Norwegian gaat verder als Europese maatschappij

Norwegian gaat verder als Europese maatschappij

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen jaren heeft Norwegian enorm ingezet op een duurzame en moderne vloot. Met alleen maar Boeing 787 Dreamliners en 737 toestellen wilde de maatschappij de gehele wereld over. De maatschappij bestelde vele 787 toestellen, waar er nog een aantal is de Verenigde Staten staan te wachten op levering. Maar dat zal ook niet meer gaan gebeuren voor maatschappij. Door de coronacrisis gaat het al tijden niet goed en is Norwegian nu genoodzaakt te focussen op een (kleinere) markt. Norwegian kiest er dan ook voor verder te gaan als Europese maatschappij

Terug in de tijd

In 1993 werd Norwegian Air Shuttle opgericht. In het begin richtte de maatschappij zich voornamelijk in op vluchten in Noorwegen. Vanaf 2002 werd die beleid omgegooid en werd ook de naam aangepast naar Norwegian.com. Sinds deze tijd is Norwegian een low-cost maatschappij. Ze vlogen niet alleen binnen Noorwegen, maar richtte zich op vluchten in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Later werd daar ook Argentinië aan toegevoegd.

De maatschappij opende een basis in London Gatwick in 2013, van waaruit het naar verschillende vakantiebestemmingen vloog in Europa. Een korte tijd vloog de maatschappij tussen Gatwick en Singapore, maar dat eindigde in 2019. In 2017 ontving de maatschappij haar eerste Boeing 737-Max, die korte tijd later een lange tijd aan de grond moest staan vanwege twee eerdere crashes met dezelfde variant van het toestel.

Corona

Ook voor het coronatijdperk ging het al niet heel best met de maatschappij. Financieel moest de maatschappij vaak ingrijpen om niet kopje onder te gaan. Maar daar was het coronavirus en halverwege maart moest de maatschappij ruim 85% van alle vluchten annuleren. Veel personeel kwam zonder werk te zitten. In de tussentijd moest de directie flink aan de bak op het bedrijf te laten bestaan, maar dat was niet gemakkelijk. In coronapandemie hebben alle maatschappijen het enorm lastig. Het probeerde bij zowel de Noorse, Zweedse als ook de Ierse overheid aan geld te komen. In het begin wilde de Noren nog wel wat lenen, maar later wilde die dat ook niet meer. Toen vroegen ze in Ierland faillissementberscherming aan.

Verschillende long haul bestemmingen werden al gestaakt. De frequentie vluchten tussen Amsterdam en New York JFK werden omlaag gebracht en ook bij andere long haul bestemmingen kwamen aanpassingen.

Norwegian gaat verder als Europese maatschappij
Boeing 787 van Norwegian

Focus

Het gaat dus eigenlijk alleen maar bergafwaarts. Om te overleven moet de maatschappij drastische beslissingen nemen. Daarom heeft de directie besloten zich alleen nog te focussen op vluchten binnen Europa. Daarmee worden alle long haul vluchten afgestoten. De Boeing 787-8 en 787-9, waarvan ze er momenteel 37 hebben, gaan er dan ook uit. De maatschappij heeft ook nog een 5-tal van deze vliegtuigen gereed staan voor levering, maar zag daar enige tijd geleden al vanaf. Voor de crew in London Gatwick zag het wellicht al aankomen, maar desalniettemin is het nieuws heftig dat vanaf daar geen intercontinentale vluchten meer aangeboden worden. De vele piloten en cabinepersoneel is dan ook overbodig geworden.

Europa

Als Europese maatschappij zal Norwegian met een vloot van Boeing 737-800 en Boeing 737 Max 8 toestellen blijven vliegen. In 2021 zal Norwegian in eerste instantie 50 toestellen inzetten, wat in 2022 naar 70 toestellen zal worden uitgebreid. Wat er met de 787 toestellen van de maatschappij gaat gebeuren is vooralsnog onbekend.

Met deze nieuwe focus hoopt de maatschappij de financiële- en coronacrisis te kunnen overleven en nu zich te kunnen richten op een betere toekomst. En de toekomst zal uitwijzen hoe die eruit komt te zien.Norwegian gaat verder als Europese maatschappij

Bron & beeldmateriaal: Norwegian

Reacties

  1. MK zegt

    Ik kreeg een paar weken geleden een promotie email van Norwegian, met het aanbod om met extra korting mijn transatlantische vluchten voor de zomer alvast te boeken. Ik vond het een opmerkelijke email, omdat Norwegian al op de rand van het faillissement stond en de zomer waarschijnlijk niet gaat halen. Ik begrijp dat ze er alles aan doen om de inkomsten op peil te houden en wellicht was deze marketing campagne al lang gepland. Ik vraag me af hoeveel mensen – met of zonder de kennis van een mogelijk faillissement – alsnog een ticket geboet hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *