Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius4 min leestijd

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Onderweg naar Vilnius maakte ik onder andere gebruik van de Primeclass Business Lounge op de luchthaven van Riga. Een erg fijne en moderne lounge, waarover je hier meer kunt lezen. Na deze stop reisde ik verder met de Bombardier Dash 8 Q400 van airBaltic naar Vilnius, alvorens ik deze stad ging ontdekken.

Bombardier

Zoals ik in het vorige artikel al had aangegeven, vliegt airBaltic met een aantal verschillende toestellen. Een van deze toestellen is de Bombardier Dash 8 Q400. Dit propellervliegtuig wordt ingezet op verschillende bestemmingen binnen de Baltische Staten, waaronder Tallinn en Vilnius, alsook naar verdere bestemmingen zoals Kopenhagen en Berlijn. In dit toestel passen 76 reizigers verdeeld over twee klassen. De opstelling in de Economy Class is 2-2, in de Business Class 1-1. airBaltic heeft 12 toestellen van de Bombardier Dash 8 Q400 in haar vloot.

Boarding

Voorafgaand aan de vlucht van Riga naar Vilnius maakte ik dus nog even gebruik van de Primeclass Business Lounge. Vanuit hier is het ongeveer 5 minuten wandelen naar de gate waar mijn vlucht vertrok. In de B-pier, waar de vlucht vertrok, loop je bijna helemaal naar achteren. Hier is een trap naar beneden waar de vluchten met dit type toestel vertrekken, aangezien ze niet aan een sluis kunnen. Het was hier nog even wachten alvorens het boardingproces begon.

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius

Reizigers met een elite status en Business Class reizigers mochten als eerste aan boord. Hierna volgde al vlot de rest. Vanuit de gate moest je wandelend naar het toestel, waarna je met een klein trapje het vliegtuig in kon.

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-VilniusIk werd vriendelijk begroet door de stewardess waarna ik voorin op 2F plaats kon nemen. Dit is een nooduitgang zonder stoel voor je. Hierdoor heb je veel beenruimte, maar ook omdat er verder niemand langs je zit. Voordat de vlucht vertrok werd een welkomstdrankje en het drankmenu aangeboden. Dit heeft uiteindelijk wel lang op zich laten wachten aangezien de stewardess het erg druk kreeg met andere zaken. Er kon gekozen worden uit verschillende frisdranken, vruchtensappen en water.

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius
Welkomstdrankje
Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius
Menu en safety cards

Stoel

Zoals al gezegd heeft de Bombardier Dash 8 Q400 een 2-2 indeling, waarbij in de Business Class 1 stoel leeg is, waardoor een 1-1 indeling overblijft. De stoelen in Business Class zijn hetzelfde als die in de Economy Class.

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius
De cabine van de Bombardier Dash 8 Q400

Het grote verschil tussen de cabine is het gordijntje dat de cabines van elkaar scheidt en een hoofdsteun waar een airBaltic op staat. De beenruimte is in principe bij alle stoelen gelijk, echter zit je voorin op rij 1a of 2f dan zit je bij dit toestel bij de nooduitgang. Daardoor heb je meer beenruimte. De stoelen zitten over het algemeen prima, ze hebben een prettig en stevig zitvlak. Helaas zijn er geen oplaadmogelijkheden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Mocht je de vlucht via bijvoorbeeld KLM of Air France geboekt hebben dan is het niet mogelijk je stoel al vooraf te selecteren bij KLM of Air France. Wat je wel gemakkelijk kunt doen is een mailtje sturen naar airBaltic, zij kunnen dit wel voor je doen. Een vlotte en prima service!

Service aan boord

De vlucht van Riga naar Vilnius duurt nog geen uur, je hangt ongeveer 30 minuten in de lucht alvorens je alweer gaat landen. De service aan boord is dus erg snel en wordt bereid in de kleine keuken. De stewardess vraagt nogmaals wat je wilt drinken en tussentijds krijg je dit nog bijgevuld als je dat wilt. Vooraf had ik om een vegetarische maaltijd gevraagd, helaas werd een kleine salade met kip geserveerd. De stewardess excuseerde zich heel vaak, wat ook weer niet nodig was. De salade met zuurdesembrood was lekker, evenals het geserveerde taartje. Voor de korte vlucht vond ik het een behoorlijke maaltijd en ook best goed. Na de maaltijdservice hield de service ook weer vrij snel op, aangezien het toestel alweer ging landen.

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius
Uitzicht vanaf stoel 2F

Review: Business Class airBaltic Bombardier Dash 8 Q400 Riga-Vilnius

Artikelenreeks

Tijdens mijn reis naar Litouwen en Letland ben ik dus vertrokken vanuit Amsterdam. Onderweg heb ik gebruik gemaakt van verschillende faciliteiten, maar ook verschillende plekken bezocht. Om jullie een beeld te geven van lounges, hotels en vluchten heb ik de volgende artikelen geschreven:

Beeldmateriaal: MdTurck

Overzicht

Publicatie Datum

2 June 2019

Voordelen

- Erg vriendelijke crew.
- Voor de duur van de vlucht een goede maaltijd.
- Leuk toestel.

Nadelen

- Geen oplaadmogelijkheden
- Veel motorgeluid en meer kans op turbulentie.
- Stoel in Business Class niet meer beenruimte.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De vlucht in Business Class met airBaltic vanuit Riga naar Vilnius wordt onder andere uitgevoerd met een Bombardier Dash 8 Q400. Er zijn een aantal stoelen gereserveerd voor Business Classreizigers, die zich voorin het toestel bevinden. Prima stoelen, maar niet onderscheidend van de Economy Classstoel. De service aan boord was uitstekend, met een lekkere maaltijd, ook voor korte vluchten!
Al met al biedt airBaltic een goed product aan in Business Class, maar verwacht geen bijzondere stoel of allerlei functionaliteiten. Het grote verschil zit hem in de toegang tot de lounges, een gratis maaltijd, plek voorin de cabine en iets meer ruimte doordat de stoel langs je vrij is.

4 min leestijd">
3.7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *