Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
airBaltic vliegt zoals eerder al geschreven met een aantal toestellen naar verschillende bestemmingen. Een van deze toestellen is de Boeing 737-300. Dit type toestel wordt zowel op korte vluchten van bijvoorbeeld Vilnius naar Riga ingezet, maar ook op langere vluchten ingezet zoals tussen Amsterdam en Vilnius. Tijdens mijn reis door Litouwen en Letland maakte ik ook gebruik van dit toestel op de korte vlucht tussen Vilnius-Riga.
Start van de dag
Mijn vlucht vanuit Vilnius naar Riga vertrekt erg vroeg, namelijk om 5.50u. Gelukkig had ik een Airbnb verblijf geboekt om 5 minuten lopen vanaf het vliegveld. Deze Airbnb is ideaal om vanuit hier te vertrekken naar de luchthaven, voordelig en was netjes ingericht. Na mijn vertrek vanuit deze Airbnb wandel ik naar de luchthaven waar ik mijn bagage incheck. Hierna kan ik via de fast lane langs de security. Alvorens mijn vlucht vertrekt maak ik nog gebruik van de Narbutas Verslo Klubas Business Lounge Vilnius Airport. Deze mooie lounge is vlakbij de security gelegen, evenals de verschillende gates.
Boarding
Het boardingproces verloopt vlot. Er zijn echter geen speciale rijen voor premium of elite reizigers. Deze worden echter wel eerder naar voren geroepen, waarna je door een menigte naar voren moet wurmen. Persoonlijk vind ik dat wat jammer, maar alles verloopt verder prima. Bij aankomst in het vliegtuig werd ik hartelijk verwelkomd, waarna ik plaats kon nemen op stoel 2A. Hierna wordt mij een welkomstdrankje en de menukaart aangeboden. Ik kon kiezen uit water en vruchtensap.
Stoel
De vloot met Boeing 737-300 is gemiddeld 20,8 jaar oud. Het toestel waarin ik vloog was dus zeker ook een oudje. Dit zie je eigenlijk aan veel onderdelen in het toestel. Desalniettemin probeert het personeel er een aangename vlucht van te maken. In de Boeing 737-300 zijn zes stoelen voor Business Class gereserveerd. De Business Class cabine en de Economy Cabine is van elkaar gescheiden door een gordijntje dat dicht gaat zodra het toestel in de lucht is. In de Business Class is een 2-2 opstelling, waarbij de middelste stoel vrij is. Hierop is een soort tafeltje geplaatst met daaronder een deken en kussen. De Economy cabine beschikt over een 3-3 opstelling.
De stoelen zijn wat verouderd, maar zitten comfortabel. Echter is de beenruimte wat beperkt op rij 2 en rij 3. Bij rij 1 heb je meer beenruimte, vooral bij stoel 1A en 1C, waar gelijk de nooduitgang is. Het enige nadeel is bij boarding dat veel mensen hier dan langslopen. In de stoel voor je zit een stoelzak met wat leesvoer en een tafeltje is daar aanwezig. De stoel kan een stukje schuin naar achteren worden gezet. Er zijn geen oplaadmogelijkheden in dit toestel. Voor een korte vlucht wellicht niet zo heel erg. Maar ik kan me voorstellen dat het op een vlucht van bijvoorbeeld Amsterdam naar Vilnius best fijn is om wel je apparaten kunt opladen.
Service aan boord
Zoals aangegeven zijn er geen oplaadmogelijkheden, echter is er wel leesvoer aanwezig in het toestel. Bij het boarden krijg je ook een krant of tijdschrift aangeboden. Verder is er ook geen entertainment of wifi aanwezig in de Boeing 737-300. Boven de stoel bevinden zich logischerwijs natuurlijk de bagagebakken, een lampje en ventilatie.
Het personeel is verder erg vriendelijk en biedt tijdens de korte vlucht verschillende malen wat te drinken aan. Ze serveren ook koffie van Nespresso aan boord. Ook wordt er een lichte maaltijd geserveerd. Een erg lekkere maaltijd, maar persoonlijk had van mij de yoghurt iets meer gemogen en iets minder salade. Dit voornamelijk vanwege de tijd van de dag. Goed, er wordt prima voor je gezorgd!
Artikelenreeks
Tijdens mijn reis naar Litouwen en Letland ben ik dus vertrokken vanuit Amsterdam. Onderweg heb ik gebruik gemaakt van verschillende faciliteiten, maar ook verschillende plekken bezocht. Om jullie een beeld te geven van lounges, hotels en vluchten heb ik de volgende artikelen geschreven:
- 1e Artikel: Tripintroductie: Litouwen & Letland
- 2e Artikel: Review: Business Class Air Baltic CS 300 Parijs-Riga
- 3e Artikel: Review: Ibis Styles Amsterdam Airport
- 4e Artikel: Review: Review: Le Salon by Sheltair CDG 2D
- 5e Artikel: Review: Primeclass Business Lounge Riga Airport
- 6e Artikel: Review: Business Class Air Baltic Bombardier Dash 8-400 Riga-Vilnius
- 7e Artikel: Bestemmingstips: Het oude en moderne Vilnius & Ibis Vilnius Centre
- 8e Artikel: Bestemmingstips: Roadtrip door Litouwen & Letland (deel 1)
- 9e Artikel: Bestemmingstips: Roadtrip Letland & Litouwen (deel 2)
- 10e Artikel: Bestemmingstips: Riga, Letland
- 11e Artikel: Review: Mercure Riga Centre
- 12e Artikel: Review: Narbutas Verslo Klubas – Business Lounge Vilnius Airport
- 13e Artikel: Review: Business Class Air Baltic Boeing 737-300 Vilnius-Riga
- 14e Artikel: Review: Ibis Paris CDG Airport
Beeldmateriaal: MdTurck
Scorcy zegt
Sorry, de value is een 3.0? Deze vlucht in business class is 400 euro, in economy is het iets meer dan 100 euro. De vlucht duurt 50 minuten, de stoelen zijn exact hetzelfde (met het midden geblokkeerd), en je krijgt eten tijdens deze korte vlucht. Het is toch ontzettend onlogisch om dit business class te doen, tenzij je miles moet opmaken of vouchers hebt ofzo? Air Baltic is verder ook zeker geen indrukwekkende maatschappij.
Dus tenzij er nog magische verborgen dingen in deze review zitten, of deze review bedoeld is voor mensen die het okee vinden om voor een vlucht van 50 minuten zo veel extra geld voor business class uit te geven, snap ik de beoordeling echt totaal niet.
Overigens is VNO wel een prettig vliegveld, security is altijd retesnel in de ochtend (vluchten naar AMS en EIN vertrekken vroeg) en er zijn als je haast hebt blijkbaar manieren om te betalen voor priority zodat je je vlucht nog haalt.
Marco zegt
Hi Scorcy!
Ik denk dat je de review verkeerd begrepen hebt.
De gehele vlucht, AMS-CDG CDG-RIX RIX-VNO. En retour uiteraard. Dit kun je lezen in de intro van de reis door dit gedeelte van de Baltische Staten.
Marco