American Airlines hervat commerciële Boeing 737 MAX vluchten

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na 20 maanden stilstand maakt de Boeing 737 MAX eindelijk haar rentree in de lucht. Het geplaagde toestel werd aan de grond gehouden na twee incidenten waarbij veel slachtoffers waren te betreuren. Na een aantal software-aanpassingen én extra training voor piloten mag het toestel in o.a. de VS en Europa weer de lucht in. American Airlines had in Amerika de primeur met de hervatting van de Boeing 737 MAX vluchten.

Boeing 737 MAX

De B737 MAX maakte al in 2016 haar eerste succesvolle vlucht. Een jaar later ontving het Maleisische Malindo Air de eerste MAX. De nieuwe Boeing moest vooral short en medium haul vluchten gaan uitvoeren en de concurrentie aangaan met de Airbus A320neo. Door de toepassing van efficiëntere en nieuwere technieken dan haar voorgangers was het toestel aanvankelijk heel populair.

Toen in 2018 en 2019 een tweetal dodelijke ongelukken gebeurde werd het toestel wereldwijd aan de grond gehouden. Bijna 400 toestellen van dit type mochten niet vliegen. Het heeft uiteindelijk iets minder dan twee jaar geduurd voordat onderzoek uitwees wat de probleem precies waren en welke oplossingen mogelijk zijn.

Die periode kwam Boeing én veel airlines duur te staan omdat geen enkel 737 MAX toestel mocht vliegen. Het Amerikaanse Southwest is overigens launch customer van dit toestel en moest toekijken hoe tientallen afgeleverde vliegtuigen maandenlang stilstonden.

Boeing 737 MAX 9 van TUI (Bron: TUI)
De Boeing 737 MAX 9 toestellen van het Europese TUI kunnen (nog) niet vliegen (Bron: TUI)

Hercertificering

Nadat duidelijk was waar het probleem zat begon een periode van hercertificering. Luchtvaartautoriteiten maakten het Boeing echter niet makkelijk. Begrijpelijk natuurlijk gezien de recente ongelukkig met dodelijke afloop. Vorig jaar kwam de goedkeuring van het Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) om weer te gaan vliegen met de Boeing 737 MAX. Een week later volgde de Braziliaanse evenknie. Definitieve toestemming van de Europese autoriteiten laat nog op zich wachten, die wordt deze maand verwacht.

Eerste vlucht

Vorige week maakte American Airlines weer de eerste Amerikaanse vlucht met de MAX. AA vloog van Miami naar New York. In Brazilië vloog GOL al drie weken eerder met het toestel. Niet alles airlines zetten het vliegtuig echter meteen weer in. United wacht bijvoorbeeld nog minimaal tot medio februari. Als in Europa de toestemming komt om weer te vliegen dan is de verwachting dat airlines nog zullen wachten met de inzet van de MAX. Niet alleen omdat de capaciteit nu niet nodig is, maar ook omdat sommige passagiers wellicht nog wat huiverig zijn om aan boord van dit toestel te stappen.

Het succes van de opvolger van de Boeing 737NG heeft dus een flinke deuk opgelopen. Al met al heeft Boeing er in ieder geval van geleerd om bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen nog uitgebreider te testen. Uiteindelijk kost dit Boeing natuurlijk heel veel geld. In de toekomst volgen er mogelijk nog meer claims van airlines over de periode waarin ze niet konden vliegen. American Airlines is in ieder geval weer begonnen met de Boeing 737 MAX.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *