Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Cathay Pacific heeft op haar thuishaven in Hong Kong een keur aan lounges die erg goed worden beoordeeld. Op InsideFlyer hebben we ook regelmatig deze lounges gereviewed. Door de grote verscheidenheid aan lounges met elk verschillende faciliteiten is het bij passagiers met een ruimte layover ook populair om te ‘lounge hoppen’; meerdere lounges te bezoeken. In dit artikel lees je alles over de lounges; van de locatie en toegangsvereisten tot de faciliteiten en beoordeling van elke First en Business Class lounge.
Je hoeft niet per se in een premium cabine te vliegen of top tier elite lid te zijn. Binnen Cathay Pacific’s eigen Marco Polo Club programma is het vrij eenvoudig om lounge toegang te verdienen. Zo kunnen Marco Polo Club Green (basis niveau) leden miles inwisselen of toegang tegen betaling aanschaffen. Silver leden (‘slechts’ Oneworld Ruby) krijgen ook voor zichzelf toegang tot de Business Class lounges. Daarnaast kan je met de zogenaamde ‘mid-tier’ voordelen loungepassen verdienen terwijl je nog kwalificeert voor (het volgende) elite niveau. Meer over de Marco Polo Club lees je hier. Aanmelden voor de Marco Polo Club kost wel 100 USD. Heb je een MKB onderneming? Dan kan je lid worden van Business Plus waarmee je kosteloos kan aanmelden voor de MPC. Ook kan je hier loungepassen verdienen met zakelijke reizen.
Locaties
Cathay Pacific heeft 4 locaties waar lounges zijn:
- The Wing Business/First Class bij gate 1. Vertrek je vanuit Hong Kong, kies dan voor de South Security Checkpoint. Stap je over, dan is transferfilter E2 het dichtst bij.
- The Deck bij gate 16. Vertrek je vanuit Hong Kong, kies dan voor de North Security Checkpoint. Stap je over, dan is transferfilter E1 het dichtst bij.
- The Bridge bij gate 35 aan het begin van de vork. Dit is ideaal als je overstapt en via transferfilter W1 security passeert; de ingang is er recht boven. Begin je je reis in Hong Kong, dan kan je aan het begin van de terminal de automated people mover nemen naar ‘gate 40-80’. Kom je vervolgens weer de roltrap naar boven dan is The Bridge recht voor je.
- The Pier First bij gate 63 en The Pier Business bij gate 65. Wat verder afgelegen maar in mijn ervaring vertrekt de vlucht naar Amsterdam vaak van de gates rond de 60.
First Class Lounges
Toegangsvereisten
- First Class passagiers van Cathay Pacific of Cathay Dragon, inclusief 1 gast
- First Class passagiers van een Oneworld maatschappij, inclusief 1 gast
- Marco Polo Club Diamond leden in elke reisklasse op een Oneworld vlucht, inclusief 2 gasten
- Oneworld Emerald leden in elke reisklasse op een Oneworld vlucht, inclusief 1 gast
- Extra gasten van Marco Polo Club Diamond leden tegen betaling van 12000 Asia Miles p.p. of tegen inlevering van een loungepas
The Wing First Class
The Wing ligt vlak na de uitgaande paspoortcontrole en is daarom een vrij druk bezochte lounge. Het First Class gedeelte ligt één verdieping boven het gate-gedeelte en het opent boven in de terminal. Hierdoor heeft het een lichte en ruime indruk.
Het hoogtepunt van The Wing zijn de cabana’s; privé kamers compleet met bad en loungestoel. Deze zijn natuurlijk erg populair dus het is nooit zeker dat je er een kan bemachtigen. Anders kan je hier erg ontspannen je verblijf doorbrengen.
Daarnaast heeft The Wing een à la carte restaurant met een beperkte kaart; The Haven. De focus in deze lounge ligt echter op het zelfbedieningsbuffet. Champagne liefhebbers kunnen terecht bij de Champagne bar.
Daarnaast biedt The Wing de standaard faciliteiten zoals werkplekken.
The Pier First Class
Review Cathay Pacific The Pier First Class Lounge
The Pier First Class is in tegenstelling tot The Wing één verdieping lager dan het gategedeelte. Hierdoor is het compleet omsloten en daardoor minder licht maar ook veel rustiger. De inrichting doet meer denken aan een chique hotel of appartementencomplex; het is erg huiselijk ingericht.
In The Pier First kun je je in The Retreat terugtrekken in de dagsuites met een bedbank en uitzicht op het platform. Voor verdere ontspanning zijn er ook korte massages, maar hiervoor zijn vaak lange wachttijden. Er zijn geen ligbaden maar wel erg nette douches beschikbaar.
The Pier neemt qua food & beverage de tegenovergestelde benadering van The Wing; er is een beperkt buffet in The Pantry maar wel een à la carte restaurant – The Dining Room – met een ruime kaart voor zowel ontbijt en lunch/diner. Hier kun je prima een drie-gangen maaltijd nuttigen. Voor de vloeibare inname is er een uitgebreide bar.
Business Class Lounges
Toegangsvereisten
- Business Class passagiers van Cathay Pacific of Cathay Dragon
- Business Class passagiers van een Oneworld maatschappij
- Marco Polo Club Gold leden in elke klasse op een Oneworld vlucht, inclusief 1 gast
- Marco Polo Club Silver leden in elke klasse op een Cathay Pacific of Cathay Dragon vlucht
- Oneworld Sapphire leden in elke klasse op een Oneworld vlucht, inclusief 1 gast
- Extra gasten van Marco Polo Club Gold en Silver leden tegen betaling van 9000 Asia Miles of tegen inlevering van een loungepas
- Marco Polo Club Green leden en/of reisgenoten tegen betaling van 9000 Asia Miles of tegen inlevering van een loungepas
Het is soms ook mogelijk om in Manage My Booking een loungepas te kopen voor 75 USD. Deze is alleen geldig bij The Pier Business Class. N.B. bij toegang tot de lounge door betaling van Asia Miles is het niet noodzakelijk om op een Cathay of Oneworld vlucht te reizen.
The Wing Business Class
Review: Cathay Pacific The Wing Business Class lounge Hong Kong
Ook hier geldt dat The Wing vaak erg druk is omdat het vlak na de paspoortcontrole ligt en veel reizigers niet verder naar de andere lounges gaan. In The Wing Business Class is er een ruim selectie aan eten, zowel Westers als Oosters, en drinken bij The Long Bar met mooi uitzicht over de terminal. Ook de Noodle Bar ontbreekt niet. Bezoek je The Wing, sla het krappe gedeelte beneden kan over en neem liever plaats op de eerste verdieping.
The Deck
Review: Cathay Pacific The Deck Lounge op Hong Kong Airport
The Deck is Cathay’s nieuwste, maar ook kleinste, lounge en de voormalige Dragonair lounge. Het is ontworpen met de nieuwe lounge filosofie van Cathay en is erg warm en huiselijk ingericht. Zoals de naam al doet vermoeden is een gedeelte van de lounge een soort terras dat uitkijkt over de terminal.
Natuurlijk is er ook hier een Noodle Bar maar een bemande bar ontbreekt. Ook de rest van het buffet is beperkt. De douches zijn ook hier erg netjes maar verder ontbreken bijzondere faciliteiten.
The Bridge
Review: Cathay Pacific The Bridge Lounge Hong Kong
Vooral bij transfers zal The Bridge een ideale locatie zijn. Aan het begin van de splitsing van de vork van de terminal heb je een ruim uitzicht dat vooral bij zonsondergang mooie plaatjes oplevert. De lounge is verdeeld in twee delen. Bij de receptie links vind je onder andere de douches, Coffee Loft en The Bistro. Ook kan je hier in de IT Zone werken.
Rechts van de receptie is The Bakery met voornamelijk Westerse gerechten en vers gebakken baksels. Ook hier is een Long Bar waar het barpersoneel verschillende drankjes kan bereiden.
The Pier Business Class
Review Cathay Pacific The Pier Business Class Lounge
The Pier is veruit de grootste Business Class lounge en heeft ook de meeste faciliteiten. Het is in één van de vorken gelegen waardoor het minder druk is dan de andere lounges. Heb je de tijd, dan is het de detour echter meer dan waard.
The Pier Business Class is, net als de First Class locatie, ontzettend chique ingericht. Langs de ramen die uitkijken over de gates vind je verschillende zitgedeelten. Rechts van de receptie is ook een heuse yoga-studio.
Links van de receptie passeer je eerst The Food Hall met Westerse gerechten en de Coffee Cart waar een barista koffiespecialiteiten bereidt. Vervolgens kom je bij de uitgebreide bar. In de volgende ruimte is de Noodle Bar met ook een klein buffet aan Chinese gerechten. Nog een ruimte verder is de Teahouse met een selectie aan thees. Kortom; keuze genoeg!
Voorbij de F&B gedeelten zijn de mooie douchesuites waar je je kan opfrissen. Helemaal aan het einde van de lounge is een relaxruimte met ligstoelen.
Conclusie
Cathay Pacific heeft dus verschillende, uitstekende lounges op Hong Kong voor haar premium passagiers. Elke locatie heeft eigen kenmerkende faciliteiten en voor- en nadelen. Heb je de tijd, dan is lounge-hoppen een aanrader. Naar mijn mening is The Pier First de beste optie voor First Class passagiers en Emerald leden, vooral vanwege het restaurant en de massage. Heb je echter genoeg tijd en het geluk om een cabana te bemachtigen, dan is The Wing een uitstekende plek om een layover door te brengen.
Wat de Business Class lounges betreft is ook The Pier mijn favoriet. De inrichting, de verschillende zones en faciliteiten en ruime selectie aan F&B maken dit echt een uitstekende plek om te vertoeven. Hierna vind ik The Bridge ook erg fijn. The Wing heeft ook prima faciliteiten maar is vaak te druk. The Deck is nieuw maar heeft het minste te bieden.
Over het algemeen zijn alle lounges erg netjes en vooral de douchefaciliteiten zijn ideaal na een nachtvlucht vanuit Europa of juist een connecting vlucht vanuit Zuidoost-Azië. Wel heb ik gemerkt dat de kwaliteit van het eten de laatste jaren steeds minder is geworden. Dat is erg jammer.
Wat is jouw favoriete Cathay Pacific lounge?
Herman zegt
Dit artikel heet best wel een goede timing
JdV zegt
Het zal wel lekker druk zijn op het vliegveld in Hong Kong. Ik begrijp dat er duizenden liefhebbers zijn die allemaal de lounge in willen.