Als laatste is Departures 1 voor alle 21 security lanes nu ook overgegaan op CT scans. Electronics en vloeistoffen kunnen ook daar in de handbagage blijven.
Wat me trouwens afgelopen zondag op viel, bij een overstap op Schiphol, ik netjes mijn half aangebroken flesje cola pakken om weg te gooien bij de transfer veiligheidscontrole, en gaf men aan nee die kunt u gewoon meenemen. Misschien is dit al heel lang zo, maar normaliter kan ik in verband met wat douane formaliteiten nooit direct een transfer doen zodat ik nooit gebruik maak van de route via transfer security. (En het was niet één medewerker die dit aangaf, dit hoorde ik bij meerdere security lanes, dus het is de SOP).
Heel fijn. Maar heb nu elke keer dat ik alles in mijn tas laat en alsnog door moet voor handmatige screening. En dan halen ze het zakje met handgel uit me tas, kijken ernaar en stoppen het weer terug. En dat is het dan.
Kennelijk is er een gevaar met appels, want die heb ik standaard mee, en zowel in Duitsland als in Nederland is dat de laatste weken de reden voor de handmatige screening. In Duitsland verontschuldigde men zich nog, in Nederland ging bij de laatste controle de beste man een swap doen van mijn appel... Maar ik maak mij er niet zo druk over, de mensen in de beveiliging hebben ook een SOP te volgen waar ze niet van af mogen wijken, op straffe van waarschuwing tot ontslag. En het strikt moeten opvolgen van de protocollen is weer het resultaat van het 'kwaliteit' mensen wat je in kunt zetten op die plek, dan moet je volledig vertrouwen op de techniek en uitvoer van protocollen om een bepaalde standaard te kunnen borgen.
Precies wat ik afgelopen weekend had. Helaas voor mij 2 mensen met 4 stuks die naar Bali gingen verhuizen, dus alles moest uit die koffers
Super, dat zou dan theoretisch weer een hoop tijd schelen (en ellende schelen met alles uit je handbagage halen). In de praktijk willen de security "slimmerds" doorgaans de stagiaires op de priority lane zetten, waardoor alles alsnog naar secondary gaat...
Beetje offtopic; het zakje wat in Athene bij de controle werd uitgedeeld (met logo van de luchthaven er op) werd in Stockholm de vuilnisbak ingegooid, want de afmetingen waren incorrect. Lang leve de EU.
Ik probeer me er niet druk om te maken. En ik begrijp het ook wel. ja de kwaliteit is soms ver te zoeken op Schiphol. Dus heb je dit wel nodig. Maar heel klantvriendelijk vind ik het niet. Mijn tas gaat op Schiphol in zeker 70% van de gevallen voor secundary screening. Op ieder ander vliegveld nooit.
Dat heeft ook met de afstelling van de CT scan te maken, en het kan zijn dat in een bepaalde CT Scan extra aandacht op bepaalde zaken moet worden besteed. Zodra deze naar secondary gaat dan zullen ze dit echt op moeten volgen, vergis je niet dat er een supervisor echt via camera meekijkt. Op dit moment valt secondary trouwens wel mee, zo druk is het niet bij de beveiliging, maar ik kan mij inderdaad tijden herinneren dat er 8 bakken naar secondary lagen en de medewerker 2 lanes moest bemannen, dan duurt dat inderdaad even... Om vervolgens achteraan te sluiten in de paspoortcontrole. Wat dat aangaande is het reizen nu wel heerlijk.
Sowieso enorm vervelend dat ik expres een transparante toilet tas heb gekocht voor mijn carry-on vloeistoffen, en dan in zowel Engeland als Zweden alles in een single-use plastic ziplockje moet stoppen om vervolgens weer alles in mijn eigen tasje terug te stoppen. Je zou toch denken dat dit het makkelijkste punt is waarop overheden kunnen 'vergroenen' en aan tonnen plastic per jaar kunnen besparen (vooral op pre-Covid19 drukte niveau).
