Op dit moment ben ik aan het rondkijken voor een first class vlucht richting Azie. In ieder geval wil ik langs Ho Chi Min en KL. Ik twijfel alleen welke maatschappij ik zal doen. Wat zijn hier de ervaringen met de diverse first class producten? Het is wel van belang dat ik vanaf Amex MR kan overboeken. Voor zover ik kan zien is de keuze dan: BA, SQ, Garuda, Qatar. Zijn hier mensen met tips/aanraders? Of zeggen jullie juist dat Business voldoende is en er weinig meerwaarde zit in first class.
Ik denk dat bij QR het verschil tussen business en first het kleinst is, zeker met qsuites. Bij SQ is er wel echt een verschil als je in suites vliegt, business ook prima. Vind BA de minste keuze, want hun 'first' is eigenlijk bij de aziatische maatschappijen business. Garuda weinig ervaring mee, maar als ik zo de reviews lees, ook weinig verschil. Is vooral een interessante trip om veel miles te sparen. Zit je bij een loyaliteitsprogramma?
Het verschil tussen First en Business vind ikzelf groter dan het verschil tussen Business & Premium of Premium & Economy. First is een wereld op zichzelf afhankelijk van de airline waarmee je vliegt. Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor Air France's La Premiere gaan. Het nadeel daarvan is wel dat je tenminste platinum moet hebben bij FB wil je het kunnen boeken met punten. Zeker vanuit Nederland waardeer ik zelf Air France als beste first class, als je het niet hebt over de suites aan boord van sommige airlines. Verder zou ik iig niet met BA first vliegen, dan kan je véél beter business class op ongeveer elke andere airline vliegen.
Allereerst de mogelijkheden: die is ruimer. Je kunt ook onder andere Cathay Pacific, Lufthansa, ANA, Air France (mits Platinum), Air India en Japan Airlines in First Class boeken. Het verschil tussen Business en First Class is groot. Zelfs bij British Airways. Alleen verschillende maatschappijen onderscheiden zich op verschillende manieren in F ten opzichte van J. Een paar persoonlijke meningen: Air France is èèn van de meest complete producten in F met een super grond service. Helemaal vanaf AMS. Exclusieve lounge, massage. Okey, de wijn in de lounge ietwat minder maar verder perfect. Catering subliem, vooral ex. CDG. Singapore Airlines blinkt uit in service aan boord. Het maakt niet uit of je de 777 of A380 vliegt (hoewel, aan boord heb ik van alle vluchten betere service gehad in de 777 dan in de A380). Daarnaast is de champagne keuze best off class. Drie soorten maar liefst met recent Cristal toegevoegd. Ook The Private Room (zowel bij aankomst als bij vertrek te gebruiken) is top, wat mij betreft èèn van de beste F lounges. Qua wijnkaart (en champagnes) denk ik zelfs de beste. Verder is de service aan de grond beperkt, alleen in Jakarta kreeg ik een escort langs de security. Op LHR de ene keer wel en de andere keer geen buggy naar de lounge. First Class ehh first world problems. Japan Airlines was qua eten èèn van de beste vluchten die ik gehad heb in First Class. Maar wel wat minder gepolijste service. Ook aan de grond vond ik het allemaal wat minder. De lounge is bijvoorbeeld ook voor status houders. Leuk voor mensen met status maar het gaat behoorlijk ten koste van de First Class kwaliteit die je eigenlijk verwacht. Eenmaal in de lucht is het wel erg goed toeven en als de cabine niet uitverkocht is kun je rustig een paar glazen Salon nuttigen, wat de duurste champagne is die ze in F schenken. Ook de tweede champagne is vaak top, was bij mij destijds Comtes (wat ook gewoon een First Class champagne is). Ook andere bijzondere dranken uit Japan, ook non alcoholisch. Cathay Pacific heeft op dit moment een van de oudste stoelen in First Class. Maar het bed is bijvoorbeeld vele malen comfortabeler dan SQ Suites (niet de 777). En Cathay blinkt absoluut uit in wijnen. Aziatische eten is top. Wat CX ook, net als SQ, goed doet is dat het echt een feest is zodra je aan boord bent. Top! Service aan de grond is niet F waardig helaas. De lounge is erg fraai, maar geen echte First Class lounge omdat deze ook toegankelijk is voor mensen met status. Qatar Airways is beslist een step up ten opzichte van Business Class. De grond service is top. De Al Safwa heb ik behoorlijk achteruit zien gaan de afgelopen jaren: voorheen heerlijk rustig en top wijnen. Tegenwoordig veel minder exclusief en dus is de kwaliteit achteruit gehold. Nog steeds een fraaie en indrukwekkende lounge overigens, maar het was voorheen beter. Zowel de 777 CX frames als de A380 zijn top. Service is veel beter. In Business Class is dit bij Qatar hit or miss en vaak is dit op en dat helaas erg populair. In F persoonlijke service, veel beter bed en ook: schitterende wijntjes. En QR kun je in F echt heel betaalbaar boeken met punten! Air India: ik zou het niet zo snel weer doen maar toch nog altijd een step up ten opzichte van Business Class. Aan de grond ook een betere ervaring. Maar het blijft Air India en als je zelfs (consequent) vergeet dat je wijn moet koelen voordat je het serveert kun je er beter mee ophouden. Nou ik kan nog wel even doorgaan, maar ik zou vooral goed kijken wat goed bij je route past. Maar ook beschikbaarheid is een belangrijk item voor award tickets in F. Good luck en we blijven graag op de hoogte.
Het probleem van tegenwoordig is de beschikbaarheid van award plaatsen in F. Zelfs degene die nu wil boeken voor de zomer 2025 kan niets vinden voor lange vluchten (tegen een normaal aantal mijlen). Korte vluchten binnen Azië zijn gemakkelijker te krijgen.
Mee eens dat het vinden van F beschikbaarheid lastig is. Dat was het voor covid echter ook al wel. Verschil is dat je toen regelmatig alleen of met een enkeling in een F cabine zat, tegenwoordig zitten ze vaak vol. En dan is de First Class footprint ook nog eens flink kleiner geworden (minder routes en minder stoelen per cabine). Toch zie ik met een kort zoekrondje nog wel wat fraaie F tickets voorbij komen (SQ F voor 141/K, QR F, LaP). Er is dus nog wel wat te vinden gelukkig.
Ik mis de goede oude tijd van US Dividend Miles. 100K mijlen retour Europa-Azië. Beschikbaarheid niet dagelijks maar wel wekelijks. 141K SQ F is voor de enkele reis en heel moeilijk te vinden.
Ik moest even gniffelen. Want ja, gouden tijd: zelfs Economy vliegen was toen lucratief, vooral met elite status. Verleden tijd. En ja, toen was F beschikbaarheid veel ruimer maar dat komt niet meer terug.
Hoe is het eigenlijk als je first class vliegt na aankomst, krijg je bv voorrang of een aparte balie voor paspoort controle? Niet dat ik op dit moment concrete plannen heb voor het boeken van een first class ticket, maar lang aanschuiven na een lange reis is een van de dingen die ik het meest vervelend vind bij een business class ticket een snelle controle mis ik dan.
Hangt van het land van aankomst af. Sommige landen hebben maling aan het type ticket van de reiziger. In Maleisië heb je bijvoorbeeld een fasttrack voor J/F pax. Qatar heeft Al Mourjan arrivals: een soort arrivals lounge met aan het einde dedicated imigration. In Amsterdam en Frankfurt bijvoorbeeld niks. Als het land van aankomst iets van een fasttrack faciliteit heeft faciliteren ze dat vaak wel met een F ticket. Garuda heeft bij vertrek in AMS in F het VIP Centre als perk, maar volgens mij bij aankomst niets.
Mijn ervaring is dat dit er vaker niet dan wel is. Op luchthavens met weinig internationale vluchten is het voordeel van F dat je als eerste eruit mag en als eerste aankomt bij de paspoortcontrole. Voordat de lange rijen ontstaan. In Dubai en Bangkok gedeelde fast track business en first. Lufthansa had enkele geleden een personal assistant bij aankomst (gehad in Dubai, Doha en Washington). Een dame wacht je op aan de gate en loopt mee tot aan de bagageband. Ze kent de immigratiedienst en regelt voorrang. Helaas wegens corona tijdelijk niet beschikbaar en daarna nooit meer teruggekomen. In Frankfurt is er voor overstappende reizigers een coole ervaring. Er is een piepklein kantoortje met paspoortcontrole vlakbij de landingsbaan, alleen bereikbaar per auto (niet te voet). Overstappers in F van Schengen naar Non-Schengen met weinig tijd krijgen hier controle. Men haalt je op met de Porsche bij het vliegtuig, chauffeur rijdt hierheen, jullie stappen beide uit en doet de security en paspoortcontrole in 30 seconde, stappen meteen weer in de auto om verder te rijden naar je tweede vlucht. Zonder contact met andere reizigers