Review Cathay Pacific The Pier First Class Lounge

Cathay Pacific The Pier First Class Lounge

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Cathay Pacific staat bekend om haar uitstekende lounges. De maatschappij heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in vernieuwing. Met een nieuw concept zijn zowel vestigingen op de hub in Hong Kong als op locaties zoals London, Parijs, Bangkok en Manilla onder handen genomen. De lounges op de thuisbasis genaamd ‘The Pier’ zijn het meest recent gerenoveerd. Vorig jaar reviewde ik al de Business Class locatie. Tijdens een recente overstap had ik de kans ook de First Class lounge te bezoeken. Deze is toegankelijk voor Oneworld First Class passagiers en Emerald leden in alle reisklassen.

Locatie

The Pier lounges zijn gelegen bij gates 63-65. Start je je reis in Hong Kong, dan is dit vrij ver van de check-in desks. De vlucht van Amsterdam kwam gelukkig aan in een ‘hoge’ gate aan de vork van de terminal. Na het passeren van de transitsecurity stond ik recht voor The Bridge lounge, vanwaar het een paar minuutjes lopen was naar gate 63. In dit gedeelte van de terminal was het in de vroege uren verlaten.

Cathay Pacific Hong Kong lounges
Plattegrond van Cathay Pacific’s lounges op Hong Kong

Onderaan de roltrap werd ik gelijk begroet en na het in ontvangst nemen van mijn lounge invitation verwelkomd in de lounge. Omdat mijn aansluitende vlucht met Cathay Dragon vertrok van een satellite concourse waar ik met de bus heen moest had ik helaas maar 45 minuten te spenderen.

Design

Net als The Pier Business is ook de First Class vestiging ontworpen door het Engelse designbureau StudioIlse. In tegenstelling tot de Wing First Class lounge is The Pier volledig overdekt. Dit geeft niet het ruime gevoel dat je normaal in de omvangrijke terminal van Hong Kong hebt, maar het zorgt wel voor een rust en een kalme ambiance. Er zijn immers geen omroepen te horen. Ook kan er meer met licht gespeeld worden.

Bij binnenkomst was ik gelijk onder de indruk van het design. Het was erg chique ingericht en -afgezien van de rolkoffers- had je niet meer het idee dat je je in een van de drukte luchthavens ter wereld bevindt. Het lijkt meer op een luxe appartement of hotel. De indeling is zo opgezet dat er een centrale gang is waarlangs er verschillende zones zijn.

Deze diashow vereist JavaScript.

The Retreat

Na de lange vlucht was mijn eerste prioriteit een douche. Hiervoor begaf ik me naar ‘The Retreat’. Er was gelukkig gelijk een cabine beschikbaar. De douches zijn erg vergelijkbaar met die in de business class lounge. Helaas zijn er geen cabana’s zoals in The Wing First, waar je ook een bad ter beschikking hebt. Voor mij maakte dat gezien de tijd toch weinig uit en de douche was uitstekend. De cabine was zoals gebruikelijk erg proper en er waren fijne amenities van Aesop. De douche zelf had zowel een normale kop als heerlijke regenkop.

Deze diashow vereist JavaScript.

Heb je een langer verblijf dan kan je in The Retreat ook terecht voor een Day Room waar je een eigen sofa hebt, en voor een voetmassage van 10 minuten. Dit laatste is erg populair en er is vaak een wachttijd.

Cathay Pacific The Pier First Class Lounge
In The Retreat kun je opfrissen en ontspannen

The Pantry en Dining Room

Hierna was het tijd voor ontbijt. In The Pantry kun je terecht voor een klein buffet en een selectie dranken. In de koelkasten staan verder ook kleine schaaltjes met hapjes zoals granola, fruit en salade. De selectie lijkt klein maar in tegenstelling tot The Wing First en The Pier Business ligt de focus hier niet uit een uitgebreid buffet. In plaats daarvan is er een volledig à la carte restaurant in The Dining Room.

Deze diashow vereist JavaScript.

Bij de ingang werd ik door een ober naar een tafel geleid met uitzicht op de tarmac. Ik kreeg het ontbijt menu overhandigd en er werd gevraagd wat ik alvast wilde drinken. Er is een keuze uit zowel westerse als Aziatische gerechten. Ik ging voor de eggs benedict en een glas rosé champagne.

Deze diashow vereist JavaScript.

Hoewel het in de terminal uitgestorven was, was het restaurant nog vrij druk. Ik denk dat veel passagiers de omweg wel maken. Ondanks de relatieve drukte hoefde ik niet lang te wachten voordat mijn gerecht kwam. Het smaakte allemaal prima en ik was blij dat ik de vliegtuigomelet had overgeslagen!

Deze diashow vereist JavaScript.

Voor de rest van de dag is er ook een roulerend menu waaruit je makkelijk een drie-gangen diner kan vormen. Gerechten variëren van soep en salade tot burgers, gebakken zalm en noodles en van ijs tot de klassieker sticky rice.

Bar

Helemaal aan de andere kant van de lounge is de bemande bar. Deze is in de vorm van een hoefijzer. Er is een goede selectie aan (alcoholische) dranken, cocktails, koffie en thee. Gezien het tijdstip ging ik voor een dubbele espresso. De barman geeft ook graag een flesje water mee, welke vreemd genoeg niet in de koelkasten staan. Aan de bar kun je ook het speciale Betsy bier proberen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Andere faciliteiten

In de rest van de lounge zijn verschillende zitgedeelten, bij de bar of langs het raam. Ook hier is het design heel huiselijk en warm ingericht. Er zijn voldoende stopcontracten in de lades van de tafels om je apparaten op te laden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Wil je liever in privacy werken? Dan kan je terecht in The Bureau. Hier zijn er aparte hokjes met een iMac en bureaustoel.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook is er The Library met een selectie aan magazines en enkele stoelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Conclusie

Net als The Pier Business biedt ook de First Class locatie vooral een rustige omgeving in de megaterminal. De lounge is huiselijk ontworpen waardoor je af en toe echt vergeet dat je in een megahub bent. Hoewel de douches en bar niet significant anders zijn dan in de business class lounge is vooral de aanwezigheid van het à la carte restaurant de voornaamste troefkaart. Ook is de service persoonlijker en uitgebreider. Het is jammer dat ik er maar zo kort kon zijn en ook tijdens de ochtend. Ik had graag een driegangen diner gehad en de voetmassage. Desondanks is The Pier First Class uitstekend. Het mag dan wel niet zo mega groot zijn als sommige lounges in het Midden-Oosten maar juist het chique, understated design bevalt me. Alle faciliteiten die er zijn, zijn bovendien goed uitgevoerd. Elke lounge in Hong Kong heeft een speciale feature. Voor The Pier First is dat het restaurant en de massage. In The Wing First kun je weer terecht voor een uitgebreider buffet en de cabana’s. In The Pier Business heb je weer een aparte Noodle Bar, Tea House en Aziatisch en Westers buffet. Zo is er voor ieder wat wils. Heb je de tijd op Hong Kong, dan loont het zeker om te gaan loungehoppen!

Overzicht

Voordelen

À la carte restaurant
Fijne douches
Mogelijkheid voor een day room en voetmassage
Rustige ambiance

Nadelen

Beperkt selfservice buffet als je weinig tijd hebt
Geen cabana's zoals in The Wing

Sfeer

Service

Ruimte

Voorzieningen

Eten/drinken

Algemene Waardering

Conclusie

Met het design van The Pier First Class heeft Cathay Pacific de juiste snaar weten te raken. De uitgebreide bar, à la carte restaurant en pantry bieden een goede selectie en kwaliteit. Daarnaast biedt The Retreat prima douches en de mogelijkheid om te relaxen in een eigen cabine en voor een korte massage. De lounge heeft geen faciliteiten met een wow-factor, maar alle voorzieningen die er zijn, zijn goed uitgedacht en uitgevoerd. Al met al een uitstekende lounge, en een waarvoor het de moeite is om eerder naar de luchthaven te gaan.

4.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *