Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Travel Hacking voor beginners. Een reis maken is één van de beste investeringen die je kunt doen. Op een mooie herinnering schrijf je immers nauwelijks af. Maar hoe kun je meer reizen voor minder geld? Of comfortabeler reizen voor hetzelfde of zelfs minder geld?
Op internet zijn veel tips te vinden, maar als je net wilt beginnen met “travel hacking” kan het soms knap lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Om je op weg te helpen hebben we deze “travel hack startershandleiding” samengesteld. De meeste zaken zijn redelijk basic, vooral als je al wat meer ervaring met reizen hebt.
De komende periode behandelen we de volgende onderdelen:
- Introductie;
- Veelgebruikte termen en afkortingen (dit artikel);
- Goedkope(re) vluchten vinden;
- Airline elite status, wat kun je er mee?
- Tips om comfortabeler te kunnen vliegen;
- Miles sparen;
- Miles uitgeven;
- Hotel loyaliteitsprogramma’s;
- Miles & punten omzetten;
- Cashbacksites.
Dit is deel 2 van de startershandleiding. Vandaag beginnen we met een aantal termen die je vaak zult tegenkomen. Dat kan in het begin overkomen als codetaal, dus het kan handig zijn om af en toe op deze pagina terug te vallen.
Vliegtuigen, maatschappijen, allianties en luchthavens
Een business class deal met EY? Tja, dat zegt je misschien niets. Een vlucht van ARN naar LED? Kan abracadabra zijn voor je. Daarom staan we eerst stil bij deze begrippen.
- IATA namen van maatschappijen
Iedere maatschappij krijgt een IATA code van twee letters. Deze twee letters staan voor een vluchtnummer van de betreffende maatschappij. Bij sommige maatschappijen is dit voor de hand liggend, zoals KL (KLM) of BA (British Airways). Maar toen ik voor het eerst van HV hoorde, moest ik wel even zoeken. Dit is de IATA code van Transavia. Gelukkig kun je de code’s supersnel opzoeken op de site van IATA.
- IATA namen van vliegvelden
Net als maatschappijen heeft ieder vliegveld ook een IATA code. Ook hier liggen de sommige luchthavens voor de hand, zoals AMS. Maar niet iedereen zal gelijk begrijpen wat ORD (Chicago) of LED (Sint Petersburg) voor luchthaven is. Ook hier kun je weer eenvoudig gebruik maken van de site van IATA. Overigens is de IATA code niet te verwarren met de ICAO code, die gebruikt wordt voor het samenstellen van vluchtplannen. Als frequent flyer heb je hier niet zo veel mee te maken.
- Widebody, narrowbody en regional
In feite hebben we het hier over een “groot vliegtuig” of een “klein vliegtuig”. Het verschil tussen een Widebody en een Narrowbody vliegtuig is het aantal gangpaden. Een narrowbody toestel heeft slechts één gangpad, een widebody meerdere. Als een vliegtuig minder dan 100 stoelen heeft, spreken we van een regionaal toestel.
- Luchtvaartalliantie
Een luchtvaartalliantie is een groep luchtvaartmaatschappijen die op bepaalde gebieden samenwerken. Vaak worden routes gedeeld waardoor je als reiziger meer mogelijkheden hebt om naar je bestemming te komen. De allianties waar je het meest mee te maken hebt zijn Oneworld (OW), Skyteam (ST) en Star Alliance (*A).
Termen voor het plannen van een route
Als je een mooie route voor een leuke prijs ziet, komen er soms allerlei termen voorbij. Een “stopover” is toegestaan. Maar wat is een stopover precies? Of een Open Jaw. Hier leggen we het uit.
- Hub
Een Hub is een vliegveld dat fungeert als een soort “verdeelstation” voor luchtvaartmaatschappijen. KLM heeft bijvoorbeeld Amsterdam als Hub. Je kunt vanuit andere Europese steden wel een lange afstandsvlucht maken met KLM, maar zult dan via Amsterdam vliegen. Vanuit Praag kun je bijvoorbeeld prima met KLM naar Jacksonville vliegen. Je vliegt dan met een narrowbody naar Amsterdam, een widebody naar Atlanta en wederom met een narrowbody naar Jacksonville. Amsterdam en Atlanta fungeren dan als hub.
- Stopover
Je kunt een ticket boeken dat rechtstreeks van punt A naar punt B vliegt. Maar vanwege de hub functie moet je vaak toch een overstap maken onderweg. En dan is het soms prettig om een paar dagen in die overstap plaats te kunnen verblijven. Als de overstap langer dan 24 uur duurt, is dit een stopover.
- Layover / Transfer
Een layover is in feite hetzelfde als een stopover, maar dan duurt deze korter dan 24 uur. Het is dus puur een functionele overstap.
- Open Jaw
Meestal boek je een retourticket naar een bepaalde plaats, waarbij je vertrekt en aankomt op dezelfde plaats. Bij een open jaw vlieg je vanaf een andere plek terug of je vliegt naar een andere plek terug. Je vliegt bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York, maar vliegt vanaf Miami weer terug naar Amsterdam. Of van New York terug naar Parijs.
Er is ook een dubbele open jaw. Dit wil zeggen dat je terugvliegt vanaf een andere plek en aankomt op een andere plek. Dus van Amsterdam naar New York en terug van Miami naar Parijs.
Verschillende manieren van reizen
We gaan later verder in op de verschillende manieren van reizen, maar voor de duidelijkheid zijn er vier verschillende klassen te onderscheiden in een vliegtuig:
Economy: dit is de goedkoopste klasse in een vliegtuig, waar relatief gezien de meeste stoelen per vierkante meter aanwezig zijn. Voorheen werd dit ook wel “coach” of “toerist klasse” genoemd. . Binnen Economy zijn vaak stoelen verkrijgbaar met extra beenruimte, bijvoorbeeld Economy Comfort. De afkorting is Y.
Premium Economy: dit is een aparte klasse, die relatief nieuw is. Qua comfort zit het tussen Economy en Business Class in. Je krijgt een bredere stoel met meer beenruimte en beter eten. Soms zijn er ook nog andere voordelen van toepassing, zoals eerder aan boord gaan en een hogere bagagevrijstelling. De afkorting is W of Y+.
Business Class: Stoelen kunnen dikwijls volledig tot bed omgetoverd worden. Je zit vooraan in het vliegtuig en krijgt luxer eten en drinken. De afkorting voor business class is J of C.
Binnen Europa is business class (meestal) niet aanwezig. Stoelen die verkocht worden als business class, betreft dan een gewone economy stoel voorin het vliegtuig. Soms wordt in dat geval de middelste stoel vrijgehouden.
First Class: first class is – behoudens een privé jet – de meest luxueuze manie van reizen. Vaak staan er maar een aantal stoelen in deze cabine en is de service exclusief. Met het steeds luxer worden van business class cabines hebben veel maatschappijen deze klasse inmiddels afgeschaft. Sommige van de overblijvende maatschappijen doen hun best om dit product te onderscheiden van business class, soms zelfs met een eigen appartement. Afkorting F.
Binnenlandse vluchten in (o.a.) de VS worden ook als “first class” aangeduid, maar dit is vaak een stoel die vergelijkbaar is met premium economy.
Mogelijkheden op een ticket
Oké, je weet dus nu wat er in theorie allemaal mogelijk is. Maar mag het ook? En waarom boek je een ticket bij KLM maar vlieg je met Delta? Hier leggen we het uit.
- Codeshare
We bespraken net de alliantie, waarbij meerdere maatschappijen aangesloten zijn. Maatschappijen hebben de mogelijkheid om een bepaalde vlucht aan te bieden met hun eigen vluchtnummer, die vervolgens niet door hunzelf uitgevoerd wordt. Je koopt bijvoorbeeld een vlucht bij British Airways, die uitgevoerd wordt door American Airlines. Dit is een codeshare overeenkomst, die zowel binnen een alliantie als buiten een alliantie voorkomen.
- Boekingsklasse
We hebben hierboven de verschillende manieren van reizen besproken, waarbij ook de afkortingen genoemd zijn. Binnen de serviceklasse wordt vervolgens weer onderscheid gemaakt in de boekingsklasse. De boekingsklasse is meestal afhankelijk van de tariefsvoorwaarden (en de daaraan gekoppelde prijs). Het is goed mogelijk dat je buurman veel meer heeft betaald voor zijn economy ticket dan jij. Jullie zitten dan naast elkaar in het vliegtuig, maar je buurman heeft bijvoorbeeld een flexibel economy ticket (boekingsklasse Y) terwijl jij het goedkoopste ticket hebt (boekingsklasse O).
- Tariefregels
Ieder ticket kent bepaalde tariefregels. In deze tariefregels is onder andere opgenomen of een stopover is toegestaan (en tegen welke meerprijs), hoeveel tijd er tussen vertrek en aankomst mag zitten en hoeveel transfers je mag maken. Sommige tariefregels zijn heel ruim, waar je met wat travel hacking technieken voordeel uit kunt halen. Zo had British Airways recent in haar tariefregels opgenomen dat je op een vlucht tussen New York en Los Angeles ook in boekingsklasse “A” mocht boeken, indien “I” niet beschikbaar was. Naast het feit dat “A” in first class werd uitgevoerd (in plaats van business class), leverde dit ook meer miles op!
Miles & Status verzamelen
Oké, nu eens kijken hoe we dit kunnen omzetten naar de belangrijkste valuta binnen het travel hacking spectrum: miles & punten!