Ik snap precies wat je bedoelt. In vroeger tijden maakte ik mij daar ook druk over, nu sta ik echter 'aan de andere kant' van het maken van procedures. En hoe onlogisch het ook lijkt, je wil niet dat medewerkers een eigen interpretatie eraan gaan geven, want dat wordt een glijdende schaal en krijg je willekeur. Om het oneerbiedig te zeggen, de mensen die werken bij de veiligheidscontrole worden niet betaald om te denken, die worden betaald om handelingen volgens de procedure uit te voeren. Een opzet zoals in Israël waar men dus wel wordt betaald om na te denken is simpelweg niet mogelijk voor het budget wat beschikbaar is. That said, tegenwoordig mag op Schiphol alles erin blijven, en maakt het dus niet meer uit waar het in zit, Schiphol is een proeftuin voor nog wat luchthavens, want het management van luchthavens weten ook wel dat medewerkers van de beveiliging een negatieve indruk bij de passagier kunnen achterlaten, en dat zorgt voor minder omzet achter die veiligheidscontrole, dus er is alles aan gelegen om die procedure zo 'goed' mogelijk te maken.
Hier heb je gelijk in, maar daarom wijs ik ook naar overheden en niet naar de security medewerkers zelf. Ik denk echt dat er heel veel plastic (en moeite) bespaard kan worden daarmee. Laten we inderdaad hopen dat vele airports het voorbeeld van Schiphol zullen volgen! Al zal overstappen in de U.K. altijd drama blijven.
Goed nieuws natuurlijk! De persberichten focussen erg op vertrek 1, terwijl ondertussen bij vertrek 2 al bijna 2 maanden slechts enkele filters geopend zijn. Wachttijd was bij mij recent zelfs tegen de 25 minuten. Priority is bijv. gesloten (dus als je bij Skypriority check-in de roltrap omhoog pakt, kun je wel door de poortjes, maar vervolgens loop je richting de gewone security filters en sluit je achteraan de andere passagiers aan). Kennelijk staan er dus bij vertrek 1 nu 21 security lanes niks te doen, terwijl er wachtrijen staan bij vertrek 2. Die logica begrijp ik nog niet helemaal.
Zowel voor Elite als Privium? Beetje zoals maanden terug dat Privium ook betekende dat je mocht omlopen.
Bij vertrek 2 zijn er inderdaad een beperkt aantal lanes open, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de keren dat ik er was niet echt lang heb hoeven wachten. Ik vond het vandaag wel druk op Schiphol, aantal overstappers neemt zeker toe. Zodra restricties eraf zijn voorspel ik een reisexplosie. Ik weet dat er een paar boomknuffelaars zijn die deze corona situatie aangrijpen om mensen bewust te maken om minder te vliegen, ik denk dat dit maar zeer beperkt resultaat heeft.
Zie mezelf ook als milieu bewust iemand. Maar die boomknuffelaars moeten even hun battles uitzoeken. Het is al langer bekend dat alle vluchten slechts 2,5% van de wereldwijde CO2 de lucht in stoten. https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation waarbij een aantal mensen die ook nog compenseren (los van of dit helpt). Probeer ze van het vlees af te krijgen, dat zet meer zoden aan de dijk. Wij gaan komende week weer voor het eerst in lange tijd en ik zie ons alleen maar vliegen in de komende tijd. Inhalen van het gemis en voorlopen op de volgende pandemie
Yes het hele rechter gedeelte van de security lanes is dicht bij vertrek 2. En bij de paspoortcontrole daarachter is de Privium doorgang ook dicht. Op vertoon van je pas mag je wel naar een kortere rij, maar heb gewoon m’n paspoort nodig gehad in de afgelopen 2 maanden. Na landing ook trouwens, paspoortcontrole onder de F-gates heb ik dit jaar niet een keer geopend gezien en de looproutes zijn slecht aangegeven. Heb al een paar keer daar gestaan op de begane grond terwijl er geen marechaussee zag en privium uit stond, dan kun je weer terug de trap op en naar een andere uitgang lopen.
Die ingang 2 is vaker slecht bemand geweest. Vooral op “rustige” dagen. Vaak had je wel de priority rij, maar werd je doorgeloodst naar de een ander checkpoint (met voorrang). Komende week eerst even Schengen. Misschien in juni buiten EU.