Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Zoals we hier al eerder op InsideFlyer hebben aangegeven, zijn het roerige tijden. Mensen kunnen nauwelijks nog van de ene naar de andere plekken reizen of weten niet eens hoe ze vanuit het buitenland nog thuiskomen. Dit bijvoorbeeld omdat grenzen gesloten worden. Niet alleen voor reizigers zijn er problemen. Ook de reiswereld heeft er flink onder te lijden.
Misschien vind je KLM wel verschrikkelijk, heb je een hekel aan Schiphol omdat er een hoop herrie is of heb je gewoon niets met reizen. Hoe dan ook deze bedrijven hebben het nu ontzettend zwaar en ieders steun hard nodig.
De Nederlandse overheid zal onder andere KLM en Transavia steunen waar mogelijk. Datzelfde geldt natuurlijk voor Schiphol dat de komende tijd deels gesloten is. Misschien vreemd dat bedrijven waar we juist eerder vraagtekens bij zette omdat ze bijvoorbeeld vervuilend zijn, veel herrie maken en dan nu ineens geholpen worden door de overheid. Maar deze bedrijven zijn ook van enorm belang voor de Nederlandse economie. Er werken tienduizenden mensen en indirect ook weer enorm veel mensen in nevensectoren. Overheidssteun is dan ook enorm cruciaal en op zijn plaats om de Nederlandse economie draaiende te houden.
Hopelijk duurt deze crisis niet te lang, zo lang thuis blijven lijkt me een behoorlijke uitdaging. Als het over is zal ik zeker weer gaan reizen met de bedrijven die me eerder ook voorzien hebben van mooie trips. Belangrijk is dat we ze allemaal niet uit het oog verliezen. Om ze een handje te helpen hier 7 manieren om de reiswereld te steunen tijdens en na de crisis.
1. Bel niet constant de airline
Heb je nog een EMD-voucher die bijna verloopt? Vertrekt je reis over 6 weken of hoe zit het met een upgrade voor een bepaalde vlucht die pas over 4 maanden op de planning staat? Allemaal geen zeer dringende vragen die best wel even kunnen wachten. Zeker gezien de huidige omstandigheden is het van belang dat reizigers die nog in het buitenland zitten en terug naar Nederland willen snel geholpen worden. Wie weet hoe lang airlines nog vliegen?! Daarom, bel je airline alleen als je morgen of binnen 72 uur vertrekt en je niet weet waar je aan toe bent. Alle andere vragen kunnen nog wel even wachten.
KLM heeft in een geweldige oproep gevraagd voor ieders medewerking. Help jij ze mee?
2. Vind je het terecht om te claimen #EC261?
Wellicht heb je in het verleden wel eens een vertraging of annulering geclaimd. Dus om geld gevraagd voor de gelede schade die je hebt opgelopen. Dit omdat het waarschijnlijk je goed recht is dat te doen. Maar zijn dit de tijden om dat nu ook te doen? Wereldwijd zijn er onzekere tijden door deze coronacrisis waar niemand iets aan kan doen. Zelf de vliegtuigmaatschappijen niet. Vind je het nu nodig om dan toch te claimen, nee toch? Laten we reëel blijven en zorgen dat er zo veel mogelijk bedrijven overeind blijven. De concurrentie blijft dan ook na de crisis groot waardoor we nog steeds voordelig kunnen vliegen, en je dus niet gelijk je bedrag van je claim voor één ticket alweer kwijt bent. Daarnaast heb je gewoon weg in de Europese Unie geen recht op een vergoeding.
3. Boek alvast voor in de zomer of herfst
Niemand van ons heeft echt enig idee wanneer deze coronacrisis zal eindigen. Maar het zal stoppen. De cashflow van luchtvaartmaatschappijen, waar we hier ook al over schreven, is afhankelijk van het geld dat vandaag ontvangen wordt. Dus boek je nu een vlucht, dan groeit de cashflow van een maatschappij. Als het geld nu opdroogt, is er misschien geen luchtvaartmaatschappij om later opnieuw op te starten.
Online zijn nog voldoende koopjes te vinden. Onlangs nog een interessante naar vele bestemmingen in de VS, in Business Class met SkyTeam partners. Zeer goedkoop, voor nog geen €800,-. Jij een mooie vlucht, zij wat geld. Dat is een win win situatie toch?!
Daarnaast is bij vele partijen ook het beleid aangepast. Zo mag je vaak gratis omboeken omdat er geen wijzigingskosten zijn. Ook KLM heeft zo’n ruim omboekbeleid, meer daarover lees je hier. En boek je je vlucht met bijvoorbeeld je American Express kaart, dan heb je ook daar de nodige bescherming.
4. Blijf loyaal
Een paar hotelketens, zoals Hyatt en Radisson, hebben hun elite status doelen aangepast en komen je ruim tegemoet. Ook loyaliteitsprogramma’s van vliegtuigmaatschappijen maken aanpassingen. Zo kondigde Flying Blue aan nu 25% minder XP te vragen dan normaal het geval is. Wie weet wordt het binnenkort nog wel een keer aangepast.
Bedrijven proberen ons zo loyaal mogelijk te blijven in deze tijd. Blijf jij dat ook nu en na deze crisis? Zij kunnen alleen voldoen aan bepaalde voordelen als er nog mensen zijn die met ze reizen. Daarom is het belangrijk om ook loyaal aan deze bedrijven te blijven, boek dus vluchten en verblijven. Ze hebben je nodig om mooie voordelen aan te blijven bieden.
5. Gebruik je Miles/Punten sparen met creditcards
Misschien heb je wel een creditcard/betaalkaart die gekoppeld is aan een loyaliteitsprogramma. Eentje waarmee je bij elke uitgegeven euro punten spaart. Zo’n kaart is vaak niet gratis, denk bijvoorbeeld aan de American Express Flying Blue kaart. Tegen een bepaalde vergoeding kun je van hun diensten gebruik maken. Omdat de komende tijd onzeker is, is ook de tijd om de kaart te gebruiken onzeker en misschien minder interessant. Een reden kan dan ook zijn dat je de kaart een tijdje opzegt en op een later moment weer aanschaft. Dan bespaar je in ieder geval op de jaarbijdrage van de kaart.
Maar zoals al aangegeven kun je in de tussentijd wel gewoon nog Miles/Punten sparen met zo’n betaalkaart. Koop je bijvoorbeeld boodschappen bij Jumbo en betaal je met de American Express kaart, dan spaar je Miles bij bijvoorbeeld Flying Blue. In dit, dit en dit artikel bijvoorbeeld een voorbeeld waarom de Amex kaart handig kan zijn voor je dagelijkse uitgaven.
Voor alle Miles die jij via Amex of andere bank spaart moet het bedrijf weer geld afstaan aan de vliegtuigmaatschappij of hotelketen. En dat geld is juist weer belangrijk voor de cashflow.
6. Rewards vluchten voldoende
Heb je nog wat Miles op je account staan, dan is dit misschien wel de tijd om deze te verzilveren voor je reis die je al tijden wilt gaan maken. Voor de toekomst is er nu meer dan voldoende plek op Rewards vluchten. Maak dus nu je keuze. Het kost je enkel wat Miles, taxen en belastingen.
Voor maatschappijen is het van belang dat vluchten vol blijven zitten als de crisis weer voorbij is, want anders worden vluchten geannuleerd en dat kan weer invloed hebben op de hoeveelheid frequenties. Een kleinere luchtvaartindustrie is misschien goed voor klimaatverandering, maar het zou het moeilijker dan ooit maken om je Miles op een dag daadwerkelijk uit te geven.
7. Steun de kleine reisbedrijven
Zelf vind ik het erg prettig om alles zelf te regelen. Dus het boeken van een vlucht een hotel of een auto doe ik zelf. Ik regel het zelden via een reisbureau. Als er iets misgaat is de luchtvaartmaatschappij meestal net wat flexibeler dan een online reisbureau zoals Hotels.com, Expedia of Booking.com
Maar in tijden zoals deze is het echter handig om iemand anders contacten te laten leggen met een vliegtuigmaatschappij of hotel. Er is namelijk geen doorkomen aan als je zelf contact moet leggen met bijvoorbeeld KLM, begrijpelijk, maar soms wel erg frustrerend misschien. Gelukkig zijn er kleine, eenpersoons reisagenten die via e-mail, sociale media enz. werken. Zij kunnen je vaak snel van het (juiste) antwoord voorzien. Vaak moet je wel een vergoeding voor hun dienst betalen, maar ach, alles wordt door hen geregeld. Loop dus je lokale reisbureau eens binnen en vraag hen om je reis te boeken. Ook zij gaan nu een moeilijke tijd tegemoet en hebben je steun nodig.
Kom je dus in de verleiding een reis te boeken voor over een tijd, waarvan nog onduidelijk is hoe het zal verlopen. Denk dan eens aan dat lokale reisbureautje die je graag zou willen helpen.
Dus.
In tijden zoals deze is het belangrijk om rustig te blijven. Laten we allereerst moeite doen om alle gestrande Nederlanders terug te krijgen, waar ze ook ter wereld zijn. Dit kan alleen als we KLM en andere maatschappijen niet onnodig gaan bellen. Geen paniek, het komt uiteindelijk allemaal goed.
Bedenk alvast waar je bijvoorbeeld in juli of augustus heen zou willen, of liever wat later om het maar veilig te houden. En wellicht kun je daar de reiswereld een (financieel) handje mee helpen.
Hopelijk kun je met deze 7 manieren de reiswereld steunen nu en na de crisis. En kunnen we uiteindelijk allemaal ook na deze crisis nog genieten van mooie reizen.
Ik reis binnenkort, wat nu?
Heb je binnenkort een reis naar bijvoorbeeld Suriname, Curaçao of een van de andere bestemmingen waar restricties gelden, dan hebben we het volgende advies.
- Neem alleen contact (mail/social media/telefoon) op met de partij waar je je reis geboekt hebt al je binnen 72 uur reist. Zij kunnen je meer vertellen over de huidige situatie.
- Houdt ook deze website van de overheid in de gate voor het laatste nieuws over het Coronavirus.
- Op deze website kun je de meest actuele informatie vinden over reisadviezen voor landen met het coronavirus.
Scorcy zegt
Als je nu wil steunen dan moet je juist geen rewards vluchten boeken, hoewel een rewards vlucht boeken beter is dan geen vlucht boeken.