Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen maand werd bekend dat Brussels Airport Zaventem een Preclearance faciliteit krijgt van de Amerikaanse Customs and Border Protection. Hiermee wordt de Belgische luchthaven de derde in Europa; na Shannon en Dublin. Middels Preclearance passeren passagiers op de luchthaven van vertrek alle immigratie- en douaneformaliteiten van de Amerikanen. Vervolgens hoeven zij bij aankomst niet meer door de controle. Een concrete datum wanneer de faciliteit op Brussel Zaventem opent is nog niet bekend.
Preclearance op Schiphol
Ook Schiphol Airport zou mogelijk een Preclearance faciliteit krijgen. Plannen hiervoor dateren uit 2016. Helaas lijkt hier geen schot in de zaak te zitten. Een woordvoerder van Schiphol laat aan InsideFlyer weten dat de ambitie er nog steeds is om Preclearance op Schiphol aan te bieden, en dat de luchthaven al nadenkt over de praktische uitvoering. Echter moeten de Nederlandse en Amerikaanse regering tot een akkoord, en een verdrag, komen om het stationeren van Amerikaanse beambten in Nederland mogelijk te maken. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid laat desgevraagd weten dat de Nederlandse overheid nog actief onderhandelt:
“Op dit moment zijn we nog in onderhandeling met de VS inzake preclearance op Amsterdam Airport Schiphol.
Het kabinet is er consequent heel helder over geweest dat een eventuele overeenkomst met de Verenigde Staten inzake preclearance verenigbaar moet zijn met Nederlandse, Europese en internationale wet- en regelgeving, inclusief de mensenrechten.
De eerder aan de Tweede Kamer gemelde voorwaarden die Nederland heeft gesteld bij de start van de onderhandelingen worden nog altijd gehandhaafd. Zo zal het kabinet geen concessies doen aan de Nederlandse soevereiniteit, waaronder de exclusieve bevoegdheden van de Nederlandse grens-en douaneautoriteiten.”
Hiermee lijkt er weinig – tot geen – voortgang te zijn vergeleken met de updates aan de Tweede Kamer in zowel medio 2018 als 2019. Twee jaar geleden zou premier Rutte tijdens een bezoek aan de VS ‘de intentie uitspreken de onderhandelingen ook op politiek niveau voort te zetten om zo tot een positieve afronding te komen.’ Dit heeft tot op heden klaarblijkelijk niet tot een concreet resultaat geleid. Als er een (politiek) akkoord zou zijn, dan volgt er nog de opstelling van een verdrag dat weer langs het Nederlandse parlement moet gaan. Vervolgens moeten er ook de noodzakelijke aanpassingen in infrastructuur op Schiphol gedaan worden om een deel van de terminal exclusief voor vluchten naar Amerika te reserveren. Al met al kan dit ook nog jaren duren.
RTP-NL blijft ook uit
Tegelijkertijd faalt Nederland ook met het RTP-NL programma die het mogelijk zou moeten maken voor Nederlandse reizigers om zich aan te melden voor het (betaalde) Global Entry programma. Een must voor frequente reizigers naar de VS omdat dit programma het mogelijk maakt, na een antecedentencontrole, versneld de grens te passeren in Amerika. Nederland had eerst het FLUX programma dat een vereiste was voor het aanmelden voor Global Entry. In 2016 werd hier de stekker uit getrokken en RTP-NL werd als vervanger gepresenteerd. Echter wordt dit keer op keer uitgesteld waardoor reizigers naar de VS al jaren met lege handen zitten.
Afb.: CBP
JdV zegt
Inderdaad een schandalige gang van zaken. Alsof Belgie en Ierland niets geven om mrnsenrechten en Europese wetgeving. En ook de soevereiniteit van Belgie of Ierland zal echt niet ter discussie staan. Maaf RTP NlL is helemaal een faaldossier. Hier zitten geen enkele nationale beperkingen op aangezien het eigenlijk de Amerikaanse versie van Privium is. Talloze andere landen kunnen wel gebruik maken van Global Entry. Bijvoorbeeld Duitsland. Maar door de hopeloze incompetentie van Nederland is er ook op dit relatief eenvoudige dossier geen enkele voortgang.