat is gedaald naar €13,21. Echter zijn de uitgaven bij de horecagelegenheden toegenomen van €4,55 naar €4,74. Dat Schiphol het over het algemeen erg goed doet is ook te zien aan de prijzen die ze dit jaar hebben mogen ontvangen. Zo ontvingen ze in maart al de Skytrax Award voor ‘Best Airport Staff’. Onlangs in juni ontvingen ze ook nog de ACI Eco Innovation Award. Dit voor alle positieve inspanningen en investeringen op het gebied van duurzaamheid.

Lelystad, Eindhoven en Rotterdam

Helaas voor Lelystad Airport, maar ook Schiphol, is de opening van het vliegveld in Flevoland tot minimaal 2020 uitgesteld. Hierdoor kan men voorlopig niet starten met commerciële luchtvaart vanuit Lelystad Airport. Ook zullen er dus nog geen vluchten overgeheveld kunnen worden vanuit Amsterdam naar Lelystad.

Ook in Brabant gaat het goed op Eindhoven Airport. Hier zijn ook de passagiersvolumes verder toegenomen en wel met 9,4%. Hier zijn bijna 3 miljoen reizigers vervoerd. Op Rotterdam The Hague Airport is ook een groei te zien, wel wat kleiner maar met een toename van 3,6% doet de luchthaven het goed. Ze vervoerde tot nu toe meer dan 880 duizend reizigers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *