Buitenveldertbaan Schiphol tijdelijk buiten gebruik

De Zwanenburgbaan op Schiphol (Bron: Schiphol)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Amsterdam Airport Schiphol kent momenteel een drukke periode. Onze nationale luchthaven krijgt heel wat extra passagiers te verwerken deze zomervakantie. Naast natuurlijk het zakelijke verkeer. Het vliegveld neemt allerlei voorzorgsmaatregelen om de drukte zo veel mogelijk te spreiden. Toch kiest Schiphol ervoor gepland onderhoud te plegen aan de Buitenveldertbaan. Voor een korte periode geldt dus een aangepast baangebruik.

Baangebruik

Het baangebruik op Schiphol is sterk gereguleerd door de overheid. Zo zijn er bijvoorbeeld afspraken over welke baan op welk moment gebruikt mag worden. Ook zijn er regels die in werking treden als door bijvoorbeeld weersomstandigheden bepaalde banen gesloten zijn. Natuurlijk is een belangrijke overweging het beperken van de geluidsoverlast voor omwonenden. Zo geven sommige banen meer overlast dan andere.

Zwanenburgbaan weer in gebruik, Schiphol klaar voor drukke zomer
Ook de Zwanenburgbaan was recentelijk gesloten in verband met gepland onderhoud (Bron: Schiphol)

Buitenveldertbaan

De Buitenveldertbaan werd eind jaren zestig aangelegd. De baan ligt ten oosten van de Zwanenburgbaan en is genoemd naar de Amsterdamse wijk Buitenveldert. De baan is zo’n 45 meter breed en 3450 meter lang. De Buitenveldertbaan ligt gunstig voor landingen bij bijvoorbeeld een westen- en zuidwestenwind. Daarom wordt de baan regelmatig gebruikt.

Schiphol voert tussen 14 en 21 juli geplande onderhoudswerkzaamheden uit aan deze baan. Doordat deze baan niet beschikbaar is wordt de Schiphol-Oostbaan waarschijnlijk meer ingezet. Gelijktijdig zullen er reparaties worden gedaan aan zaken als de baan, rijbanen, markering en verlichting. Tijdens het onderhoud wordt ook rubber van de baan verwijderd. Dit zijn rest die elk vliegtuig achterlaat bij de landing. Na een paar duizend landingen wordt dit weer verwijderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *