Deze Europese airlines vliegen (straks) met de Boeing 737 MAX5 min leestijd

Vliegtuigen van TUI Group (Bron: TUI)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nu ook in Europa de kogel eindelijk door de kerk is wat betreft de inzet van de Boeing 737 MAX is het natuurlijk nog maar afwachten wanneer de toestellen daadwerkelijk de lucht weer ingaan. Met de huidige reisbeperkingen zal dat zeker nog even duren. Ook de verplichte nieuwe crew trainingen moeten natuurlijk in veel gevallen nog plaatsvinden. Maar welke Europese airlines hebben (straks) eigenlijk de Boeing 737 MAX in hun vloot?

Populariteit

Aanvankelijk was de Boeing 737 MAX een zeer populair toestel. Mede door het feit dat het toestel iets meer passagiers kan vervoeren dan vergelijkbare oudere vliegtuigen. Maar ook omdat het toestel minder brandstof verbruikt en minder geluidsoverlast produceert, o.a. door verbeterde motoren en een nieuw type winglets. Ook in de cabine zijn weer een aantal verbeteringen doorgevoerd in het comfort voor de passagiers. Het bereik van het toestel is niet alleen interessant voor short haul vluchten. Ook langere vluchten tot 7.000 kilometer zijn mogelijk afhankelijk van het type MAX toestel. Voor dat soort vluchten heeft FlyDubai de MAX kisten uitgerust met een mooi Business Class product. 

Boeing 737 MAX 9 van TUI (Bron: TUI)
De Boeing 737 MAX 9 toestellen van het Europese TUI kunnen (nog) niet vliegen (Bron: TUI)

Al voor de MAX crisis aan de orde was had Boeing honderden bestellingen voor dit vliegtuig. Alhoewel de twee fatale crashes en de nasleep ervan zeker argwaan heeft gewekt bij passagiers en airlines, zijn zeker niet alle bestellingen teruggetrokken. Inmiddels heeft Boeing in samenwerking met de luchtvaartautoriteiten hard gewerkt aan een aantal verbeteringen waardoor het toestel weer luchtwaardig zou moeten zijn. Ook nu heeft Boeing nog een flinke productielijst af te werken. 

De concurrenten van de Boeing 737 MAX zijn onder meer de Airbus A220-300 en de A320neo. 

Europese airlines met de Boeing 737 MAX

Bekende grote klanten van de 737 MAX zijn onder andere American Airlines, Southwest Airlines en FlyDubai. Maar ook in Europa zijn er een aantal maatschappijen die hebben gekozen voor dit toestel. Misschien verwacht je het niet, maar alles bij elkaar zijn het flink wat airlines. Wat wel opvalt is dat het voornamelijk gaat om low cost carriers. Welke dat precies zijn zijn lees je hieronder. 

Corendon

De vakantie airlines Corendon beschikt op dit moment over één Boeing 737 MAX toestel. Al twee jaar geleden kondigde de airline aan nieuwe MAX toestellen te ontvangen. Op dit moment heeft de Turkse airline nog maar een enkele MAX mogen ontvangen. Er zouden er nog drie in bestelling staan.

https://www.facebook.com/CorendonAirlines/posts/2025726360800611

Icelandair

Het IJslandse Icelandair bestelde zowel de Boeing 737 MAX 8 als de MAX 9. Alhoewel de zes toestellen momenteel niet in gebruik zijn heeft de airline een uitgebreide informatiepagina samengesteld. Zodra het weer mogelijk is zal de maatschappij weer met de toestellen gaan vliegen.

TUI

De bekende Brits-Duitse vakantie prijsstunter beschikt op dit moment over 21 Boeing 737 MAX toestellen. Voor de Nederlandse afdeling gaat dat om drie 737 MAX 8 toestellen en de Belgische vier stuks. De meeste MAX vliegtuigen zijn op het moment in het Verenigd Koninkrijk gestationeerd. TUI is nog in afwachting van de aflevering van nieuwe MAX vliegtuigen. In Nederland zal TUI in maart een nieuwe testvlucht maken en in overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de commerciële vluchten weer hervatten. Eerder stelde TUI dat de stilstand van dit type toestel door de MAX crisis ruim 200 miljoen euro zou kosten voor het bedrijf.

Boeing 737 MAX 8 van TUI (Bron: TUI Groep)
Boeing 737 MAX 8 van TUI (Bron: TUI Groep)

Ryanair

Een andere grote bekend low cost carrier zet ook groots in op de 737 MAX. Inmiddels staan er meer dan 200 Boeing 737 MAX 8 toestellen in bestelling. De vliegtuigen hebben een speciale configuratie zodat de capaciteit groter is dan normaal. Ryanair verwacht dit voorjaar de eerste leveringen, als die niet verder uitloopt in verband met de Coronacrisis. Volgens planning moeten eind 2024 alle toestellen geleverd zijn.

Norwegian

Het Scandinavische Norwegian is een beetje een apart geval in Europa. De low cost carrier was aanvankelijk zeer succesvol, maar hield de concurrentieslag niet lang vol. Het plan om het low cost model ook op long haul toe te passen viel ook in het water. Uiteindelijk heeft de Coronacrisis Norwegian hoogstwaarschijnlijk de kop gekost, zeker als het gaat om de schaal van de ambities die de airline ooit had.

De achttien Boeing 737 MAX 8 toestellen hebben bijna twee jaar stilgestaan. En wat er nu met de toestellen gaat gebeuren is nog maar de vraag. In ieder geval is de maatschappij van plan zich de komende periode eerst op short haul vluchten in en rondom Scandinavië te gaan richten. Initieel bestelde Norwegian 110 MAX vliegtuigen, die gaan er zeker niet komen. Vorig jaar annuleerde Norwegian namelijk het resterende deel van de bestelling. 

Boeing 737 MAX 8 van Norwegian met Ada Lovelace op de staart (Bron: Norwegian)
Boeing 737 MAX 8 van Norwegian met Ada Lovelace op de staart (Bron: Norwegian)

Turkish Airlines

De Turkse nationale carrier beschikt op dit moment al over in totaal twaalf MAX toestellen. Tien stuks zijn van het type MAX 8, ook is er een toestel van het type MAX 9. Er staan nog een aantal MAX vliegtuigen in bestelling. Turkish vliegt met een grote vloot Boeing 737 toestellen, waarvan de -800 het meest populair is. De -900 is overigens ook terug te vinden in de vloot.

Air Europa

Het Spaanse Air Europa, inmiddels onderdeel van IAG, bestelde twintig MAX 8 toestellen. Tot op de dag van vandaag zijn die nog niet geleverd. Door de problemen met de productie van de MAX is de levering uitgesteld. Uitzicht op een leverdatum is er voor zover wij weten (nog) niet. Voorlopig voert de Spaanse maatschappij de short en medium haul vluchten uit met de Boeing 737 en Embraer E195. 

SunExpress

De Turkse vakantie airline SunExpress werd in 1989 opgericht door Lufthansa en Turkish Airlines. Op dit moment vliegt de maatschappij alleen met Boeing 737-800 vliegtuigen. Er staat echter nog een bestelling uit van vijftien MAX 8 toestellen. Uitzicht op een leverdatum is er voor zover wij weten (nog) niet. 

Boeing 737 MAX 8 van het Turkse SunExpress (Bron: SunExpress)
Boeing 737 MAX 8 van het Turkse SunExpress (Bron: SunExpress)

TAROM

Het Roemeense TAROM beschikt op dit moment over twaalf Boeing 737 vliegtuigen. De MAX is nog niet beschikbaar voor de Roemenen. TAROM zou vijf Boeing 737 MAX 8 toestellen in bestelling staan en deze zouden in 2023 afgeleverd moeten worden. In de toekomst is de MAX dus ook in Roemenië te zien.

Daarnaast zijn er nog enkele minder bekende low cost carriers. Te denken valt aan Blue Air uit Roemenië en het Poolse Enter Air. En dan zijn er nog Smartwings uit Tsjechië en SkyUp uit Oekraïne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *