Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder kon je de tripintroductie van San Francisco en Yosemite National Park al lezen op InsideFlyer. In dit artikel schrijven we over de vlucht van Parijs CDG naar Los Angeles met Air France. De vlucht wordt uitgevoerd met het gigantische toestel; de Airbus A380 van Air France. Ik vlieg Economy Class en kies vooraf een stoel op het Upper Deck van het toestel. In dit artikel een review van mijn vlucht met Air France naar Los Angeles.
Air France A380
Air France vliegt nog met enkele Airbus A380 toestellen over de wereld naar verschillende bestemmingen. Een daarvan is van Parijs naar Los Angeles (LAX). De vlucht duurt ongeveer 12 uur. Met zo’n 500 stoelen aan boord kunnen er heel wat reizigers mee reizen. Het toestel is verdeeld in verschillende cabines. Op het lower deck vind je voornamelijk de Economy Class in een 3-4-3 opstelling. Daarnaast bevindt zich de La Première cabine voorin het toestel (First Class).
Op het Upper Deck is zo’n 60% voorzien van een Business Class Cabine in een 2-2-2 opstelling. Achter de Business Class Cabine bevindt zich een kleinere Premium Economy cabine in een 2-3-2 opstelling.
Hierachter is nog een kleine Economy Cabine in een 2-4-2 opstelling op het Upper-Deck.
Boarding
Vlieg je met een A380 van Air France dan zul je vertrekken vanuit Terminal 2E vleugel M. Hier kunnen de A380’s namelijk prima parkeren. Het boaringgebied is prima van grootte en bestaat uit verschillende boardingzones zoals Air France tegenwoordig hanteert. Afhankelijk van je boekingsklasse, status bij bijvoorbeeld Flying Blue en of dat je Business Class, Premium Economy of Economy vliegt sta je in een andere boardingzone. Dat kun je vinden op je vliegticket. Het geheel verloopt vrij soepel middels digitale poortjes waarop je je boardingpass moet scannen. Wordt het te druk aan de andere zijde van de poortjes dan sluit het personeel de poortjes voor een betere doorstroom. Ruim voordat het toestel vertrekt start men met de boarding en soms zijn er nog wat controles van bagage. Ook wordt je paspoort bij het boarden gecontroleerd en gevraagd of je een ESTA hebt.
Meer weten over een ESTA, check dit artikel.
Het boardingproces op de vlucht naar Los Angeles verliep vlot en prima. Hierdoor was het toetsel dan ook snel gevuld en konden we zelfs eerder vertrekken.
Bij aankomst in de cabine liggen er al wat amenitys klaar. Denk hierbij aan een deken en kussen, evenals een koptelefoon. Heb je een avond of nachtvlucht, dan liggen er ook nacht amenitys voor je klaar. Te denken valt aan een oogmasker en
Stoel
Binnen de Economy Cabine zijn de stoelen allen hetzelfde, behalve de Premium Economy stoelen. Deze zijn wezenlijk anders dan de Economy stoelen. In de Economy Cabine zijn enkele rijen voorzien van extra beenruimte. Het gaat hier dan om de rijen rondom de nooduitgang. Je hebt hier alleen geen raampje.
De overige stoelen hebben eenzelfde beenruimte evenals een recline van de stoel. De hoofdsteun bij deze stoel is wel prettig. Hij kan prima aangepast worden, waardoor je net wat comfortabeler kan liggen met je hoofd. De beenruimte is voor mensen >1.90m net akkoord, maar dan moeten de stoelzaken voor je niet gevuld zijn. Op Het Upper Deck van deze A380 is dat ook geen probleem bij de raamzijde. Hier zijn namelijk ruimte bagagebakken onder het raam waar je veel in kwijt kunt.
De stoel zit stevig en is ook wel een beetje verouderd. Zeker ook als gekeken wordt naar de faciliteiten rondom de stoel. Zo is het Inflight Entertainment Systeem niet meer van deze tijd. Het scherm werkt niet zo prettig als de nieuwste systemen in de nieuwere cabines van Air France, KLM of Delta. Langs het scherm is wel een USB punt om eventuele apparaten via op te laden, altijd prettig! Ben je je oortjes vergeten, dan kun je deze vragen aan het cabinepersoneel. Verwacht echter niet te veel van de kwaliteit van de oortjes.
Toestel
Met betrekking tot het toestel. De gemiddelde Airbus A380 is nog niet zo heel oud. Echter heeft Air France ervoor gekozen de cabines niet meer met de tijd mee te laten doen. Dat wil zeggen dat ze de cabines niet meer gaan upgraden naar de nieuwere cabines. Op korte termijn zullen alle Airbus A380 toestellen van de Franse maatschappij dan ook worden uitgefaseerd. Jammer voor de reizigers nu, want die zullen tot het eind dus in de verouderde cabines moeten plaats nemen. Zelf vind ik de A380 een schitterend toestel, net als bijvoorbeeld de Boeing 747, maar beide toestellen zijn te groot, niet duurzaam of lastiger te vullen.
Aan verschillende zaken merk je ook dat de inrichting van de cabine oud is. Sommige dingen werken niet meer goed. Bijvoorbeeld van het toilet of je stoel. Verduistering bij het raam zakt uit zichzelf naar beneden etc. Het zijn zo maar wat zaken die echt beter zouden kunnen. Als je al eens gevolgen hebt met een nieuwer toestel, zoals de Boeing 787 of Airbus A350 dan merk je duidelijk verschillen. Al met al blijft het wel een erg mooi toestel, wat te denken aan het lower deck en upper deck, met de trap omhoog! Gewoon bijzonder.
Catering
Tijdens de vlucht worden verschillende maaltijden, drankjes en snacks uitgedeeld. Al vrij snel na de start van de vlucht komt het cabinepersoneel langs met verfrissingsdoekjes en het menu van de dag. Hierop staat wat voor maaltijden er geserveerd worden en welke keuze er uit de drankjes is.
Vrij vlot na de start van de vlucht naar Los Angeles volgt de warme maaltijd al. Zelf boek ik altijd een vegetarische maaltijd, dus de keuze daarin is vrijwel beperkt, maar je hebt dan wel als een van de eerste de maaltijd. Hierna volgen nog enkele drankrondes en is het tijd voor een dutje, film, tureluren uit het raam of iets anders.
Vlak voor het einde van de vlucht wordt er nog een maaltijdronde ingezet. Ditmaal krijg je een leuk tasje gevuld met een kleine lichte snack, salade en een fruit- of yoghurtdrankje. Aanvullend kun je nog om andere dranken vragen die men tijdens de service komt brengen. De maaltijden zijn prima, al vond ik de snack wat minimaal. Zeker omdat je toch tegen de avond aan komt. Eten en drinken was van prima kwaliteit. Tijdens de vlucht kun je in de galley ook nog verschillende snacks pakken, zoals mueslirepen of koekjes.
Arriveren
Net voordat de vlucht gaat landen wordt alles opgeruimd en iedereen in gereedheid gebracht om te arriveren in Los Angeles. Het personeel doet dit goed, waardoor alles vlot geregeld is. Voor aankomst worden er nog wat zaken met lokale wet- en regelgeving aangegeven in zowel Engels, Frans als Spaans.
Bij aankomst op de luchthaven in Los Angeles is het best wel een eindje wandelen om uiteindelijk aan te komen bij de douane. Hier moet je middels een computer allerlei vragen beantwoorden waarna je een klein papiertje krijgt. Afhankelijk van de ‘uitslag’ moet je naar een bepaalde rij. Hier moet je nog enkele vragen beantwoorden en als het goed is ben je daarna toegelaten tot de USA. Goede reis!
Artikelenreeks
Meer weten over San Francisco, Yosemite National Park of omgeving? Check dan ook de andere artikelen. Hieronder tref je enkele reviews over de verschillende hotels, lounges of vluchten. Ook kun je meer lezen over de do’s en dont’s in Yosemite National Park, San Fransisco en Silicon Valley.
- Tripintroductie San Francisco & Yosemite National Park
- Review Air France A380 Economy Upper Deck
- Review Air France Salon Lounge Terminal 2E Hall M
- Silicon Valley in één dag.
- Review Delta Air Lines A319
- De Schoonheid van Yosemite National Park
- Review Delta Sky Lounge Terminal 3 Los Angeles
- Review Holiday Inn & Suites Santa Cruz & tips Santa Cruz
- Delta Sky Lounges Terminal 1 San Francisco (Review)
- Pullman San Francisco Bay (Review)
- Best Western Red Coach Inn (Review)
- Delta Sky Lounge Concourse T Atlanta – Domestic Terminal (Review)
- Bestemmingstips San Francisco
- Delta Sky Lounge Concourse F – Mezzanine Level (Review)
- Delta Sky Lounge Concourse E – Nabij Gate E15 (Review)
- Review Delta Comfort+ Boeing 767-400 Atlanta – Düsseldorf
Foto’s MdTurck
Björn zegt
Leuke uitgebreide review!