Air France Premium Economy Review

premium economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens een recente vlucht van Dubai naar Parijs Charles De Gaulle met Air France vlogen we in Premium Economy. Meteen een uitgelezen gelegenheid om deze klasse eens onder de loupe te nemen.

Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 777-300. In dit type toestel heeft Air France 28 premium economystoelen geïnstalleerd. Bij de Fransen heet deze klasse trouwens “Premium Voyageur”. Ah bon.

De stoelen zijn van het fixed shell type, wat betekent dat de rugleuning naar voren schuift, zodat de passagier achter jou geen ruimte verliest wanneer je beslist achteruit te leunen. Er staan 8 stoelen per rij, in plaats van de 9 in economy. Op elke stoel lag een deken en lekker stevig kussen te wachten. De stoelen zijn ook elk voorzien van een leeslampje. Ik werd een plaats op de eerste rij toegewezen, naast de nooduitgang. Beenruimte had ik in ieder geval genoeg. Maar ook de andere passagiers hadden met een pitch van 38inch meer dan genoeg beenruimte.

premium economy

Tijdens de boarding kwam de crew rond met amenity kits, een flesje water en deelde ook de menu’s voor deze vlucht uit.

Teleurstellende maaltijd

Kort na take-off werd met de maaltijdservice gestart. Omdat het een nachtvlucht betrof, besloot Air France om het aperitief over te slaan en ook een minimale maaltijd aan te bieden.  Blijkbaar moeten de passagiers aan twee boterhammen genoeg hebben.  Het crewlid dat mij bediende had duidelijk ook andere zaken aan haar hoofd, een glimlach kon er ook al niet vanaf. Het moet wel gezegd worden dat mijn contacten met andere crewleden veel hartelijker waren, het stereotype van de hooghartige Air France cabin crew gaat dus niet helemaal op.

premium economy
teleurstellend…

Toevallig vond ik in het magazinerek ook nog een menu van de vlucht van Parijs naar Dubai, waar er in premium economy eerst blijkbaar tijdens het aperitief champagne van Billecart Salmon geserveerd werd en de passagiers daarna een volledige maaltijd, met twee keuzes als hoofdmaaltijd, voorgeschoteld kregen.  Op deze vlucht kon je ook champagne krijgen (bij Air France wordt deze ook in economy aangeboden), maar het was duidelijk geen premium merk, en de smaak was er ook naar…

premium economy
letterlijk dag en nacht verschil

Voor zover ik kan nagaan zijn de prijzen voor beide vluchten gelijk, ik blijf het dan ook betreurenswaardig vinden dat maatschappijen de service drastisch terugschroeven. KLM doet overigens net hetzelfde in business klasse met hun nachtvlucht vanuit Dubai. Jammer.

Slapen…

Na de maaltijdservice werden al snel de lichten uitgeschakeld, en verdween de crew spoorloos.  Dus probeerde ik de slaap te vatten. Hierbij viel het me al snel op hoe hard de premium economy stoelen zijn.  De vulling van de rugleuning was volledig onvoldoende om een comfortabele steun te bieden. Bovendien werd het aan de nooduitging flink koud.  Gelukkig waren de overige zetels vrij, zodat ik mij kon verplaatsen en met een hoop rondslingerende dekens het mij toch nog comfortabel kon maken.

… of toch maar een film.

Omdat slapen niet lukte besloot ik het IFE systeem van naderbij te bekijken. En dat was prima! Het menu heeft een aparte, maar aangename, vormgeving en het systeem biedt een zeer uitgebreide keuze aan films, series en muziek.  Passagiers in Premium Economy krijgen bovendien noise-cancelling koptelefoons. Verder heb je ook nog de optie om je eigen koptelefoon in te pluggen.  Het 10.4inch scherm is zeker groot genoeg en biedt haarscherp beeld.

premium economy
le plaisir de choisir…

Ontbijt

Een uurtje voor landing floepten de lichten terug aan en kwam de crew rond met het ontbijt.  Hier kregen de passagiers wel een rijkelijk gevulde plateau, met de keuze uit twee gerechten, een hartige omelet of een zoete pannenkoek. Ik ging voor de omelet, die best ok was, zondermeer.  Na op het IFE nog wat kattenvideo’s bekeken te hebben, Air France is duidelijk mee met haar tijd, werd de landing ingezet en enige tijd later stortte ik me in de grijze chaos die Charles De Gaulle heet…

premium economy
le croissant!

Conclusie

Een vlucht in Premium Economy kost een flink stuk meer dan Economy.  Voor een retourtje Parijs-Dubai betaal je gemiddeld bij Air France ongeveer €1700 voor een Premium Economy ticket. Een gewoon economy ticket is vaak meer dan €1000 goedkoper.  Het zitcomfort is wel beduidend hoger, maar de vraag is maar of je dat de fikse meerprijs waard is.

Overzicht

Voordelen

ruime stoel
veel beenruimte
prima IFE systeem

Nadelen

beperkte maaltijd tijdens nachtvlucht
harde rugleuning

REISKLASSE

STOEL

ETEN EN DRINKEN

CREW

VALUE

Algemene Waardering

Conclusie

Het verschil tussen "gewone" economy en premium economy vind ik persoonlijk niet de moeite om de toch wel forse meerprijs te rechtvaardigen. Tijdens een dagvlucht zou ik premium economy zeker overwegen als een soort business light, maar voor een nachtvlucht zorgen de stoelen toch voor te weinig comfort om hun geld waard te zijn.

2.9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *