Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na de introductie van de Boeing 787 Dreamliner en de nieuwe Embraer bij KLM en de Airbus A350 bij Air France was er weinig spannends meer te vermelden over de ontwikkelingen in de vloot. Tot er in 2019 bekend werd dat Air France interesse had in de nieuwe Airbus A220. Dit jaar is het eerste toestel geland in Parijs en nog deze maand starten de eerste vluchten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de nieuwe Airbus A220 van Air France.
Vlootvernieuwing
Het is voor veel airlines niet makkelijk geweest de afgelopen twee jaar. Door het instorten van de commerciële luchtvaart tijdens het hoogtepunt van de Coronapandemie konden grote airlines eigenlijk alleen overleven met staatssteun. Daarnaast bleven de vooruitzichten langere tijd somber. En het herstel naar het oude niveau van voor de pandemie zal zeker ook nog een hele tijd duren. Daardoor kozen diverse maatschappijen voor het uitfaseren van, voornamelijke grotere, verouderde toestellen. Zo ging bij KLM de iconische Boeing 747 met vervroegd pensioen en bij Air France zwaaide de Airbus A380 af.
- Benieuwd naar hoe het eraan toe ging in de Boeing 747 van KLM? Lees hier ons Business Class en Economy Comfort review.
- De Airbus A380 van Air France was zeker ook een beleving. Hier lees je onze review in Economy.
Nu airlines weer wat meer naar de toekomst kijken komt de vlootvernieuwing langzaamaan weer op gang. Alhoewel vele orders uitgesteld of zelfs geannuleerd werden, zijn er toch carriers die weer nieuwe vliegtuigen in ontvangst nemen. Voor Air France staat nu de infasering van de Airbus A220-300 op het programma. De A220s moeten uiterlijk 2025 de verouderde A318, A319 en enkele A320 kisten gaan vervangen. Nog dit jaar komen er zes A220s in dienst bij Air France. Volgend jaar gaat het om vijftien nieuwe vliegtuigen van dit type. De medium haul vloot van Air France bestaat straks naast de A220 uit de A320 en A321. De Fransen zijn overigens niet de enige met de A220, volgens Airbus zijn er op het moment namelijk elf airlines die met dit type vliegtuig vliegen.
Moderne cabine
De Airbus A220-300 van Air France heeft 148 stoelen in een 3-2 configuratie. Daarmee heeft 80% van de passagiers een stoel bij het raam of aan het gangpad. Je zit dus minder vaak ‘in het midden’. Ter vergelijking: de nieuwe Embraer van KLM heeft een 2-2 indeling waarbij je dus altijd ofwel aan het raam of gangpad zit. De Boeing 737 vliegtuigen van KLM en de A318/A319/A320/A321 kisten van Air France hebben een 3-3 indeling. In dat geval heb je dus meer kans om in het ‘midden’ terecht te komen.
Het gangpad heeft een breedte van 51 cm en is voorzien van een blauwe bekleding met lichtblauwe accenten. Die lichtblauwe accenten moeten overigens herinneren aan de karakteristieke luxe Parijse appartementen geïnspireerd op het werk van Haussmann. Naast het Air France logo op de hoofdsteun zijn diverse kenmerken van de Franse airline terug te vinden in de cabine. De cabine kent naast blauwe accenten ook verwijzingen naar het rood in het logo.
De ramen zijn 50% groter dan sommige vergelijkbare medium-haul vliegtuigen en bieden dus meer natuurlijk licht. Daarnaast zijn er acht ‘mood lighting’ scenario’s voor elke fase van de vlucht. Net als bij nagenoeg alle vliegtuigen in de commerciële luchtvaart beschikt ook de A220 over HEPA-filters die elke drie minuten 99,9% van alle bacteriën en virussen uit de lucht filtert.
Stoel
De stoel is ontworpen door Collins Aerospace. Volgens Air France is deze stoel met 48 cm de breedste stoel beschikbaar voor single-aisle vliegtuigen. Ter vergelijking, de stoelbreedte in de nieuwe Embraer E195-E2 en de vernieuwde Boeing 737-800 van KLM is ‘slechts’ 46 cm. Deze stoelen zijn van fabrikant Recaro. De stoelen in de A220 hebben een seat pitch van 76,2 cm en hebben een recline van 118 graden. De hoofdsteun is voorzien van het logo van Air France. De stoel voor je biedt een breder tafeltje, houder voor een beker en de mogelijkheid voor het opbergen van bijvoorbeeld tijdschriften. Nieuw is de mogelijkheid om naast USB-A ook USB-C apparaten op te kunnen laden. Handig voor bijvoorbeeld tablets.
Business Class
Naast Economy en stoelen met extra beenruimte bij de nooduitgang is er ook een gedeelte voor Business Class passagiers. Vanzelfsprekend zijn dit de eerste rijen aan de voorkant van het toestel. In het persbericht spreekt Air France van maximaal acht rijen voor Business passagiers. Maar uit de recentelijk gepubliceerde seatmap blijkt dat er maximaal zeven rijen beschikbaar zijn.
