EASA positief over luchtwaardigheid van Boeing 737 Max

EASA positief over luchtwaardigheid van Boeing 737 Max

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al sinds begin 2019 staat de Boeing 737 MAX aan de grond. Dit na twee dodelijke crashes in Ethiopië en Indonesië. Door de huidige Coronacrisis lijkt alle aandacht verschoven van de Max naar de Coronacrisis. Eind juni heeft Boeing in samenwerking met de FAA nieuwe testen uitgevoerd. Ook de EASA voert testen uit die de luchtwaardigheid van de Boeing 737 Max moeten bevestigen. En er lijkt nu schot in de zaak te zitten.

Testen testen testen

Vanaf juni werden er dus weer tal van testen met de Boeing 737 Max uitgevoerd. Niet alleen in de Verenigde Staten voert de FAA in samenwerking met Boeing de testen uit. Ook in Europa moet de EASA de Max goedkeuren om weer te mogen vliegen. Daarom voerde de EASA samen met Boeing vanaf begin september in Vancouver testen met het toestel uit. De EASA is positief over de testen en Patrick Ky, Executive Director bij EASA, verklaarde onlangs het volgende:

Voor het eerst in anderhalf jaar tijd kan ik zeggen dat het erop lijkt dat al het werk zijn vruchten afwerpt. Het einde van dat werk lijkt in zicht.

Deze testen in Vancouver waren nodig om de nodige hercertificeringen van de Boeing 737 Max rond te krijgen.

In dienst

EASA positief over luchtwaardigheid van Boeing 737 Max
EASA positief over luchtwaardigheid van Boeing 737 Max

Er moet nog steeds veel werk verricht worden, maar Patrick Ky geeft aan dat het verbod op de Boeing 737 Max snel kan worden opgeheven. Daarvoor wacht het eerst op de FAA, de Amerikaanse EASA. De verwachting is dat de FAA de Boeing 737 Max in november weer luchtwaardig verklaard, waarna de EASA zal volgen. Echter is het mogelijk dat nationale luchtvaartautoriteiten langer de tijd nemen om er zeker van te zijn dat het toestel veilig het luchtruim in kan.
Nadat uiteindelijk onder andere de FAA en de EASA de Boeing 737 Max luchtwaardig hebben verklaard, moeten ook vliegtuigmaatschappijen aan de slag. Het toestel staat per slot van rekening al anderhalf jaar stil. Het toestel zal dus onder het stof uitgehaald moeten worden en ook allerlei testen moeten onder gaan. Maar dan blijft de grote vraag, is het toestel nu wel nodig? Dit vanwege de gehele Coronacrisis, waarbij grote hoeveelheden toestellen aan de grond staan. Hoe dan ook, het lijkt er nu echt bijna op dat het toestel voor het eind van het jaar weer luchtwaardig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *