Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een goede reis in Griekenland is het tijd om door te reizen. Mijn reis vervolg ik naar het tropische eiland Curaçao. Vanuit Griekenland vlieg ik via Amsterdam Airport Schiphol door naar het eiland in de Antillen. Vanaf Amsterdam reis ik in World Business Class in de Boeing 777-300 van KLM naar Curaçao, waarover je in deze review meer leest.
Vlucht met Flying Blue Miles
Op het moment van reizen werd de status van Flying Blue leden verlengt. Het was voor mij dus interessant om te kijken naar Reward Tickets naar Curaçao. Vanuit Athene kon ik in Business Class vliegen naar Amsterdam, gevolgd door een vlucht naar Curaçao vanuit Amsterdam. Dit kostte mij 53.000 Miles en €194,- per ticket voor een enkele reis. Voor een last-minute ticket vond ik dit zeer prima geprijsd. Zou ik dit ticket geboekt hebben en zonder Miles betaald hebben dan was ik meer dan €2000,- kwijt. Ik spaar in dat geval dan weliswaar ook Miles en XP, maar die had ik door de verlening van de statussen niet nodig.
Het Reward ticket betaalde ik met mijn American Express Platinum betaalkaart. Er zijn verschillende voordelen bij deze kaart, waarover je in dit artikel alles kunt lezen. Zo spaar je onder andere per uitgegeven euro bij KLM of Air France 2 Miles en is je reis verzekerd met de reisverzekering die bij de betaalkaart is inbegrepen.
Voor de terugweg kocht ik in eerste instantie een ticket in Economy met KLM naar Amsterdam. Hier betaalde ik destijds 26.000 Miles en €145,- per ticket voor een enkele reis voor. Een aantal dagen voor vertrek zag ik dat het terugreizen in World Business Class voordeliger was geworden. Daarom annuleerde ik de reis in Economy en reisde ik rechtstreeks vanuit Curaçao naar Amsterdam in World Business Class met de Boeing 777-300 van KLM. Dit kostte mij toen 60.500 Miles en 193,50.
Ten tijde van mijn reis met KLM naar Curaçao waren er verschillende beperkingen door de uitbraak van het COVID-19 virus. Hierdoor waren er o.a. beperkingen in de service.
Inchecken, bagage-afgifte, security en lounge
Tussen mijn reis van Athene naar Amsterdam en door naar Curaçao had ik een layover, waardoor ik nog een verblijf nodig had in Amsterdam. Ik koos ervoor om te overnachten in het Moxy Amsterdam Schiphol Airport. Over dit hotel kun je in dit artikel meer lezen.
In Athene had ik mijn bagage ingecheckt, maar omdat ik deze in Amsterdam weer nodig had, moest ik deze hier ophalen. Er wordt in Athene een groen SkyPriorty label toegevoegd. De meerwaarde hiervan zou zijn dat je bagage als een van de eerste op de band ligt. Niets is minder waar en de bagage met groene labels komt pas als laatste op de bagagebanden in Amsterdam. Leuk zo’n label, maar in de praktijk levert het mij nauwelijks tijdswinst op.
Na een nacht in het Moxy vertrok ik opnieuw naar de luchthaven van Amsterdam Airport Schiphol, nu om te reizen naar Curaçao. Via de speciale balies op de luchthaven kon ik gebruikmaken van de SkyPriority voordelen. Ik kon hier versneld mijn bagage afgeven en mijn ticket ophalen. Voorafgaand aan de reis heb ik via de ‘COVID-19 Document Check’ de nodige informatie doorgestuurd naar KLM. Hierdoor hoefde ik deze documenten niet opnieuw te tonen bij het inchecken.
Er is hierna een speciale rij voor de security check. Fijn is dat je hier de inhoud van je handbagage voortaan in je koffer of tas kunt laten. Dit versnelt de security passage enorm. Na de paspoortcontrole is het tijd om nog naar de KLM Non-Schengen Lounge 52 te gaan. Het is er niet heel druk, waardoor het gemakkelijk is een plekje te vinden. Het aanbod van eten is nog beperkt, maar er is wel steeds meer variatie. Na een uurtje in de lounge is het tijd voor boarding.
Boeing 777-300
KLM heeft in totaal 31 Boeing 777 toestellen. 16 hiervan zijn van de grootste variant, de 777-300ER. Het toestel is voorzien van 408 stoelen, waarvan 34 in World Business Class, 40 in Economy Comfort en 334 in Economy. In de Business Class is de configuratie 2-2-2 en er is geen direct aisle toegang. Dit gaat in de toekomst veranderen. KLM zal namelijk de Boeing 777 toestellen voorzien van Premium Economy en Business Class met direct-aisle stoelen. Meer daarover lees je in dit artikel.
De configuratie in Economy Comfort en Economy is 3-4-3. Vanaf rij 60 3-3-3 en rij 63 0-3-2, dit in verband met een toilet die hier geplaatst is.
De stoelen in de KLM World Business Class
Aangezien ik nagenoeg altijd samen reis vind ik het prima en eigenlijk ook wel fijn om naast de medereiziger te zitten, en bij voorkeur natuurlijk aan de raamzijde. De Boeing 777-300 of -200 voorzien hier in dit geval prima in, maar ook de Airbus A330 van de maatschappij heeft een 2-2-2 configuratie in World Business Class. Helaas zal hier in de nabije toekomst verandering inkomen. Dit omdat KLM in de Boeing 777 de cabine zal veranderen met direct-aisle stoelen.
In deze review van de KLM World Business Class naar Curaçao in de Boeing 777 zal ik echter mijn stoel beoordelen.
Het zit en ligcomfort is prima. Je kunt de stoel in verschillende posities zetten. Dit doe je eenvoudig met het paneel in de armleuning. De stoel kan ook geheel plat, waardoor het dient als bed.
Er is een tafeltje die je kunt uitklappen en kunt verschuiven. Tussen de twee stoelen in is ook een klein ‘tafeltje’ beschikbaar. Rondom de stoel zijn er verschillende opbergmogelijkheden. Zo zijn er bij de rugleuning mogelijkheden om een klein tasje of flesje drinken neer te zetten.
Onder het Inflight Entertainment systeem is een vakje waar je een boek of paspoort neer kunt leggen en er is de ottoman waar je wat spullen kwijt kunt.
Het Inflight Entertainment systeem is eenvoudig te bedienen via het scherm, maar nog gemakkelijker met de afstandsbediening. Deze is te vinden onder de armleuning. De afstandsbediening dient ook als extra schermpje.
Bij het instappen was helaas snel duidelijk dat de schoonmaak van mijn stoel niet helemaal gegaan is zoals gehoopt. Er waren nog verschillende etensresten van mijn voorganger(s) te vinden. De crew excuseerde zich hiervoor en maakte schoon wat mogelijk.
Service en maaltijden op de heenweg
Zowel bij aankomst naar Curaçao als ook op de terugweg naar Amsterdam liggen er amenity kits klaar. Omdat ik graag een andere kleur wilde wisselde de crew een kit om. Ook bij aankomst lag een deken, kussen, flesje water, menukaart en noise-canceling koptelefoon al klaar.
Zodra ik zat kwam een van de crewleden een praatje maken en bood mij wat te drinken aan. Er was keuze uit cava, water, bier en jus d’orange. Ik ging voor wat water en cava. Er werden verder nootjes geserveerd. Nadat boarding compleet was, werden de deuren gesloten, alle glazen opgehaald en startte de veiligheidsprocedures.
De crew kwam na het opstijgen weer een praatje maken en nam ook de bestelling voor het diner op. Tevens werden er weer drankjes geschonken. Ik koos de Bols Negroni Cocktail en een glas jus d’orange.
Voor het diner koos ik de wortel-komijnstoep als voorgerecht en vegetarische bietentortilla. De soep smaakte prima en werd samen met een broodje geserveerd.
De bietentortilla ziet er op het eerste oog wat dubieus uit, maar smaakt lekker. De verschillende groenten zoals jackfruit, artisjok en wortel smaken heerlijk samen.
Om de lekkere maaltijd af te ronden kies ik nog voor een kaasplankje. De kazen waren lekker, maar wat simpeltjes.
Na het diner wordt alles opgeruimd en wordt er nog enkele malen gevraagd wat ik zou lusten om te drinken. Ik kies een kop thee.
Tussendoor wordt er nog een tussendoortje geserveerd en ik kies de club sandwich. Een lekker hapje, maar niet heel bijzonder. Bij de stoelen van rij 1 zijn mandjes met snacks geplaatst.
Als het tijd is voor de lichte maaltijd, wordt eerst weer de bestelling opgenomen. Voorafgaand aan de reis had ik een vegetarische maaltijd aangevraagd. Ik kreeg daarom een vegetarische wrap. Aangezien er ook een vegetarische burger werd geserveerd, wilde ik deze ook graag proberen. Deze was nog beschikbaar en smaakte heerlijk. Een echte aanrader als deze beschikbaar is!
Na nog een drankenronde is het tijd om alles in gereedheid te brengen voor de landing. De traditionele KLM-huisjes worden uitgedeeld en is weer keuze uit verschillende nummers. Ik wilde graag nummer 85, het Penhahuis in Curaçao, maar die was er niet. Daarom besloot ik te gaan voor nummer 91, het Antillenhuis in Den Haag.
Service en maaltijden op de terugweg
Na een geslaagde heenweg, op de wat vieze stoel bij aankomst, is het na bijna 2 weken weer tijd om terug naar huis te gaan. Voordat ik vertrek maak ik nog gebruik van de VIP lounge op de luchthaven van Curaçao. Een mooie en moderne lounge met wat gerechten en drankjes. Vanuit de lounge loop je vlot naar de gate van waaruit de vlucht naar Amsterdam zal vertrekken.
De vlucht verloopt prima en bevat een nacht. Nadat de vlucht is vertrokken wordt de bestelling voor het diner opgenomen.
Ik kies de soep en bulgar in harissacoulis en het zoete nagerecht. De soep en het nagerecht is lekker, maar niet bijzonder.
Het hoofdgerecht daarentegen is heerlijk en vol met smaken.
Na een Bols Negroni Cocktail en een kop koffie, is het tijd om de ogen te sluiten.
Het is warm in de cabine dus een deken is niet nodig. Na wat uurtjes slaap is het tijd voor het ontbijt. Deze werd vrij vlot na het aanzetten van de cabineverlichting geserveerd. Wakker worden zat er dus niet echt in helaas. Er werd een uitgebreid ontbijt geserveerd met een croissant, kaiserschmarrin, vers fruit en yogurt. Ondanks de vlotte servering, smaakt de maaltijd goed.
Dan is het tijd om te landen. Er worden nog KLM-huisjes uitgedeeld. Dit keer is nummer 85, het Penhahuis in Curaçao, wel beschikbaar. Wat een leuke afsluiting van deze heerlijke reis door Griekenland en Curaçao!
Bij het verlaten van het vliegtuig neemt de cabinecrew afscheid en wenst je een fijne dag.
Artikelen
Bij deze trip in Griekenland en Curaçao horen een aantal bestemmingstips en reviews over hotels, lounges en de vliegreizen.
- Tripintroductie Griekenland & Curaçao
- Review Economy & Business Class in nieuwe cabine KLM Boeing 737
- Overnachting in het Fresh Hotel, Athens, a Member of Design Hotels
- Review Athens Capital Center Hotel – MGallery Collection
- Review Moxy Patra Marina
- Bestemmingstips Rondje Peloponnesos in Griekenland
- Review Ibis Styles Athens Routes
- Review InterContinental Athenaeum Athene
- Bezoek aan Goldair Lounge Athens Airport
- Review KLM World Business Class Amsterdam Curacao – Boeing 777-300 (Dit artikel)
- Review Renaissance Curacao Resort & Casino
- Bestemmingstips Curacao – actief en ontspannen
- Review Curaçao Marriott Beach Resort
- Review VIP Lounge Curaçao Hato Airport
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
De Medts zegt
Waarom is bij de meeste maatschappijen de temperatuur gedurende de nacht te hoog?
Marco zegt
Goede vraag! Doordat warmte opstijgt en in dit geval naar de voorkant van het toestel stroomt? We zullen het eens bij KLM neerleggen.
Mike zegt
Bedankt voor je review, ik vlieg ook regelmatig met KLM en nu een aantal keren business class.
Ik moet zeggen dat ik de service wel minder vind geworden.
Ook de kwaliteit van het eten in de business class.
Zo had ik de laatste keer dat ze veel minder met drankjes langs kwamen onder het mom van corona en toch mis ik ook de kaasblokjes en pinda’s gewoon in een schaaltje.
Een verkeerde bezuiniging.
Voorheen deed de crew nog wel is een praatje maar dat is ook minder.
Hopelijk gaat KLM dit wel verbeteren.
Wel fijn om te lezen dat jij genoten hebt van de vlucht.
Ik ga in juni weer Business Class naar Bonaire
Marco zegt
Dag Mike,
Bedankt voor het compliment. Goed te lezen dat je binnenkort naar Bonaire gaat. Lijkt me heerlijk. Veel plezier alvast!
Hopelijk serveert KLM inderdaad weer snel de kaasblokjes, die miste ik inderdaad ook.
Groet.
M. Baumgart zegt
Nou, ik vraag me af waarom het businessclass wordt genoemd. Mijn laatste 2 ervaringen kregen we de mannelijke tasjes ipv de vrouwelijke. Vraag me af waarom ze geen gebruik maken van de gegevens op hun iPad, daarom kunnen ze de sexe zien van de passagiers. Het wordt op de heenweg afgewimpeld met de smoes “weet niet waarom mijn collega het zo heeft gedaan”. Spaanse wijn konden we niet drinken, omdat de kurkentrekker niet aan boord was. De purser vroeg of ze me blij kon maken met een ander hoofdgerecht, omdat hetgeen ik had besteld niet meer voorradig was. Op de terugreis zelfde met de tasjes met als smoes “ze gaan uit het assortiment, vandaar dat ze random worden uitgedeeld. Ik heb een klacht ingediend en wacht al langer dan 4 maanden op reactie. Is dit businessclass service, is dit klantvriendelijk???????
Marco zegt
Wat jammer dat je een minder goede ervaring had bij KLM. Hopelijk de volgende keer weer beter 🙂
Over een klacht zou je misschien kunnen bellen met KLM, dit kan wellicht helpen.