Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga7 min leestijd

airBaltic uitsluitend nog met A220 de lucht in

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Onlangs maakte ik een trip van 10 dagen door de Baltische Staten. Vanuit Amsterdam vloog ik met KLM naar Parijs, vervolgens in Business Class met airBaltic door vloog naar Riga en Vilnius. Hier startte ik mijn trip in Vilnius om uiteindelijk via onder andere Kaunas en Riga een ronde te maken. Via onze Instagram (@InsideFlyer) gaven we jullie al een inkijkje, maar in dit artikel zal ik uitgebreid ingaan op mijn ervaringen met de Business Class van AirBaltic tussen Parijs en Riga (en v.v.).

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga

AirBaltic

De Letse maatschappij AirBaltic is gevestigd in Riga. Vanuit hier bedient het verschillende bestemmingen in de Baltische Staten, maar ook Europa en enkele bestemmingen in Azië zoals Almaty. De vloot bestaat uit vier verschillende toestellen, namelijk de Boeing 737-500 en de 737-300, alsook de Bombardier Q400NextGen en de CS300  (tegenwoordig de Airbus A220-300). De CS300 wordt onder andere ingezet op vluchten tussen Riga en Amsterdam, Parijs en Abu Dhabi.

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga
De Bombardier & Boeing van AirBaltic

Boarding

Ik vertrok deze ochtend vanuit Amsterdam met KLM naar Parijs. Hier kwam ik na een korte vlucht en een lekker ontbijtje aan bij Terminal 2F. Vanuit hier moest ik naar 2D. Neem hier even de tijd voor, aangezien je dit stuk moet wandelen. Loop je flink door dan haal je het wel binnen 30 minuten, maar anders zeker langer! Nog voordat ik ging boarden maakte ik gebruik van de Le Salon by Sheltair Lounge. Over deze lounge komt binnenkort een review op InsideFlyer. De lounge bevond zich vlakbij de gate waar AirBaltic zou vertrekken. Ik hoefde dus niet zo heel lang van tevoren aanwezig te zijn.

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga
Le Salon by Sheltair Lounge op Parijs CDG 2D

De boarding-area in Terminal 2D op Parijs Charles de Gaulle is erg krap. Ook zijn er geen speciale rijen voor eventuele Elite Members of Business Class reizigers. Wel wordt er omgeroepen dat deze reizigers, evenals reizigers die slecht ter been zijn of met kinderen reizen, eerder aan boord mogen. Je moet je dan door een mensenmassa naar voren manoeuvreren; een beetje jammer. Uiteindelijk wel als een van de eerste aan boord waar ik hartelijk welkom verwelkomd werd door de crew.

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga
Business Class CS300 AirBaltic Foto AirBaltic

De Business Class bestond deze vlucht uit 5 stoelen, waarvan er maar twee bezet waren. De bagagebakken boven de stoelen in de Airbus A220-300 zijn erg ruim, waardoor veel handbagage in de bakken past. Dit is echt een plus punt van dit toestel!

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga
Bagagebakken in de CS300

Nadat ik eenmaal plaats genomen had op stoel 1D kwam de stewardess met de menukaart voor deze vlucht. Ook vroeg de stewardess wat ik graag zou willen drinken. Aangezien het nog vroeg was koos ik voor een sapje.

Review: Business Class AirBaltic Airbus A220-300 (CS300) Parijs-Riga

Indeling van de cabine & stoel

In de Airbus A220-300 van AirBaltic zijn er twee cabines aanwezig. Namelijk de Business Class en Economy Class. Bij de Business Class kent de cabine een 1-2 indeling. Er staan er echter wel meer stoelen (2-3 opstelling), maar een van deze stoelen is vrij zodat de reiziger meer ruimte heeft. Er ligt een tafeltje op deze stoel, met daaronder een deken en kussen. De Economy Class bestaat uit een 2-3 opstelling.

De beide cabines werden afgescheiden door een gordijntje. Verder zijn de stoelen en de beenruimte in dit toestel nagenoeg gelijk aan dat van de Economy Class. Bij stoel 1D en 1F heb je net iets meer beenruimte aangezien dit voorin de cabine is. Het grote verschil is wel dat dus bij de 3 stoelen de middelste vrij is, en bij de 2 stoelen er ook een stoel vrij is. De stoelen zitten voor een vlucht van ongeveer 3 uur prima en hebben een oké recline, maar niet bijzonder voor Business Class. Helaas zijn er geen oplaadmogelijkheden in dit toestel. Dit vond ik best bijzonder voor deze jonge toestellen en ook dat dit niet aanwezig was in de Business Class.

Afhankelijk waar je in de cabine zit zijn onder andere de magazines op een andere plek, maar wel voor je te vinden. Op rij 2D en 2F heb je een handig tafeltje dat bevestigd is in de stoel voor je. Bij rij 2A en 1D en 1F zit de tafel in de armleuning.

Service aan boord

Aangezien ikzelf en mijn reispartner de enige passagiers in de Business Class waren, zowel op de vlucht van Parijs naar Riga alsook terug naar Parijs, kregen we voldoende aandacht. Vaak werd gevraagd of ik nog iets wilde drinken of dat ze nog iets anders konden betekenen voor mij. Nadat de vlucht vertrokken was kwam men drinken aanbieden, samen met een reinigingsdoekje en een tijdschrift of krant. Er was te kiezen uit lokale kranten en één internationale krant en tijdschrift.

Na een poos te hebben gevlogen werd gevraagd of ik het eten geserveerd wilde hebben; dat was uiteraard prima. Ik had vooraf een vegetarische maaltijd besteld. Op zowel de heen als terugvlucht werd een kleine maaltijd geserveerd met warme pasta, salade en fruit. De maaltijden waren prima van smaak, maar weinig onderscheidend als je twee keer hetzelfde krijgt.

Naast de maaltijd kon je kiezen uit verschillende dranken, zoals op het menu stond. Echter was het wat aan de vroege kant voor een alcoholische versnapering als je het mij vraagt. Mocht je hier wel zin in hebben, probeer dan zeker de Riga Black Balsem eens, maar gooi deze zeker niet ineens achterover. Deze sterke kruidendrank is een lokale drank uit Riga. Mocht het je echt te vroeg vinden dan kun je wellicht een flesje voor thuis vragen. Bij mij bood de crew dit aan in de Business Class van airBaltic, erg attent.

Op zowel heen als terugvlucht is er menigmaal gevraagd of ik nog iets wilde drinken. Dit vond ik erg netjes. Op de terugvlucht was de stewardess zich ook bewust van het vroege tijdstip en gaf aan dat de maaltijd ook later geserveerd kon worden. Hier maakte we dan ook graag gebruik van.

Verder aan boord

In de cabine is verder een klein schermpje gemonteerd boven je. Hier komen wat filmpjes over AirBaltic voorbij, maar ook de te vliegen route is hier te volgen. Neem voor de rest zeker een tablet of telefoon met wat content mee, anders is het een lange vlucht. Het toilet voorin de cabine mocht alleen gebruikt worden door Business Classreizigers. Overige passagiers werden naar het andere toilet gestuurd. Het toilet is erg ruim – fijn dat je ook gewoon fatsoenlijk kan staan en bewegen.

Wat zeker een groot voordeel is in dit toestel is dat het vliegtuig erg rustig en stil is. Maar ook dat de ramen erg groot zijn en je hierdoor niet naar voren hoeft te bukken om iets te kunnen zien (tenminste als je ook erg lang bent).

Artikelenreeks

Tijdens mijn reis naar Litouwen en Letland ben ik dus vertrokken vanuit Amsterdam. Onderweg heb ik gebruik gemaakt van verschillende faciliteiten, maar ook verschillende plekken bezocht. Om jullie een beeld te geven van lounges, hotels en vluchten heb ik de volgende artikelen geschreven:

Beeldmateriaal: MdTurck

Overzicht

Publicatie Datum

18 May 2019

Voordelen

- Erg vriendelijke crew.
- Lekkere maaltijd en veel verschillende dranken te kiezen.
- Ruime toilet
- Stil en rustig vliegtuig.

Nadelen

- Geen oplaadmogelijkheden in dit nieuwe toestel.
- Rommelige boarding, geen aparte Business Class of Elite Plus rij.
- Stoel in Business Class niet meer beenruimte.
- Op terugvlucht geen gordijn tussen Business Class en Economy Class.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Ik heb tweemaal met AirBaltic in de CS300 Business Class mogen vliegen. Deze aparte cabine bij AirBaltic is op sommige punten zeker onderscheidend ten opzichte van de Economy Class. Zo mag je meer handbagage en ruimbagage meenemen aan boord, maar ook heb je iets meer ruimte rondom de stoel. Afhankelijk van de stoel heb je iets meer beenruimte. Het is fijn dat de tussenstoel ook vrij is en je hiervan gebruik kunt maken. Bij de Business Class wordt ook eten geserveerd, dat in Economy bij te kopen is. De crew is erg vriendelijk en spreekt erg goed Engels! Ze komen regelmatig vragen of ze nog iets voor je kunnen betekenen. Al met al heeft AirBaltic een prima Business Class product in de Airbus A220-300, maar dit zit hem voornamelijk in de service, bagage en plek voorin de cabine. De stoel is niet veel onderscheidend, maar het toestel wel erg stil!

7 min leestijd">
3.6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *