Nieuwe tariefstructuur KLM en Air France binnen Europa

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM en Air France nemen de tariefstructuur op vluchten binnen Europa en Noord-Afrika op de schop. Het doel is om tussen de twee maatschappijen een simpel en gelijk tarief product neer te zetten. Er zullen voortaan 3 soorten tarieven zijn, elk met andere voorwaarden en voordelen; Light, Standard en Flex. De wijzigingen treden medio-november in werking. Vanaf 1 december zijn de nieuwe fares te zien op de KLM website.

3 tarief opties

Het lijkt erop dat de Light, Standard en Flex opties niet gekoppeld zijn aan boekingsklassen, maar dat je binnen elke boekingsklasse één van de drie opties kan kiezen. Zo hebben klanten altijd de keuze uit de 3 tariefvormen. Het prijsverschil tussen de Light, Standard en Flex tarieven is een vast bedrag. Van categorie wijzigen na boeking is niet mogelijk. Het minimumverblijf blijft afhangen van je boekingsklasse.

Zoals te verwachten biedt de Light structuur de minste services. Er is geen ruimbagage inbegrepen (maar deze kan wel bijgekocht worden, status voordelen blijven van kracht) en go-show (op dag van vertrek een andere vlucht nemen) of een refund zijn niet mogelijk. Je ticket wijzigen is wel mogelijk; voor tickets uitgegeven in Nederland, België, Ierland, Luxemburg, VK, Spanje en de Scandinavische landen betaal je een change fee van €70 bovenop de eventuele tarief verschillen. Tickets uitgegeven in andere landen zijn niet wijzigbaar.

Bij Standard tarieven is een stuk ruimbagage à 23kg inbegrepen en is een wijziging tegen €70 mogelijk. Flex tarieven bieden ruimbagage, volledige flexibiliteit en zijn annuleerbaar. Ook krijg je -ook zonder status in Economy- Skypriority voordelen en kan je op de dag van vertrek bij check-in een eerdere of latere vlucht nemen.

Flying Blue miles sparen blijft mogelijk op alle tarieven.

tariefstructuur KLM
De nieuwe tariefstructuren bij KLM en Air France

Conclusie

Ik weet niet of deze structuur het voor de klanten simpeler en duidelijker maakt. Zo lijkt het erop dat je straks met een light Y/B/M tarief eigenlijk helemaal geen flexibiliteit hebt, terwijl je dat wel zou verwachten bij die tariefklasse. Het blijft afwachten wat het vaste ‘upgrade’ bedrag tussen de 3 opties onderling is. Ik verwacht dat het bijna nooit verstandig is om een Standard tarief te boeken boven een Light tarief. Tickets uitgegeven in Nederland zijn altijd wijzigbaar tegen een fee en bagage kun je -vooralsnog- met Flying Blue Ivory tegen een korting bijkopen. Elite passagiers zouden al helemaal geen baat hebben bij een Standard tarief boven Light aangezien zij al gratis bagage krijgen.

Reacties

  1. Rick Rodenburg zegt

    Ben benieuwd of na de bagagevrijsteling ook de upgrade naar eco. comfort eraan gaat voor bluebiz reizigers. Normaliter kreeg je die alleen met een full-flex Y/B/M ticket maar dat wordt nu met deze structuur een beetje vaag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *