KLM Schrapt Wereldwijd Gratis Ruimbagage op Goedkoopste Tickets met Nieuwe Tariefstructuur

gratis bagage voor bluebiz

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het was een kwestie van afwachten; KLM schrapt vanaf 21 mei de gratis ruimbagage op veruit de meeste vluchten wereldwijd in de Economy Class. Na introductie op Europa, Noord-Amerika en later ook de Cariben, Midden- en Zuid-Amerika maakt de tariefstructuur van Light, Standard en Flex nu ook haar intrede op vluchten naar Afrika, het Midden-Oosten, het Indiaas subcontinent en Azië. Dit geldt ook voor partner Air France en ook op codeshare vluchten uitgevoerd door een andere maatschappij maar met AF of KL vluchtnummer. Boekingen naar Benin, Burkina Faso, China, Congo, Ghana, Guinea, Ivoorkust, Madagaskar, Mauritanië, Mauritius, Mali, Niger, Senegal, Sierra Leone, Seychellen, Togo, Tsjaad en Vietnam zijn vooralsnog uitgesloten.

Standaard geen ruimbagage meer

Met de nieuwe tariefstructuur zal er dus bijna naar alle bestemmingen wereldwijd keuze zijn uit drie opties: Light, Standard en Flex. De onboard service blijft hetzelfde maar bij een Light ticket zit geen ruimbagage meer inbegrepen. Voor €80 meer (op retourbasis) heb je een Standard ticket met ruimbagage. Voor nog eens €150 extra heb je een Flex ticket. Deze is kosteloos te wijzigen. Tegen een toeslag van €200 is het ook te annuleren. Deze tarieven zijn van toepassing op tariefklassen  X, V, R, N, E, T, Q, L, H, K, en U. De tariefklasse op zich bepaalt dus niet meer de flexibiliteit. Y/B/M tickets zullen nog steeds boekbaar zijn met standaard flexibele voorwaarden.

KLM tariefstructuur
De tariefopties voor de nieuwe intercontinentale bestemmingen die onder dit beleid vallen.

De tariefstructuur voor Premium Economy bij Air France, en de (World) Business Class blijft ongewijzigd. Flying Blue en SkyTeam Elite leden krijgen nog steeds gratis een extra stuk ruimbagage. Boek je een Light ticket, dan mag je dus één koffer meenemen. Bij een Standard of Flex ticket twee stuks.

Het is mogelijk om op een geboekt Light ticket later nog ruimbagage bij te kopen. Flying Blue Explorer leden ontvangen hierop €10 korting per enkele reis, als zij dit uiterlijk 24 uur voor vertrek doen.

Tickets uitgegeven voor 14 mei behouden hun originele bagagetoelage.

Voorbeeld naar Dubai

Commentaar

Dat KLM en Air France eerder de ruimbagage tot betaalde extra maakte op Europese en trans-Atlantische vluchten was te begrijpen gezien de concurrentie. Maar dat dit nu ook naar Afrika, het Midden-Oosten en Azië gebeurd is moeilijk te begrijpen. De concurrerende maatschappijen op deze routes vragen in de meeste gevallen geen kosten voor ruimbagage. Integendeel, maatschappijen uit het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië bieden vaak een ruimere toelage dan de 23kg van KLM. De maatschappij lijkt hiermee het gat met de concurrentie te vergroten, want de ticketprijzen zullen niet evenredig dalen met de nieuwe toeslag. Bijvoorbeeld gezinnen en grotere gezelschappen die richting Azië of Afrika gaan en niet zonder ruimbagage kunnen, zullen de optelsom maken. En gezien de druk op ticketprijzen zal KLM daar zeker niet altijd als aantrekkelijkste optie uit de bus komen… Daarnaast is het ook afwachten of andere Europese maatschappijen volgen, of zich op dit punt juist willen differentiëren van Air France-KLM.

Reacties

  1. Bastiaan Verbiest zegt

    Goedemorgen, bij KLM weet men van niets. Hoe betrouwbaar is dit nieuws?

    Vr groeten,

    Bastiaan

  2. U.Schmidt zegt

    Jammer vloog altijdt met klm maar nu zijn ze vervangbar door low budget maatschappijen geworden,Ze bieden niets meer meer dan horere prijzen en evtl gratis koffie

  3. Sander zegt

    Is dit niet al veel langer zo? Dit jaar heb ik al een aantal keer geboekt voor de VS via BCD en dan werd een light ticket geboekt omdat ik op basis van status al gratis een koffer mag meenemen.

  4. Thomas zegt

    Vooral doorgaan zo KLM! Standaard duurder zijn dan je concurrenten, kwaliteit van je on board programma naar beneden bijstellen, je digitale krant en magazine service laten vervallen en nu ook nog voor ruimbagage rekenen. Je moet toch wel suf zijn om niet Garuda, Emirates of een andere luchtvaartmaatschappij te nemen.
    Was het al slimmer om in Europa voor een goedkopere club te kiezen, daar komen nu Azie en Afrika bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *