Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga

Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

airBaltic vliegt zoals eerder al geschreven met een aantal toestellen naar verschillende bestemmingen. Een van deze toestellen is de Boeing 737-300. Dit type toestel wordt zowel op korte vluchten van bijvoorbeeld Vilnius naar Riga ingezet, maar ook op langere vluchten ingezet zoals tussen Amsterdam en Vilnius. Tijdens mijn reis door Litouwen en Letland maakte ik ook gebruik van dit toestel op de korte vlucht tussen Vilnius-Riga.

Start van de dag

Mijn vlucht vanuit Vilnius naar Riga vertrekt erg vroeg, namelijk om 5.50u. Gelukkig had ik een Airbnb verblijf geboekt om 5 minuten lopen vanaf het vliegveld. Deze Airbnb is ideaal om vanuit hier te vertrekken naar de luchthaven, voordelig en was netjes ingericht. Na mijn vertrek vanuit deze Airbnb wandel ik naar de luchthaven waar ik mijn bagage incheck. Hierna kan ik via de fast lane langs de security. Alvorens mijn vlucht vertrekt maak ik nog gebruik van de Narbutas Verslo Klubas Business Lounge Vilnius Airport. Deze mooie lounge is vlakbij de security gelegen, evenals de verschillende gates.

Review: Narbutas Verslo Klubas – Business Lounge Vilnius Airport
Narbutas Verslo Klubas – Business Lounge Vilnius Airport

Boarding

Het boardingproces verloopt vlot. Er zijn echter geen speciale rijen voor premium of elite reizigers. Deze worden echter wel eerder naar voren geroepen, waarna je door een menigte naar voren moet wurmen. Persoonlijk vind ik dat wat jammer, maar alles verloopt verder prima. Bij aankomst in het vliegtuig werd ik hartelijk verwelkomd, waarna ik plaats kon nemen op stoel 2A. Hierna wordt mij een welkomstdrankje en de menukaart aangeboden. Ik kon kiezen uit water en vruchtensap.

Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga

Stoel

De vloot met Boeing 737-300 is gemiddeld 20,8 jaar oud. Het toestel waarin ik vloog was dus zeker ook een oudje. Dit zie je eigenlijk aan veel onderdelen in het toestel. Desalniettemin probeert het personeel er een aangename vlucht van te maken. In de Boeing 737-300 zijn zes stoelen voor Business Class gereserveerd. De Business Class cabine en de Economy Cabine is van elkaar gescheiden door een gordijntje dat dicht gaat zodra het toestel in de lucht is. In de Business Class is een 2-2 opstelling, waarbij de middelste stoel vrij is. Hierop is een soort tafeltje geplaatst met daaronder een deken en kussen. De Economy cabine beschikt over een 3-3 opstelling.

Deze diashow vereist JavaScript.

De stoelen zijn wat verouderd, maar zitten comfortabel. Echter is de beenruimte wat beperkt op rij 2 en rij 3. Bij rij 1 heb je meer beenruimte, vooral bij stoel 1A en 1C, waar gelijk de nooduitgang is. Het enige nadeel is bij boarding dat veel mensen hier dan langslopen. In de stoel voor je zit een stoelzak met wat leesvoer en een tafeltje is daar aanwezig. De stoel kan een stukje schuin naar achteren worden gezet. Er zijn geen oplaadmogelijkheden in dit toestel. Voor een korte vlucht wellicht niet zo heel erg. Maar ik kan me voorstellen dat het op een vlucht van bijvoorbeeld Amsterdam naar Vilnius best fijn is om wel je apparaten kunt opladen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Service aan boord

Zoals aangegeven zijn er geen oplaadmogelijkheden, echter is er wel leesvoer aanwezig in het toestel. Bij het boarden krijg je ook een krant of tijdschrift aangeboden. Verder is er ook geen entertainment of wifi aanwezig in de Boeing 737-300. Boven de stoel bevinden zich logischerwijs natuurlijk de bagagebakken, een lampje en ventilatie.

Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga

Het personeel is verder erg vriendelijk en biedt tijdens de korte vlucht verschillende malen wat te drinken aan. Ze serveren ook koffie van Nespresso aan boord. Ook wordt er een lichte maaltijd geserveerd. Een erg lekkere maaltijd, maar persoonlijk had van mij de yoghurt iets meer gemogen en iets minder salade. Dit voornamelijk vanwege de tijd van de dag. Goed, er wordt prima voor je gezorgd!

Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga
Ontbijt tijdens de vlucht van Vilnius naar Riga.

Review: Business Class airBaltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga

Artikelenreeks

Tijdens mijn reis naar Litouwen en Letland ben ik dus vertrokken vanuit Amsterdam. Onderweg heb ik gebruik gemaakt van verschillende faciliteiten, maar ook verschillende plekken bezocht. Om jullie een beeld te geven van lounges, hotels en vluchten zullen er de komende periode nog enkele reviews volgen. Dit zal gaan om de volgende artikelen:

Beeldmateriaal: MdTurck

Overzicht

Publicatie Datum

22 June 2019

Voordelen

- Een lekkere maaltijd, ook op korte vluchten.
- Het cabinepersoneel is erg vriendelijk.
- Crew spreekt aardig Engels.
- Nespresso koffie

Nadelen

- Geen oplaadmogelijkheden
- Stoel in Business Class niet meer beenruimte dan bij Economy Class.
- Oude cabine.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De Boeing 737-300 wordt zowel op kortere als langere vluchten ingezet. Het is tijd om dit type toestel uit te rangeren en dat zal waarschijnlijk ook op korte termijn wel gaan gebeuren. Mocht je nog met dit toestel vliegen, zorg dan in ieder geval voor voldoende oplaadmogelijkheden en entertainment. Dit is niet aanwezig en kan best prettig zijn.
Het cabinepersoneel doet er alles aan om je vlucht aangenaam te maken, waarbij je verder een lekker drankje en hapje krijgt aangeboden in de Business Class van airBaltic. Het Business Class product is niet heel uitzonderlijk als je kijkt naar de stoelen, maar de maaltijden die aangeboden zijn daarentegen wel goed. Mocht je bijvoorbeeld dezelfde reis maken, of vanuit Amsterdam naar Vilnius vliegen dan kan de Business Class een aardige optie zijn, afhankelijk van de prijs die je er uiteindelijk voor moet betalen natuurlijk. Anders is een voordeligere stoel in Economy Class eveneens prima. Let daarbij wel op dat een maaltijd dan niet inbegrepen is in de prijs.

3.4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *