Momenteel gebruik ik mijn Sony MX4 met ANC voor een rustige vlucht maar het slaapt niet heel relaxt, je kan bijvoorbeeld niet op je zij gaan liggen.Vandaar dat ik kijk naar op maat gemaakte oordoppen. Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die op maat gemaakte oordoppen gebruiken tijdens het vliegen en zo ja, wat is jullie ervaring? Is het prettig en neemt het veel decibels weg?
Ik gebruik zelf op maat gemaakte oordoppen tijdens het schieten & vliegen, en ik kan ze zeker aanraden. Hier zijn mijn ervaringen: -Comfort: Omdat ze perfect op maat gemaakt zijn, drukken ze niet in je oren zoals universele doppen soms doen. Dit is vooral fijn als je ze langdurig draagt of wilt slapen. Het grote voordeel is dat je makkelijk op je zij kunt liggen zonder dat je iets voelt drukken tegen je oor. Dit maakt ze ideaal voor een vlucht als je wilt slapen. -Geluiddemping: Ze halen een aanzienlijk aantal decibels weg, vergelijkbaar met noise-cancelling koptelefoons. Die van mijn zijn echter wel iets minder effectief tegen lage frequenties, zoals het constante geruis van de motoren, maar het is zeker stiller (Ik heb mijn op maat gemaakte oordoppen oorspronkelijk laten maken voor gebruik tijdens het schieten, om die pieken van >140 dB te dempen. Voor reizen kun je beter kiezen voor een ander filter dat ook lagere frequenties beter dempt. Er zijn namelijk verschillende filters beschikbaar met elk hun eigen eigenschappen, afhankelijk van de toepassing. Je kunt je wensen doorgeven aan de audicien, zodat je een filter krijgt dat past bij jouw situatie.
Ik heb perfect op maat gemaakt oordoppen maar die gebruik ik voor het zwemmen…weet niet hoe die zal zijn in het vliegtuig, nooit geprobeerd.
Ik heb op maat gemaakte oordoppen voor tijdens het motorrijden. Het gebruikte filter werkt redelijk tijdens het vliegen maar wellicht zijn er betere filters te krijgen. Audiciens zoals Beter Horen of Schoonenberg kunnen ze vaak aanmeten.
Ik gebruik zelf flexibele oordoppen voor tijdens het slapen. Ik ben een lichte slaper, deze dingen werken heel goed en zitten heel comfortabel. Ik heb ze laten aanmeten bij https://www.lens.nl/Contact (geen aandelen, slechts een goede ervaring).
Bedankt voor alle reacties, goed om te lezen dat de ervaringen erg goed zijn. Gisteren laten aanmeten bij Beter Horen, zeer goed geholpen met kundige uitleg over de verschillende filters en wat het doet op welke frequentie. Toevallig heeft Beter Horen nu een kortingsactie lopen van 30%, doe er je voordeel mee