- Elite status
Bij hotels en luchtvaartmaatschappijen kun je elite status halen. Vrijwel ieder hotel of maatschappij heeft een loyaliteitsprogramma. Als je binnen een bepaalde periode een aantal vluchten of bepaalde afstand vliegt, krijg je elite status. Bij hotels is dit gebaseerd op het aantal overnachtingen of verblijven. Je hebt vervolgens weer een aantal niveau’s, die per programma verschillend zijn. Zo krijg je bij de laagste elitestatus vaak beperkte voordelen, zoals een gratis extra koffer. Bij de hoogste elitestatus krijg je toegang tot de lounge, gratis stoelen met extra beenruimte en gratis upgrades.
Als de maatschappij waarbij je elite status hebt deel uitmaakt van een alliantie, krijg je de elitevoordelen ook als je vliegt met een andere maatschappij binnen dezelfde alliantie.
- Award Miles / Avios
Als je een vlucht maakt bij een maatschappij, kun je daar (meestal) award miles mee verdienen. Bij British Aiways en Iberia heet dit Avios (maar is feitelijk hetzelfde). Deze miles kun je vervolgens laten bijschrijven op je frequent flyer account. In vrijwel alle gevallen kun je vluchten binnen een bepaalde alliantie naar hetzelfde account laten bijschrijven. Vlieg je bijvoorbeeld met Delta (Skyteam), dan kun je de miles laten bijschrijven bij KLM.
Award miles kun je uitgeven aan een “gratis” ticket of aan een upgrade. Dit kan gaan om een vlucht bij de maatschappij waar je miles spaart, maar vaak ook binnen de alliantie. Je kunt de miles die je bij KLM spaart dus uitgeven aan een Delta vlucht.
- Elite kwalificerende Miles / Tierpoints
Om de elite status te behalen, moet je een bepaalde afstand vliegen waarvoor je “elite qualifying miles” verdient. Bij sommige maatschappijen is dit namelijk niet hetzelfde als het aantal award miles. Bij British Aiways heet dit Tierpoints. Vlieg je bijvoorbeeld met British Airways in Business Class en laat je de miles bij American Airlines crediteren, dan werkt dit als volgt. Je krijgt 125% van de gevlogen afstand als award miles, maar 150% van de gevlogen afstand als elite kwalificerende miles.
Travel Hacking trucjes
Je hebt 62.500 miles nodig voor een business class vlucht met KLM. En 40.000 level miles op jaarbasis voor Gold status. Veel mensen zullen dan denken: laat maar, dat haal ik toch niet. Maar hé, daar zijn we hier niet voor! Wij kijken hoe het makkelijker kan! Daarom even een paar termen die uit de trukendoos komen.
- Milesrun / Statusrun
Een milesrun is een vlucht die je voornamelijk maakt om zoveel mogelijk award miles of elite kwalificerende miles te verzamelen. Soms wordt er voor de duidelijkheid onderscheid gemaakt tussen een status run en een milesrun. Je kunt hier bijvoorbeeld lezen hoe Theo naar Hawaii vloog voor zijn British Airways status.
- Error fare
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maatschappijen proberen hun tickets zo goed mogelijk te verkopen en daarom is de prijsstelling dynamisch. Daarnaast werken ze met veel verschillende boekingsklassen. Ook reken je vaak af met de valuta van de plaats van vertrek. En soms maakt de medewerker daarbij een foutje. En dan heb je een super goedkoop ticket, een “error fare”.
- Matrasrun
Hoewel we het hier grotendeels over vluchten hebben, maken hotelpunten ook een belangrijk onderdeel uit van travel hacking. Het kan soms de moeite waard zijn om “puur om punten te scoren” een paar nachten in een hotel te verblijven. Dit noemen we een matrasrun.
- Fuel Dump
Tarieven zijn opgebouwd uit een basistarief en toeslagen. In sommige gevallen gaat het grootste deel van je ticket op aan brandstoftoeslagen en is het basistarief erg laag. Door dan een tijdje met tussenstops, open jaws, etc. te puzzelen, kan de brandstoftoeslag ineens (grotendeels) wegvallen. Dit wordt dan ook wel een fuel dump genoemd.
- Positioneringsvlucht
Het komt soms voor dat er een goedkope deal beschikbaar is vanaf een locatie die minder voor de hand ligt. Bijvoorbeeld vanaf Stockholm. Toch kan het soms zijn dat een vlucht naar Stockholm en de deal die je op het oog hebt nog steeds goedkoop is. De vlucht naar Stockholm heet dan een positioneringsvlucht.
Tot slot
In dit artikel zullen we waarschijnlijk niet alle termen en afkortingen behandeld hebben. Maar hopelijk hebben we je met dit artikel een stukje op weg geholpen. Voor het vervolg van onze travel hacking handleiding kun je hier op terugvallen als je even niet meer weet waarover het gaat. Mocht je nu een bepaalde term horen en komt deze niet voor in dit lijstje, plaats deze dan gerust in de reacties!
Geef een reactie