Door de 3-2 indeling is er in Business Class een rij waar passagiers ‘alleen’ zitten. Bij de andere rij met drie stoelen wordt de middelste stoel vrijgehouden. Dit is vergelijkbaar met de Boeing 737 van KLM. De voorste cabine lijkt bij Air France beter ‘afgeschermd’ dan bij KLM. Air France kiest namelijk voor een vaste afscheiding van de twee cabines en een gordijn voor het gangpad. Dit geeft deze reizigers wel meer privacy. De stoel is verder hetzelfde als in Economy Class.
In de Business Class cabine is tot slot nog een apart gedeelte ingericht als een soort garderobe. Hier kunnen passagiers hun jassen, kostuum en andere kleding kwijt.
Air France Business Class reizigers en SkyTeam Elite Plus deelnemers zijn in Parijs welkom in de nieuwe lounge op Terminal 2F. Economy reizigers zonder status kunnen ook toegang kopen voor € 50 per persoon. Toegang is op basis van beschikbaarheid.
Service aan boord
Afhankelijk van de tijd van de dag is het cateringaanbod verschillend. In tegenstelling tot KLM heeft Air France overigens nog niet het controversiële voornemen om vlees in de ban te doen. Air France biedt in Economy een snack of sandwich en zowel alcoholische als non-alcoholische dranken aan. Dit is inbegrepen in de ticketprijs. Er is ook altijd een vegetarische optie beschikbaar. In Business Class krijgen passagiers een uitgebreid ontbijt of maaltijd met vers (warm) brood. Champagne, wijn en een aanbod aan warm en koude dranken zijn ook beschikbaar.
In alle cabines van de A220-300 biedt de Franse nationale carrier WiFi onder de noemer ‘Air France Connect’. De WiFi wordt verzorgd door Intelsat’s 2Ku systeem. KLM werkt voor WiFi aan boord samen met o.a. Viasat. De WiFi service bij KLM echter is regelmatig niet beschikbaar in verband met technische storingen. Laten we hopen dat de WiFi bij de Fransen wat stabieler is. De WiFi van Air France is gratis als je alleen gebruikmaakt van de messaging pass. Wil je internetten of streamen dan kun je een betaalde WiFi pass aanschaffen. Bij KLM is messaging alleen de eerste 30 minuten gratis. Daarna kun je de betaalde service aanschaffen. De app en website van KLM zijn wel gratis te bezoeken. Het is trouwens ook mogelijk om de betaalde WiFi service met Flying Blue miles te voldoen.
Er is geen inflight entertainment systeem beschikbaar op de A220 van Air France. Wel kun je gebruik maken van de Air France Play app. Met deze app kun je vanaf 30 uur voor aanvang van de vlucht films, muziek, kranten en magazines downloaden.
Op de seatmap is te zien dat er twee galleys zijn, crew kan zowel voorin als achterin de service voorbereiden. Daarnaast is er voorin een toiletcabine, die is voornamelijk voor Business passagiers en crew bedoeld. Achterin zijn nog eens twee toiletten.
Bestemmingen
De nieuwe A220-300 heeft een bereik van 5.000 kilometer. Air France vliegt vanaf 31 oktober 2021 met het nieuwe toestel vanuit Parijs Charles-de Gaulle naar bestemmingen in Duitsland, Spanje en Italië. Het gaat in eerste instantie om Berlijn, Barcelona, Milaan en Venetië. Later dit jaar komen daar nog Bologna, Rome, Lissabon en Kopenhagen bij. Overigens zullen niet alle vluchten naar deze bestemmingen met de A220 uitgevoerd worden. Op de vraag of Air France ook met het nieuwe toestel naar Amsterdam komt kon de airline tegenover InsideFlyer nog niet antwoorden.
In theorie zou Air France met dit toestel ook naar bijvoorbeeld Kuwait City kunnen vliegen. Maar de vraag is hoe comfortabel dat is in een A220. Alhoewel diverse airlines vanuit Nederland en België ook naar Dubai vliegen met single-aisle vliegtuigen.
Milieu
Logischerwijs is de A220 voorzien van de nieuwste technieken en bouwwijze. Door gebruik van nieuwe materialen zoals lithium aluminum is het toestel lichter dan haar voorgangers. Ook de aërodynamica van de vleugels is verbeterd. De nieuwe generatie Pratt & Whitney motoren zorgen voor de nodige power. Vergeleken met de verouderde A318 en A319 die de A220 vervangt zal het brandstofverbruik naar verwachting zo’n 20% minder zijn. Daarnaast produceert de A220 naar verluidt 20% minder CO2 en is het vliegtuig 34% stiller. Dat laatste zal vooral omwonenden van vliegvelden bekoren. Uiteindelijk moet de A220 bijdragen aan de ambitie van de Franse maatschappij om in 2050 een ‘net zero’ uitstoot te hebben.
Xandrios zegt
In een KLM Embraer wordt in business class elke stoel volgeboekt. Gewoon 2-2. Dus helaas niet zoals hier wordt aangegeven dat één stoel vrijgehouden wordt.
Christian zegt
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het meteen aangepast.