Wanneer mag de Boeing 737 MAX weer de lucht in?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De problemen met de Boeing 737 MAX zijn nog niet opgelost. Wereldwijd staat dit toestel namelijk nog steeds aan de grond. Vele airlines hebben bijvoorbeeld elders vliegtuigen moeten leasen. De ontwikkeling van de juiste softwareoplossingen en eventuele aanpassingen aan het toestel laten nog op zich wachten. Bovendien zegt de ene na de andere airline de bestelling van dit type toestel af. De grote vraag is: wanneer mag de Boeing 737 MAX weer de lucht in?

Wat was er ook alweer gebeurd?

Er zijn relatief kort na elkaar twee dodelijke ongelukken gebeurd met de Boeing 737 MAX. In 2018 stortte een toestel van de Indonesische maatschappij Lion Air in zee, kort nadat het toestel was opgestegen van de luchthaven van Jakarta. Hierbij kwamen 189 mensen om het leven. In maart dit jaar stortte eenzelfde type vliegtuig kort na het opstijgen neer. Bij de ramp met het Ethiopian Airlines toestel kwamen 157 mensen om. Onderzoek wees uit dat het probleem in de software zit. Dit software maakte namelijk verkeerde stuurcorrecties als het vliegtuig te snel in hoogte stijgt.

Naar aanleiding van het onderzoek wordt de Boeing 737 MAX wereldwijd aan de grond gehouden.

Boeing 737 MAX vliegtuigen nabij de Boeing fabriek in de VS (Bron: WikiMedia Commons / SounderBruce)

Gevolgen voor Boeing

Dennis Muilenberg, CEO van Boeing, maakte recentelijk publieke excuses voor de fouten in de software van het toestel. Ook in Nederland publiceerde de Amerikaanse vliegtuigbouwer een paginagrote advertentie in onder meer het NRC en de Telegraaf. De topman beloofde een software-update een extra training voor piloten. In maart gaf het bedrijf al aan een software-update beschikbaar te hebben. Daarna moest Boeing toch weer opnieuw aan de slag omdat de update het probleem nog niet volledig verhielp.

De problemen met het toestel levert inmiddels twijfel op bij diverse airlines. Zo ziet Garuda Indonesia af van een openstaande order van deze vliegtuigen. De Indonesische carrier voegt liever nieuwe Dreamliners toe aan de vloot. Meer airlines zullen zich waarschijnlijk achter de oren krabben met openstaande orders voor de Boeing 737 MAX. Echter zijn er ook genoeg die rustig afwachten.

Bestemmingstips - Bezoek aan Boeing Fabriek Future of Flights, Everett
De enorme fabriekshal van Boeing in de VS

Boeing ondervindt momenteel ook financiële gevolgen van deze problematiek. Uiteraard kost het onderzoek veel geld. Maar de fabrikant moet ook geld apart zetten voor de training van piloten als het probleem verholpen is. Bovendien heeft het Amerikaanse bedrijf al diverse schadeclaims ontvangen. Zo bracht een Ierse nieuwswebsite recentelijk het nieuws dat Ryanair al een schikking heeft getroffen met Boeing voor vele miljoenen. En waarschijnlijk zal het niet de laatste airline zijn die met een claim komt.

Wat is de oplossing?

Een software-update en de juiste training is in het belang van zowel Boeing als airlines. Die moet er dan ook zo snel mogelijk komen. Maar als de oplossing er is, dan dient deze ook nog goedgekeurd te worden door luchtvaartautoriteiten als bijvoorbeeld de Amerikaanse FAA. Inmiddels heeft Boeing al wel meer dan 200 succesvolle testvluchten uitgevoerd.

Uit berichtgeving van The Guardian blijkt dat het toestel in ieder geval in de zomer nog niet zal vliegen. Als alles meezit kan het dus zo zijn dat het toestel in het vierde kwartaal van dit jaar weer de lucht in mag. Maar of dat ook echt zo zal zijn moet de tijd leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *