Review: Shanghai Pudong Airport4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je naar of via China reist heb je grote kans terecht te komen op het grote en imposante Shanghai Pudong Airport. Meerdere keren vloog ik via Shanghai en deze keer maakte ik in deze stad een wat langere tussenstop tijdens mijn reis naar Zuid-Korea en Japan. Op dit vliegveld komt het westen en het oosten letterlijk samen. In dit artikel deel ik mijn review van het vliegveld en tips over hoe je op een razendsnelle manier van het vliegveld naar de stad reist.

Pudong en Hongqiao

Shanghai beschikt over twee grote vliegvelden. Het oudere Shanghai Hongqiao International Airport (SHA) verwerkt voornamelijk de nationale en regionale vluchten. Shanghai Pudong International Airport (PVG) verwerkt de internationale vluchten. Onder andere Shanghai Airlines, China Eastern Airlines en China Airlines hebben hier hun hub. Het vliegveld is ongeveer 30 kilometer verwijderd van de stad. Pudong kent twee terminals. Een derde wordt gepland voor de toekomst.

In sommige gevallen zul je niet aan de gate boarden
In sommige gevallen zul je niet aan de gate boarden

SkyTeam

Het vliegveld van Pudong is ook een interessante transfer voor frequent flyers van airlines die lid zijn van SkyTeam. Je zal dan voornamelijk gebruikmaken van Terminal 1. Er zijn namelijk zeven lounges waar je met een SkyTeam Elite Plus status toegang toe hebt. De faciliteiten en de kwaliteit van de lounges loopt overigens erg uiteen.

Een ander voordeel is dat de SkyPriority services nagenoeg overal beschikbaar zijn. Overal waar wachtrijen en balie te vinden zijn is ook in overdaad beschikbaarheid van diezelfde service voor reizigers die gebruik kunnen maken van deze dienst. Medewerkers zijn over het algemeen erg vriendelijk en zullen je goed helpen. Althans, dat is mijn ervaring in het geval dat alles goed gaat. Als er sprake is van vertraging dan kun je er het beste voor zorgen dat je zelf met een alternatief plan komt. Mijn ervaring is dat vooral Chinese airlines langzaam reageren en weinig voor hun klanten willen betekenen bij onregelmatigheden. In ieder geval niet zoals we in Nederland kennen.

Meer dan genoeg SkyPriority balies beschikbaar op PVG
Meer dan genoeg SkyPriority balies beschikbaar op PVG
SkyPriority bagage pick-up staat duidelijk aangegeven op PVG
SkyPriority bagage pick-up staat duidelijk aangegeven op PVG

Faciliteiten

Het vliegveld beschikt over vele winkels en restaurants. Je vindt hier alle internationale merken, maar ook Chinese en Aziatische winkels. Heel uniek is het vliegveld daar zeker niet in. Het is vooral erg groot. Wifi is overal beschikbaar. Houd er rekening mee dat sociale media en veel andere websites geblokkeerd zijn in China.

Ik vond de bewegwijzering duidelijk. De gates en ook de lounges zijn gemakkelijk te vinden. Alles staat aangegeven in Mandarijn en Engels, alhoewel dit soms wat gek vertaald is. Zoals in een groot deel van Azië, en dan voornamelijk China, zijn de mensen soms lastig te verstaan. Bij de douane en alle controles is het dan ook het beste om zo min mogelijk vragen te stellen en braaf te wachten tot alles gecontroleerd is.

Maglev

Als je een wat langere stopover hebt in Shanghai dan is het natuurlijk leuk om de stad te bezoeken. Voor tips wat te doen in Shanghai en Suzhou lees je mijn vorige artikel in deze serie. Het vervoer naar de stad kan natuurlijk per taxi, bus of train. Maar veel leuker is om met de magneettrein genaamd Maglev te gaan. Je kunt vanuit het vliegveld opstappen en uitstappen vlakbij de stad.

De magneettrein rijdt maar liefst 430 kilometer per uur. Dat is een bijzondere ervaring. Je betaalt 50 RMB voor een enkele reis en 80 RMB voor een retour. Dat is respectievelijk 6,30 euro en 10,11 euro. VIP tickets zijn tweemaal zo duur en bieden een soort business class / eerste klas ervaring. De normale tickets zijn overigens al een ervaring op zich. Let er op dat de trein niet altijd de maximale snelheid rijdt. Het hangt af van het tijdstip hoe snel de trein rijdt:

  • 300 km/h (07:02-08:47, 11:02-14:47, 17:02-21:42, 22:15, 22:40)
  • 430 km/h (09:02-10:47, 15:02-16:47)

De trein heeft in de reguliere klasse een 3-3 opstelling. Boven de doorgang naar de uitgang kun je steeds zien hoe hard de trein rijdt. Meer info is hier te vinden.

Afbeeldingsresultaat voor maglev train shanghai
Maglev trein in het station nabij Shanghai
Uitzicht vanuit de Maglev trein
Uitzicht vanuit de Maglev trein met op de achtergrond de Skyline van Shanghai
Station waar je in-/uitstapt voor de Maglev trein
Station waar je in-/uitstapt voor de Maglev trein

Artikelenserie

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen die ik schrijf over mijn reis naar Zuid-Korea, China, Japan en Taiwan. Per bestemming zal ik een apart reisverslag schrijven. Ook zal ik de hotels en lounges reviewen. Hieronder een overzicht van wat je nog kunt verwachten:

Reacties

  1. Harrie zegt

    Er zijn namelijk zeven lounges waar je met een SkyTeam Elite Plus status toegang toe hebt. De faciliteiten en de kwaliteit van de lounges loopt overigens erg uiteen.”

    Welke lounge (van de zeven) is aan te raden om te bezoeken? Ik vlieg met China Eastern en heb FB platinum status.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *