Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.
Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:
- Trip Intro: een kort bezoek aan Chicago en Los Angeles;
- Lufthansa Business Lounge Düsseldorf (Review);
- SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo (Review);
- SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm (Mini-Review);
- British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – London (Review);
- Renaissance London Heathrow (Review);
- BA Galleries First Lounge London Heathrow Terminal 5 (Review);
- British Airways Club World Boeing 747 London – Chicaco (Review);
- Palmer House by Hilton Chicago (Review);
- AA Flagship Lounge Chicago O’Hare (review);
- American Airlines A321 Economy Chicago – Los Angeles (review, dit artikel);
- Hilton Los Angeles Airport (review);
- Hotel Maya, a Doubletree Hotel Long Beach (review);
- AA Flagship Lounge Los Angeles Airport (review);
- American Airlines 787-9 Premium Economy LAX-Dallas-Madrid (review).
Zo’n 5 minuten voor de geplande boarding tijd, loop ik de lounge uit. Mijn telefoon trilt en ik zie dat mijn vlucht een kleine vertraging heeft. Ik loop dan ook gelijk weer terug de lounge in, waar ik vervolgens nog een kwartiertje blijf.
American A321 Chicago – Los Angeles: boarden
Vervolgens ga ik naar gate H17, waar het al een drukte van belang is. De Airbus A321 die ons vandaag naar Los Angeles zal vliegen, staat al klaar voor vertrek. Na een klein moment kan het boarden beginnen. Allereerst kunnen First Class passagiers aan boord, evenals militair personeel. Vervolgens Oneworld Emerald leden (groep 2), waarna ook ik aan boord kan (Oneworld Sapphire). Ik ben van mening dat dit een prima werkend systeem is en het boarden verloopt dan ook soepel.
Omdat ik redelijk ver van tevoren geboekt heb, kon ik stoel 12F kiezen. Voor 10.000 Avios zou ik kunnen upgraden naar First Class, maar ik zag hier relatief weinig voordeel in. Ik kon immers eten in de lounge en deze stoel biedt eigenlijk meer beenruimte. Er worden uiteindelijk 3 elite leden geüpgraded. Stoel 12F heeft onbeperkte beenruimte omdat er een stoel ontbreekt, vanwege de nooduitgang.
American A321 Chicago – Los Angeles: stoelkeuze
Vanuit Stoel 12F heb je een prima uitzicht: je hebt twee ramen tot je beschikking. Je kijkt uit op de motor en tijdens de vlucht wordt het zicht niet beperkt door de vleugel. Daarnaast kun je heel gemakkelijk je stoel verlaten. De stoelen in rij 11 hebben namelijk ook ontzettend veel beenruimte, waardoor je makkelijk voorlangs kunt lopen.
Natuurlijk is een klein nadeel van zo’n stoel dat je geen spullen kunt opbergen in de stoel voor je. Daarnaast kun je wat minder gemakkelijk werken op een laptop, omdat de uitklapbare tafel enorm klein is. Ook zit de armleuning vast, wat er voor zorgt dat de stoel iets krapper is.
American Airlines heeft drie verschillende A321 toestellen in haar vloot. De A321T vliegt op transcontinentale routes en beschikt over drie reisklasses (First, Business en Economy). Dat is uniek binnen de VS, omdat de andere maatschappijen allemaal twee klassen hebben. Daarnaast zijn er veel A321 toestellen die voorheen van US Airways waren. En je hebt het toestel waarmee ik vandaag vlieg.
Het grote voordeel van deze A321 is dat alle stoelen voorzien zijn van Inflight Entertainment in de stoel. Daarnaast heeft iedere stoel een stopcontact. Op de voormalig US Airways toestellen is dit niet het geval. Mijn scherm moet ik uitklappen, wat ik een klein nadeel vind ten opzichte van de overigen stoelen. De rugleuning van de stoel kan behoorlijk ver naar achteren. Voor slaperige mensen is de combinatie van veel beenruimte en een goede recline natuurlijk perfect. Ook de overige stoelen in rij 12 zijn prima, maar hebben wel een “IFE box” die in de weg kan zitten.
American A321 Chicago – Los Angeles: take-off
Stoel 12D is al bezet als ik aankom bij mijn stoel. Ik kan mijn koffer echter gelukkig nog gewoon kwijt, wat bij het uitstappen zal schelen. De vlucht is compleet uitverkocht en snel nadat ik ben gaan zitten komt ook de passagier in 12E aanwandelen. De meneer uit stoel 12D baalt er zichtbaar van en haalt zijn mobiele telefoon, tablet, krant en portemonnee van stoel 12E.
Nadat het boarden gereed is, praat de captain ons even bij over de status van de vlucht. De De-icing zal plaatsvinden aan de gate en we zullen snel onderweg zijn. Hij geeft aan dat de start mogelijk een beetje schokkerig zal zijn vanwege de harde wind. De vlucht zal ongeveer 4 uur duren.
De vleugels zijn helemaal groen van de de-icing als we vertrekken. De stewardess komt tegenover me zitten en is blij dat ze even kan uitrusten. We taxiën over een koud platform en ik zie inderdaad een paar schommelende toestellen vertrekken.
Eenmaal op de startbaan gaan de motoren los. Het duurt relatief lang voordat we de rotatiesnelheid bereikt hebben, maar het stijgen verloopt uiterst soepel. Op zich vind ik dat wel jammer, ik houd altijd wel van een beetje actie. Door het slechte weer is er in eerste instantie weinig te zien vanuit het raam.
American A321 Chicago – Los Angeles: service
Na het opstijgen komt de stewardess bij me en komt er een leuk gesprek op gang: “is dit de eerste keer dat u vliegt meneer? Ik zag u zo ontzettend veel foto’s maken tijdens het taxien en opstijgen”. Ik vertel haar dat ik in de afgelopen dagen honderden foto’s heb gemaakt van vliegtuigen. “Maar, wat doe je dan met al die foto’s?”. Ik leg haar uit dat ik gewoon graag vlieg. Vervolgens maakt ze nog een praatje over waar ik vandaan kom en wat ik ga doen. Ze sluit sympathiek af met “Good to have you on board”.
Na ongeveer een half uur komt de crew langs met drankjes. Daarnaast heb je de keuze uit een koekje of pretzels. Ik kies een koekje en bestel een kop koffie. Frisdrank, koffie, thee en water zijn gratis aan boord van American. Voor bier en andere alcoholische dranken moet je betalen (alhoewel dat spoedig zal veranderen).
Ook kun je snacks en eten kopen. Alleen op transcontinentale vluchten biedt American een maaltijd aan. Voor Executive Platinum leden is drank en een snack gratis. Ik heb begrepen dat dit ook voor Oneworld Emerald leden is, maar ik besluit hier verder niets mee te doen. Ik heb tenslotte al gegeten en omdat ik vanavond een afspraak heb hoef ik ook geen alcohol.
American A321, Chicago – Los Angeles: Een relatief rustige vlucht
Tijdens de rest van de vlucht is het gedaan qua service. Dat is wat mij betreft wel een tikkeltje karig: de vlucht duurt toch zo’n 4,5 uur. Een flesje water meenemen is dus aan te raden.
Je kunt onmogelijk doorwerken nadat je de koffie hebt gekregen. Ik weet niet of dit normaal gesproken wel kan, maar bij de nooduitgang is het zeker niet mogelijk. Omdat de middenstoel niet vrij is, is het sowieso een beetje krap. Mijn buurman werkt ook druk op zijn lapop, waardoor het af en toe een beetje vechten met ellebogen is.
Na ongeveer anderhalf uur is er enige turbulentie, maar dit mag nauwelijks naam hebben. Gelukkig is het weer al weer aardig opgeknapt, waardoor het goed toeven is.
American A321 Chicago – Los Angeles: landing op LAX
Na zo’n vier uur – en weinig spannende gebeurtenissen – naderen we Los Angeles International Airport. Dezelfde stewardess komt weer tegenover me zitten en neemt de andere passagiers door naar welke gates ze straks moeten. De dame voor me vliegt door naar Honolulu, wat nog een behoorlijk stuk vliegen is! De stewardess heeft alle tijd voor een praatje met de overige passagiers en is erg vriendelijk. Misschien is dat nog wel een extra voordeel van de stoel bij de nooduitgang: je krijgt nog een stukje extra aandacht waar normaal gesproken geen tijd voor is in Economy.
Omdat LAX twee parallelle landingsbanen heeft, kun je met een beetje geluk de landing van een vliegtuig voor je volgen. Dat geluk heb ik vandaag, want ik kan de gehele landing van een Fedex vliegtuig mooi volgen. Een prachtig gezicht!
De landing verloopt uiterst rustig. Het weer is redelijk helder, waardoor je Los Angeles downtown kunt zien liggen.
Mooi op tijd komen we vervolgens aan op de luchthaven van Los Angeles.
Tijdens het taxiën – waar het niet alleen qua vliegtuigen een drukte van belang is – komen we nog een bijzonder toestel tegen: een Antonov AN-124.
American A321 Chicago – Los Angeles: conclusie
Ik vond het al met al een prima vlucht met de American A321 naar Los Angeles. Eigenlijk was de vlucht weinig spectaculair: er gebeurde weinig tot niets en veel valt er ook niet over een Lotus koekje en een kop koffie te vertellen.
Voor een lange vlucht is een stoel bij de nooduitgang een heel comfortabele keuze: daar zou ik wel een paar tientjes voor over hebben. Werken is echter niet zo heel goed mogelijk, met een mini laptop vond ik dit al lastig. In dat geval kun je dus beter voor First Class kiezen, wat binnen de VS verrassend betaalbaar is.
Geef een reactie