Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na mijn vlucht met KLM vanuit Amsterdam naar Nairobi, vloog ik verder naar Mombasa. Het vervolg van mijn vlucht werd uitgevoerd door de nationale maatschappij, Kenya Airways. De vlucht vanuit Nairobi (NBO) naar Mombasa (MBA) was in Business Class. Later die week vloog ik met Kenya Airways terug van Mombasa naar Nairobi in de Economy Class. Aan het eind van mijn trip vloog ik nog eens in de Business Class. In mijn eerste artikel lees je waarom ik zo vaak op en neer reisde. In dit artikel zal ik schrijven over mijn ervaring met de Keniaanse maatschappij.
Aan boord (NBO naar MBA in Premium World)
Nadat ik aangekomen was bij het vliegtuig werd ik welkom geheten. Ik nam plaats in stoel 2D, lekker vooraan dus. Al snel kreeg ik een welkomstdrankje, een zakje met erg lekkere nootjes en een warm verfrissingsdoekje. De drankkeuze bestaat uit water, sinaasappelsap of appelsap.
Het Business Class product bij Kenya Airways heet ‘Premium World’. Deze Embrear 190 kent een 1-2 opstelling met 12 stoelen in de Premium World en een 2-2 opstelling met 84 stoelen in de Economy.
Nadat iedereen aan boord is worden de glazen opgehaald en de cabine gecheckt op de gereedheid om te vertrekken. Omdat het hard heeft geregend maakt men heel de deur droog. Ook haalt men alle plastic regenjasjes op. Vlucht KQ624 zal gaan vertrekken.
In de lucht (NBO naar MBA in Premium World)
Na een tijdje hobbelen vanaf de gate naar de startbaan gaan we dan eindelijk de lucht in. Het was ruw in de lucht, dit vanwege het slechtere weer. Na een paar minuten sluit de steward de gordijntjes tussen de Economy Class en Business Class. De Business Class zat niet vol, er waren nog 7 stoelen vrij.
Voor deze binnenlandse vlucht van een uurtje vind ik dat de stoelen ruim zijn, ruimer dan ik gewend ben bij bijvoorbeeld een Europese Business Class-vlucht. Daarnaast is het comfort van de stoel uitstekend. De rugleuning is lang genoeg, waardoor ik niet met mijn hoofd over de stoel heen ga; persoonlijk vind ik dat wel erg prettig. In de stoel voor je zit een schermpje waar je verschillende films op kunt kijken. Ook kun je middels een USB-poort je telefoon opladen. In de armleuning zit een aansluiting voor je koptelefoon. Ook zitten er in de armleuning in het midden twee mogelijkheden voor een tafeltje. Een klein uitschuiftafeltje voor een glaasje drinken. Daarnaast is er een mogelijkheid voor een grotere tafel, waar je plateau op kan om te dineren/lunchen/ontbijten.
In de stoelzakken voor mij is nog ruimte voor het tijdschrift ‘MSafiri’ en de Safety kaart. Men zorgt ook voor een extra kussen voor net wat meer comfort.
Maaltijd (NBO naar MBA in Premium World)
De maaltijden worden uitgedeeld. Zelf had ik gekozen voor de vegetarische maaltijd. Helaas ging het hier niet helemaal goed. Er waren namelijk geen vegetarische maaltijden. De steward vond het wel erg vervelend en ging even kijken wat hij kon doen, er waren namelijk alleen maar sandwiches met kip aan boord. Na een tijdje kwam hij terug met twee plateaus. Op het ene plateau een kleine salade, op het andere plateau een blaadje sla en een stukje brood met kaas en tomaat. Het is niet veel, maar de Steward heeft geprobeerd er het beste van te maken. Na de ‘maaltijd’ wordt er nog gevraagd of men koffie of thee zou willen.
Aankomst (NBO naar MBA in Premium World)
Na een tijd in de lucht te hebben gehangen gaan we alweer beginnen aan de landing. Ik kijk op mijn gemak nog even naar een film. Alles wordt weer netjes opgeruimd en gereed gemaakt om veilig te kunnen landen. Het was al met al een oké vlucht in het Business Class product van Kenya Airways. De vlucht stelde natuurlijk niet veel voor, aangezien het erg kort is. De stoelen zitten goed en het personeel is vriendelijk, helaas was het eten niet al te best.
Economy Vlucht van Mombasa naar Nairobi met Kenya Airways
Helaas kon ik geen gebruikmaken van de treindienst tussen Mombasa en Nairobi. Deze gaat door het natuurgebied en leek me en bijzondere ervaring. Helaas waren de treinkaartjes voortijdig uitverkocht en was er geen mogelijkheid meer aan zo’n kaartje te komen. Er zat niets anders op weer met het vliegtuig van Mombasa naar Nairobi te vliegen. In eerste instantie wilde ik deze vlucht boeken via KLM. Helaas was het erg lastig met betalen, aangezien dit lokaal gebeurt. Ik heb hierover eerst nog met KLM Nederland gebeld. Zij konden mij doorverbinden naar Kenia, maar dat vond ik allemaal wat omslachtig voor een ticket voor twee personen van nog geen €125,-. De mevrouw van KLM raadde mij dan ook aan om via een andere boekingssite te boeken. Uiteindelijk heb ik dan ook via BudgetAir.nl geboekt.
De vlucht, met vluchtnummer KQ617, vertrekt vanuit het vliegveld van Mombasa. Een klein lokaal vliegveld waar zowel binnenlandse- als intercontinentale vluchten vertrekken. Omdat ik een Flying Blue Gold lid ben, kon ik gebruikmaken van de lounge op de luchthaven. Hierover zal ik in een later artikel schrijven.
Boarding (MBA naar NBO in Economy)
Helaas liep de boarding niet helemaal zoals gepland. Ik had twee stoelen naast elkaar geselecteerd. Na het scannen van mijn boardingpass kreeg ik een error en werd mijn boardingpass gewisseld en zat ik ineens elders. Ik wilde dat niet, maar ik moest elders zitten voor een betere verdeling van het gewicht in het vliegtuig, aldus de grondcrew. Een beetje vreemd voor een vlucht die bijna vol zit?! Of wilde de jonge dame er iets mee zeggen?
Goed, bij aankomst in het vliegtuig nogmaals aangegeven dat we graag naast elkaar wilde zitten. Ze zouden ernaar kijken was het antwoord. De gehele vlucht niemand meer gezien. Achteraf denk ik wel te weten wat de reden was. De Vice President was aan boord. Her en der door het vliegtuig zaten enkele van zijn beveiligingsmensen, zo ook op mijn eerder geselecteerde stoel.
De vlucht (MBA naar NBO in Economy)
De reis van Mombasa naar Nairobi verliep verder prima. Uiteindelijk zat er niemand naast mij. Nadat we goed en wel in de lucht hingen werden er zakjes met nootjes uitgedeeld en wat te drinken. Iets wat later werden de lege bekertjes en zakjes weer opgehaald.
De stoel zit prima. In de stoel voor je zit een schermpje waar je een film op zou kunnen kijken. Helaas deed tijdens de vlucht het inflight entertainment het niet. Dan maar een muziekje en de oogjes sluiten.
En nog een keer van Mombasa naar Nairobi, maar dan in Business Class
Na een mooie reis door Kenia vloog ik nogmaals vanuit Mombasa naar Nairobi. Ditmaal was dit het begin van mijn terugreis naar Hamburg. Ik vloog vanuit Mombasa via Nairobi naar Amsterdam en Hamburg, in Business Class. Over het algemeen was de vlucht (KQ611) niet heel veel anders dan op de heenweg. De service was hetzelfde. Echter waren er ditmaal wel vegetarische maaltijden aan boord. Tot mijn verbazing deelde de crew deze maaltijd uit aan een andere passagier, waardoor mijn reisgenoot en ik maar één vegetarische maaltijd kregen, i.p.v. twee. De stewardess vond het ook erg vervelend en als ze het had geweten (ze had het toch moeten weten?) dan had ze de maaltijd uiteraard aan ons beide gegeven. Goed, we delen de maaltijd en krijgen nog wat extra schaaltjes met lekkere nootjes. Deze keer ziet de maaltijd er wel wat beter uit dan de vorige keer. Een kleine, maar nette sandwich van tomaat, komkommer en sla.
Artikelenreeks
Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.
- 1eArtikel: Trip introductie Safariland Kenia
- 2eArtikel: Review: Retourvlucht KLM AMS-HAJ
- 3eArtikel: Review Ibis Hannover City
- 4eArtikel: Review Luchthaven HAJ & Lounge
- 5eArtikel: Review: AMS-NBO KLM WBC
- 6eArtikel: Review Luchthaven NBO en Domestic lounge
- 7eArtikel: Review KQ EC en BC vlucht (dit artikel)
- 8eArtikel: Review Mombasa Hotel
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Mombasa
- 10eArtikel: Review MBA Lounge + Luchthaven
- 11eArtikel: Review Ibis Styles Nairobi
- 12eArtikel: Bestemmingstips Nairobi
- 13eArtikel: Bezoek Hells Gate National Park
- 14eArtikel: Review Amboseli Hotel
- 15eArtikel: Bestemmingstips Amboseli NP
- 16eArtikel: Bestemmingstips Diani Beach & omgeving
- 17eArtikel: Review Diani Beach resort
- 18eArtikel: Review Luchthaven NBO en Internationale Lounge
- 19eArtikel: Review NBO-AMS KLM WBC
- 20eArtikel: Review Carpatair AMS-HAM
- 21eArtikel: Hamburg Airport + Lounge
- 22eArtikel: Review CDG Lounge
Geef een reactie