EasyJet binnenkort ook op London Heathrow?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Begin deze maand stemde het Britse kabinet in met de uitbreiding van de Londense luchthaven Heathrow. Er zou een derde start- en landingsbaan toegevoegd kunnen worden. Hoewel het Britse parlement nog akkoord moet gaan gaf EasyJet vorige week al een voorschot op de plannen. Als de uitbreiding er komt dat is de low cost maatschappij bereid te investeren in vluchten vanuit Heathrow. Maar voordat de uitbreiding daadwerkelijk zover komt moeten er nog wel wat hindernissen genomen worden.

Heathrow anno 2018

De luchthaven Heathrow heeft grote capaciteitsproblemen. Met ruim 75 miljoen reizigers per jaar is de luchthaven de drukste van Europa. Een extra baan zou een flinke boost betekenen in het aantal aankomende en vertrekkende vluchten. Door de beperkte capaciteit is er momenteel nauwelijks ruimte voor de low cost carriers.

Londen Heathrow gezien vanaf de verkeerstoren
Londen Heathrow gezien vanaf de verkeerstoren

EasyJet

Met de uitbreiding van de nationale luchthaven komt er weer plaats voor low cost carriers. EasyJet kondigde tijdens de recente Heathrow Connectivity Conference aan interesse te hebben om dan ook vanuit Heathrow te gaan vliegen. Dit past goed in de strategie van EasyJet om low cost reizigers te kunnen bedienen vanuit de belangrijke hubs in Europa. Zo vliegt EasyJet ook al vanaf Schiphol en Charles de Gaulle. In Londen reis je met EasyJet vanuit London Gatwick, Luton, Southend en Stansted.

Lage kosten

EasyJet zegt vanuit Heathrow tickets aan te kunnen bieden die 30% goedkoper zijn dan bij de concurrent. De maatschappij kan zulke lage prijzen aanbieden omdat alle vormen van kostenbesparing omarmt worden. Zo zijn de loonkosten lager en wordt er ingezet op een hoger aantal stoelen per toestel en een hogere load factor. Overtollig gewicht wordt zoveel mogelijk van boord gehaald. Stoelen, trolleys en zelfs de vloerbedekking zijn zo licht mogelijk gemaakt.

EasyJet werkt al een tijdje samen met Heathrow om te bekijken of het bedrijfsmodel ook op Heathrow zal werken. De maatschappij wil namelijk dat passagier gemakkelijk het toestel in- en uit kunnen via de gate. Ook moet het boarding proces een turnaround van maximaal 25 minuten mogelijk maken.

Airbus A320 neo

De maatschappij investeert de komende jaren in 130 Airbus A320 neo toestellen. Deze toestellen zijn 50% stiller en stoten 15% minder schadelijke stoffen uit. De toestellen moeten operationeel zijn voordat EasyJet zich op Heathrow zal vestigen. Zo is men goed voorbereid om een snelle uitbreiding van het aantal vluchten.

Komt Heathrow er straks zo uit te zien?
Komt Heathrow er straks zo uit te zien?

Weerstand

Binnenkort stemt het Britse parlement over de aanstaande uitbreiding van Heathrow. De kosten van de uitbreiding worden geschat op 16 miljard euro. Maar liefst 3 miljard euro wordt gereserveerd om geluid beperkende maatregelen in de omgeving te realiseren. Mogelijk dat zich na een goedkeuring van het parlement nog andere groeperingen melden die tegen de uitbreiding van de luchthaven zijn. De verwachting is nu in ieder geval dat de uitbreiding er wel gaat komen.

Wanneer de uitbreiding precies komt is nog niet bekend. De bouw zou ergens tussen 2020 en 2030 moeten starten. We zullen dus nog even moeten wachten voordat EasyJet de concurrentie met de gevestigde maatschappijen op Heathrow aan kan gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *