Norwegian nog verder in de problemen

Norwegian Reward

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het gaat al langere tijd slecht met Norwegian. De Scandinavische prijsstunter was ooit een van de grotere low cost carriers van Europa en de grootste in Scandinavië. Maar daar is helaas niet veel meer van over. Zo leverden de long haul vluchten te weinig op en houdt de airline nu de vloot aan de grond door de Coronacrisis. Nu Norwegian definitief geen staatssteun krijgt en de financiële problemen almaar aanhouden lijkt de genadeklap nabij. Hoe lang houdt Norwegian dit nog vol?

Succesjaren

Eigenlijk deed Norwegian in het begin het zeker niet slecht. De naamsbekendheid groeide snel en de airline bleef flink innoveren. Zo kwam er bijvoorbeeld een uitgebreid interssant eigen loyalty programma genaamd Norwegian Reward. Later lanceerde de maatschappij long haul vluchten naar de Verenigde Staten en Azië. Voor deze vluchten werd een Boeing 787 Dreamliner ingezet.

Positieve kwartaalresultaten bij Norwegian
Boeing 787-9 Dreamliner in Norwegian Livery met Jane Austen op de staart (Bron: Norwegian)

Premium Cabin en WiFi

In de Boeing 787 Dreamliner biedt Norwegian ook een zogenaamde Premium Cabin aan. Deze cabine is niet te vergelijken met Business Class, maar eerder met Premium Economy. Het doet een beetje denken aan de oude Business Class cabine van Air France. Het idee bij Norwegian is dat in Premium Cabin ook een aantal zaken ingegrepen zit waar je normaal voor bijbetaald. Te denken valt aan een bagagetoelage, maar ook gratis maaltijden en drankjes aan boord.

Problemen

De afgelopen jaren bleken de (financiële) prestaties van de Noorse airline toch tegen te vallen. De maatschappij kwam meermaals in de financiële problemen en moest daarom ook een aantal interessante klantvoordelen afbouwen. Zo werd bijvoorbeeld de lounge toegang voor bepaalde passagiers ingeperkt.

De Coronacrisis doet de toch al geplaagde airline natuurlijk geen goed. Nu de Noorse overheid bekend heeft gemaakt geen staatssteun te willen verlenen aan Norwegian moet de airline de toekomst vol problemen wel heel somber inzien. Meer dan de helft van de toestellen staan inmiddels werkloos geparkeerd in hangars. Volgens Jacob Schram, CEO van Norwegian, zullen in Noorwegen momenteel slechts zes toestellen ingezet worden vanuit Oslo en Tromsø.

Of Norwegian het nog lang volhoudt moet nog blijken. Elk bedrijf dat langere tijd inkomsten moet missen zal met serieuze hervormingen moeten komen om te kunnen overleven op te lange termijn. Veel legacy carriers zijn momenteel gebaat bij steun vanuit de overheid. Alhoewel lang niet alle airlines dat natuurlijk krijgen. Mogelijk gaan we het komende jaar nog afscheid nemen van enkele airlines. En Norwegian zou daar zomaar een van kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *