Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dit artikel is een review van mijn vluchten in april. De vlucht ging van Amsterdam naar Hannover. Door het uitvallen van een Air France vlucht naar Parijs, vloog ik ook weer terug naar Amsterdam vanuit Hannover. Beide vluchten neem ik dus mee in deze review. Het betreft hier vlucht KL1915 en KL1904.
Keuze
Ik vlieg graag met KLM en zoek dan ook graag naar leuke bestemmingen met een leuke deal. Zo ook deze keer. Vanuit Hannover zou ik via Parijs en Amsterdam naar Nairobi en eindbestemming Mombasa vliegen. Om vanuit Hannover te vertrekken moest ik hier eerst naar toe. Daarom boekte ik in een aparte boeking de positioneringsvlucht naar Hannover en voor de terugweg vanuit Hamburg naar Amsterdam.
Op zowel de heenweg naar Hannover, als de terugweg naar Amsterdam vanuit Hannover vloog ik met de Embraer 175 (PH-EXM en PH-EXV).
Boarding – Amsterdam-Hannover:
Het is vrijdagavond als ik vanuit Amsterdam naar Hannover vlieg. Voordat ik naar de gate ging, maakte ik nog even gebruik van de KLM Crown Lounge 25.
Bij de gate aangekomen blijkt het toch wel erg druk te zijn, de vlucht is vol. Én vertraagd. Niet zo lang gelukkig, 10 minuutjes. Na nog even gewacht te hebben mag iedereen aan boord van de bussen. Persoonlijk vond ik het een beetje rommelig deze keer. Het leek erop dat je bij een ander poortje ook naar binnen kon, echter was deze voor een andere vlucht. Wat ik daarnaast niet handig vond was dat ze wel omroepen dat eerst mensen met een Business Classticket of Flying Blue Elite Plus status aan boord mogen van de bus, echter in werkelijkheid werkte dat niet bij deze vlucht. Iedereen drong voor, mensen met kinderen konden ook niet eerder in de bus. Op Europese vluchten, zeker waarbij je eerst gebruik moet maken van een bus, vind ik dit vaak voorkomen. Niet dat je veel aan het eerder boarden hebt wanneer je met de bus gaat. Goed, uiteindelijk aangekomen bij het vliegtuig. Ik had mijzelf op de juiste plek in de bus verstopt, waardoor ik toch als een van de eerste aan boord van het vliegtuig was.
De vlucht – Amsterdam-Hannover
Na een lach en een ‘welkom aan boord’ kon ik op zoek naar mijn stoel, 8A. Prettig aan de Embraer 175 vind ik de 2-2 opstelling. Je hoeft dan nooit enorm moeilijk te doen als je vanaf de raamkant richting het gangpad zou willen. De reguliere Economy (Y) stoelen zitten over het algemeen goed. Het zijn stevige stoelen, helaas voor mijn lengte (1.92m) alleen de hoofdsteun wat laag. Voor dit soort korte vluchten kan ik ook prima mijn benen kwijt. Ook prettig in dit toestel is het ruime tafeltje in de stoel voor je. Er kan bijvoorbeeld gemakkelijk een laptop op.
De vlucht op zichzelf verliep prima. De vertraging werd gemakkelijk ingehaald. Tijdens de korte vlucht van ongeveer een uurtje kreeg men wat te drinken en een kleine snack. Voordat we gingen landen werd gevraagd alles netjes op te ruimen. Het cabinepersoneel kwam de bekertjes en papiertjes van de snacks ophalen en voordat je het wist stond je alweer op de grond.
Helaas liet de bagage vrij lang op zich wachten in de aankomsthal van het vliegveld van Hannover. Toen de eerste bagage op de band arriveerde, lag daar niet de bagage met ‘Priority’ labels, een veel voorkomend probleem als je het mij vraagt. Nu heb ik geen haast, maar ik vraag me soms wel af wat het nu is van die labels als er toch niet naar gehandeld wordt.
Vooraf op Hannover Airport
Rond half 5 in de ochtend was ik op het vliegveld. Voor de vlucht naar Parijs van 06.15u. Hiervoor ging ik nog naar de Hannover Club Lounge. Hierover zal ik in een ander artikel meer schrijven.
Op de aangegeven tijd ging ik naar de gate om te boarden op de vlucht naar Parijs. Inmiddels hadden zich al wat mensen in een rij bij de gate verzameld, maar er gebeurde niets. De vertrektijd was inmiddels gepasseerd en de mevrouw van de desk riep op dat we nog even moesten wachten. De informatievoorziening was zeer beperkt. De bussen die ons naar het vliegtuig zouden moeten brengen stonden inmiddels al klaar. Uiteindelijk werd er na 30 minuten opgeroepen dat de vlucht gecanceld was vanwege een defect toestel. Mensen liepen snel weg, maar werden teruggeroepen door de inmiddels iets wat geïrriteerde mevrouw van de desk. We moesten onze bagage ophalen. Het was erg onduidelijk waar we dat moesten doen. Grondpersoneel gaf aan dat we terug via de security naar de vertrekhal moesten. Vele deden dat, achteraf niet slim, want we moesten elders zijn. Er ontstonden wat woordenwisselingen met grondpersoneel, waarna zelfs de airportpolitie polshoogte kwam nemen.
Uiteindelijk had ik de bagage opgehaald en moest lang wachten voordat de vlucht omgeboekt was. De vlucht ging nu direct vanuit Hannover naar Amsterdam (KL1904). Na de bagage wéér te hebben ingecheckt en wéer door de security te zijn gegaan, ging ik wéér even naar de Hannover Club Lounge.
Boarding – Hannover – Amsterdam
Aangekomen bij de gate was het weer gezellig druk. Ik ging gelijk vooraan staan om snel te kunnen boarden. Het grondpersoneel ging hier en daar labels aan de bagage hangen die onder de stoel in het vliegtuig geplaatst diende te worden. Nadat de boarding tijd verstreken was, werd er omgeroepen dat we bijna gingen boarden. Uiteindelijk verliep de boarding vlot en konden we alsnog op tijd vertrekken.
De vlucht – Hannover-Amsterdam
Omdat ik omgeboekt was, en dit de enige mogelijkheid was om vandaag nog te vertrekken naar eindbestemming Mombasa, kon ik plaatsnemen in een Economy stoel met extra beenruimte bij de nooduitgang. Nu vind ik normaal gesproken de reguliere Economy stoelen prima. Maar dit is echt veel meer beenruimte! Ik kon mijn benen dan ook languit uitstrekken. Voor de duur van de vlucht zou ik het geld er echter normaal gesproken niet voor over hebben, een reguliere stoel is in mijn geval prima.
Na de uitleg van de veiligheidsprocedures werd gevraagd alles op te ruimen en kon de vlucht vertrekken. Het toestel was schoon en de stoelen zaten prima.
Al gauw werd wat drinken geserveerd met een boterham met eiersalade. Het cabinepersoneel was erg vriendelijk en maakte ook een kort praatje met mij. Aangezien de vlucht maar ongeveer een uurtje is gingen we al gauw weer landen op Schiphol Airport.
Artikelenreeks
Dit is een artikel uit de reeks artikelen over mijn recente reis naar Kenia.
- 1eArtikel: Trip introductie Safariland Kenia
- 2eArtikel: Review: Retourvlucht KLM AMS-HAJ (dit artikel)
- 3eArtikel: Review Ibis Hannover City
- 4eArtikel: Review Luchthaven HAJ & Lounge
- 5eArtikel: Review: AMS-NBO KLM WBC
- 6eArtikel: Review Luchthaven NBO en Domestic lounge
- 7eArtikel: Review KQ EC en BC vlucht
- 8eArtikel: Review Mombasa Hotel
- 9eArtikel: Bestemmingstips: Mombasa
- 10eArtikel: Review MBA Lounge + Luchthaven
- 11eArtikel: Review Ibis Styles Nairobi
- 12eArtikel: Bestemmingstips Nairobi
- 13eArtikel: Bezoek Hells Gate National Park
- 14eArtikel: Review Amboseli Hotel
- 15eArtikel: Bestemmingstips Amboseli NP
- 16eArtikel: Bestemmingstips Diani Beach & omgeving
- 17eArtikel: Review Diani Beach resort
- 18eArtikel: Review Luchthaven NBO en Internationale Lounge
- 19eArtikel: Review NBO-AMS KLM WBC
- 20eArtikel: Review Carpatair AMS-HAM
- 21eArtikel: Hamburg Airport + Lounge
- 22eArtikel: Review CDG Lounge
Sander zegt
Dank! stel dit was op schiphol gebeurd en je positioneringsvlucht was dus niet gelukt, wat dan. Mag je dan wel vanaf amsterdam voor je andere boeking vertrekken en krijg je dan wel miles en xp voor ams-hanover. Hanover-cdg en cdg-ams?
Marco zegt
Hallo Sander,
Goede vraag! In mijn geval had ik nog een andere boeking in Kenia. Toen ik in Hannover ‘gestrand’ was heb ik de KLM Klantenservice gebeld.
Ik heb daar gevraagd wat er zou gebeuren als ik de aansluitende vlucht daar niet zou halen. De jonge dame gaf aan dat zij dat dan zouden vergoeden.
Ik weet niet hoe ze dat doen als je evt. je vlucht vanaf Amsterdam al niet haalt. Ik heb uiteindelijk wel de XP ontvangen voor de gecancelde vlucht van HAJ naar CDG en de niet gevlogen vlucht van CDG naar AMS.
Wellicht weet iemand anders de vraag beter te beantwoorden, maar hoop dat je al iets aan bovenstaand hebt.
Marco