Air France-KLM bestelt mogelijk Airbus A2202 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op 31 juli presenteert Air France-KLM de financiële cijfers van het eerste halfjaar. Mogelijk wordt er dan ook een order voor nieuwe vliegtuigen aangekondigd. Uiteraard zal wel voor die tijd overeenstemming bereikt moeten zijn met de vliegtuigbouwers, aldus de Franse krant La Tribune.

Zowel de Airbus A220-300 als de Airbus A320 NEO staan in de picture voor de korte en middellange afstand. En het lijkt er op dat de airline af wil van de Airbus A380. De huidige vloot korte- en middellange afstandsvliegtuigen van Air France komen bijna allemaal uit de Airbus A320 familie: de A318, 319, 320 en 321). Dit terwijl bij dochtermaatschappij Transavia met Boeing 737-800 toestellen vliegt.

Sterke punten Airbus A220

Gezien de leeftijd van de vloot van Air France is er vanaf 2021 vernieuwing nodig. De Airbus A220 (voorheen Bombardier C-serie) heeft een aantal voordelen. Het toestel is goedkoper en zuiniger en is nog niet zo lang onder deze naam bekend. Lees hier meer over de introductie vorig jaar. Met de A220-300 kunnen 149 passagiers vervoerd worden. Onlangs heeft het Amerikaanse Delta vol ingezet op de Airbus A220 met nieuwe orders.

Volgens sommige bronnen zou de order verdeeld worden tussen tussen de helft A220 toestellen en de andere helft A320 NEO.

Een Airbus A220 van Delta

Voor Transavia zou de Boeing 737-MAX op het wensenlijstje staan. Maar waarschijnlijk zal hiermee gewacht worden totdat de crisis rond de 737-MAX over is. Op dit moment staan wereldwijd de toestellen nog aan de grond vanwege de twee dodelijke ongelukken met dat vliegtuigtype.

Airbus A380

Hoewel de toestellen nog lang niet zijn afgeschreven, lijkt het erop dat CEO Ben Smith rond 2023-2024 van de toestellen af wil. Volgens La Tribune is topman Ben Smith van Air France-KLM ontevreden over geregelde mankementen met de A380-superjumbo’s en wil hij kleinere en zuinigere vliegtuigen die financieel meer opleveren. Ter vervanging van de A380’s zouden de kleinere Boeing 787 en Airbus A330 NEO in beeld komen. Ook de Airbus A350-1000 wordt onderzocht als alternatief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *