Garuda Indonesia ziet af van Boeing 737 MAX 8

Boeing 737 MAX 8 Garuda Indonesia

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er is veel te doen rondom de Boeing 737 MAX. De meeste overheden hebben inmiddels officieel het toestel uit het luchtruim geweerd. Het volledige Europese luchtruim is zelfs gesloten voor alle varianten van de Boeing 737 MAX. De onderzoeken naar aanleiding van onder andere de recente crash van Ethiopian Airlines zijn in volle gang. Nu er steeds meer details bekend worden rijst de vraag of de 737 MAX wel genoeg veilig is. Een volledig antwoord op die vraag is er nog niet. Wel hebben de eerste airlines die afzien van dit toestel zich al gemeld. Garuda Indonesia wil nu in gesprek met Boeing om een bestelling van 49 toestellen te annuleren.

Brief

Garuda Indonesia stuurde deze maand een brief naar Boeing met het voornemen te stoppen met de 737 MAX 8. De SkyTeam maatschappij bestelde in totaal 50 van deze toestellen. Slechts één is er nog maar afgeleverd. Nu zegt CEO Ari Askhara het vertrouwen in de 737 MAX toestellen te hebben verloren naar aanleiding van de recente gebeurtenissen. De maatschappij wil de order ter waarde van zes miljard dollar omzetten in een ander type Boeing. Welke dat zou kunnen zijn is nog niet bekend gemaakt. Volgens de maatschappij is een toestel van Airbus nog niet overwogen. De A320neo zou bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen zijn volgens de website Simple Flying.

Boeing 737 MAX 8 van Garuda Indonesia (Bron: Garuda Indonesia)
Boeing 737 MAX 8 van Garuda Indonesia (Bron: Garuda Indonesia)

Garuda heeft de bestelling niet voor niets geplaatst. De toestellen zijn nodig om oudere en minder efficiënte toestellen te vervangen. Als deze order geannuleerd of omgezet zal worden dan kunnen deze plannen flink vertraging oplopen. Mocht Garuda op korte termijn een nieuwe type toestel vinden, dan zal de bestaande 737 MAX verkocht of geleaset kunnen worden aan een andere maatschappij.

Andere airlines

Een andere Indonesische maatschappij zet ook de 737 MAX aan de kant. Lion Air maakte dit vorige week bekend. Naast Ethiopian Airlines kreeg ook deze maatschappij te maken met problemen met dit type toestel. Dit leidde uiteindelijk ook tot een crash in oktober vorig jaar. Lion Air heeft nog 186 737 MAX toestellen (zowel -8 als -9 varianten) in bestelling bij Boeing.

Naast Garuda en Lion Air hebben ook VietJet, UTair en Aeroflot te kennen gegeven na te denken om de Boeing 737 MAX in de ban de doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *