Europees luchtruim gesloten voor Boeing 737 MAX4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vandaag heeft EASA, het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart, besloten om het Europese luchtruim te sluiten voor de Boeing 737 MAX.

Dit geldt voor alle types Boeing 737 MAX, dus voor zowel de 737 MAX-8 en de 737 MAX-9. De Boeing 737 MAX is een relatief nieuw toestel uit 2016 en de opvolger van de Boeing 737 Next Generation. De 737 MAX is de 4e generatie in de 737 reeks, die reeds in 1968 met Lufthansa de eerste vlucht maakte. De Boeing 737 is het meest verkochte verkeersvliegtuig ter wereld.

Dit besluit om het luchtruim te sluiten staat in direct verband met de crash van een 737 MAX vlucht van Ethiopian Airlines afgelopen zondag. Vlucht ET 302 was zondagochtend vertrokken uit Addis Ababa en onderweg naar Nairobi in Kenya. Kort na de take off stortte het toestel neer en alle 189 inzittenden kwamen om het leven. Dit was de tweede crash van een Boeing 737 MAX in korte tijd want op 29 oktober 2018 stortte ook een Boeing 737 MAX neer in Indonesië. Dit betrof een vlucht van Jakarta naar Pangkai Pinang. Ook bij deze vlucht stortte het toestel neer kort na de take off. Alle 157 inzittenden kwamen ook hierbij om het leven.

le bourget

De EASA kan niet garanderen dat deze crashes geen verband met elkaar hebben en neemt daarvoor het zekere voor het onzekere. De EASA schrijft in hun persbericht dat ze er alles aan willen doen om de veiligheid van de passagiers te garanderen. Ook heeft de EASA hun hulp aangeboden bij het onderzoek van de crash in Ethiopië dat nu door de National Transport and Safety Board (NTSB) en Ethiopische autoriteiten onderzocht wordt. De NTSB is betrokken omdat het een Amerikaans toestel betreft.

Naast heel Europa hebben ook Australië, China, Maleisië, Indonesië, Mongolië, Oman, Singapore en Zuid Korea ook hun luchtruim gesloten voor dit toestel. De vraag is natuurlijk wat de Verenigde Staten gaan doen. Zij zullen de druk vanuit de wereld zeker voelen om ook daar de Boeing 737 MAX aan de grond te laten staan. Op dit moment ziet de Federal Aviation Administration (FAA) de Boeing 737 MAX nog steeds als luchtwaardig .

Welke Europese maatschappijen vliegen met de Boeing 737 MAX?

Er zijn op dit moment 8 Europese maatschappijen die de Boeing 737 MAX in hun vloot hebben,. In totaal gaat het om 52 toestellen. Deze maatschappijen vliegen met de Boeing 737 MAX met daarachter het aantal toestellen in hun vloot:

  • Air Italy (5)
  • Corendon (1)
  • Enter Air (2)
  • Icelandair (3)
  • LOT Polish (5)
  • Norwegian (18)
  • TUI Group (11)
  • Turkish (7)

TUI heeft 11 toestellen in hun vloot en 3 daarvan zijn in Nederland geregistreerd. De PH-TFN is vandaag onderweg vanuit Banjul (Gambia) naar Amsterdam (AMS) omgeleid naar Gran Canaria (LPA) en staat daar nu volgens Flightradar24. De PH-TFO was vanavond onderweg van Hurgada naar Amsterdam en werd omgeleid naar Sofia (SOF) in Bulgarije. De PH-TFP, gloednieuw, staat sinds gisteren op Schiphol na een vlucht uit Tenerife (TFS). Voor de gestrande passagiers draait TUI dan op voor extra kosten voor accommodaties en een terugvlucht naar Amsterdam. Morgen staan er een TUI Boeing 737 MAX vlucht gepland van Amsterdam (AMS) naar Antalya (AYT) maar deze is op moment van schrijven nog niet geannuleerd. Laten we hopen dat TUI een vervangend toestel kan vinden om deze vlucht door te laten gaan.

Norwegian heeft duidelijk de meeste toestellen in hun vloot. In hun persbericht schrijft men dat er alles aan gedaan wordt om annuleringen en vertragingen te voorkomen en dat er ‘slechts’ 18 van de 163 toestellen in hun vloot van het type Boeing 737 MAX zijn. Dat is toch 11% van hun totale vloot. Dat kun je een catastrofe noemen en naar mijn inziens zijn annuleringen niet te voorkomen met zo’n beperkte capaciteit. Norwegian heeft het al niet makkelijk en kan deze extra ellende er niet bij gebruiken.

Gratis WiFi bij Norwegian

Wat zijn de gevolgen?

Dit is moeilijk te voorspellen. Er zal onderzocht moeten worden wat de precieze oorzaak of oorzaken zijn van deze 2 fatale crashes. Deze onderzoeken kunnen echter maanden of jaren in beslag nemen. Feit is dat dit dan heel veel geld gaat kosten voor de getroffen airlines. Mogelijk worden wetlease contracten afgesloten om vluchten toch door te laten gaan. Er zullen door de airlines duurzame oplossingen bedacht moeten worden want deze maatregel van de EASA kan nog behoorlijke tijd van kracht zijn. Ik hoop van ganser harte dat de getroffen airlines veiligheid daadwerkelijk boven alles laten gaan en zich niet laten verleiden om een economisch gunstigere beslissing te nemen ten koste van de veiligheid. De autoriteiten die de crashes in zowel Indonesië als in Ethiopië onderzoeken, staan onder grote druk. Niet alleen van de airlines maar ook van het publiek, men wilt gewoon weten wat er aan de hand was tijdens deze gecrashte vluchten en dat men met een gerust hart in een Boeing 737 MAX kan stappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *