Mini-Review: SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm6 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.

Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:

Mini-Review: SAS Plus A320 Neo Oso – Stockholm

Na mijn vorige vlucht van Dusseldorf naar Oslo dacht ik: ik blijf even zitten, dan kan ik nog een paar foto’s maken van de cabine. De steward vraagt me echter om haast te maken, omdat de bus aan het wachten is. “Ik dacht al, hij blijft zitten tot in Helsinki”. Haastig snel ik me naar de bus, waarbij ik – waarschijnlijk door slaaptekort en dat derde flesje bubbels – een beetje vergeetachtig ben. Ik vergeet namelijk helemaal mijn koffer van de kar te pakken.

Vergeet je koffer niet

Voordat ik het in de gaten heb, rijdt de bus al richting de terminal. Een beetje dom natuurlijk om je koffer te vergeten. De buschauffeur spreekt geen woord Engels en geeft met handen en voeten aan dat ik in de terminal maar moet vragen. Daar geven een paar vriendelijk lachende dames aan dat mijn koffer wel op de bagageband zal verschijnen. En inderdaad, na een minuut of 20 komt mijn koffer daar aangerold. Pfoeh!

Gelukkig, daar was mijn koffer al weer!

Het nadeel van deze actie is dat ik opnieuw langs de beveiliging moet, maar de rij is daar zo kort dat dit bijna geen tijd kost. In de mooie en ruime vertrekhal van Oslo Gardermoen zoek ik mijn weg naar de SAS Lounge.

Oslo Gerdermoen vertrekhal

In de SAS Lounge drink ik een kop koffie. Ondertussen kan ik mooi mijn telefoon en camera van stroom voorzien, want het gaat best snel op zo’n dag!

Na zo’n 40 minuten in de lounge te hebben doorgebracht, loop ik richting de gate. Hier staat de A320 Neo van SAS al te wachten. Dit toestel valt op door de vleugeltippen, terwijl de meeste A320’s voorzien zijn van “Sharklets”. Daarnaast heeft het toestel een paar flinke motoren onder de vleugels hangen.

SAS A320 Neo

SAS Plus A320 Neo Oso – Stockholm, boarden

Het boarden begint wederom redelijk op tijd. De vlucht is compleet vol en het duurt dan ook even voordat het boarden klaar is.

Boarden
De grotere motor van de A320 Neo

De stoelen zijn behoorlijk dun, maar in tegenstelling tot veel maatschappijen zijn ze voorzien van stoffen bekleding. Dat past wel bij een Scandinavische maatschappij.

SAS A320 Neo cabine
Stoffen bekleding

Ik zit op stoel 1A, maar dit keer komt het nadeel van SAS Plus ten opzichte van Europese Business Class naar voren: ook de middenstoel is bezet. Het is niet anders.

Stoel 1A voor deze vlucht

In de eerste rij is voldoende beenruimte, maar ook hier kun je de voeten weer niet geheel strekken. Er is een stroomvoorziening aanwezig, in de vorm van een USB poort.

Prima beenruimte
Een volle vlucht vandaag, middenstoel is bezet
Iedere stoel heeft een USB lader

SAS Plus A320 Neo Oso – Stockholm, pushback

Het zicht op de motor is vanaf stoel 1A prima te noemen. Misschien dat je vanaf rij 2 en 3 nog een iets beter zicht hebt, maar vanaf rij 1 is het ook geen klagen.

Uitstekend zicht op de motor vanaf 1A

Ondanks dat het boarden mooi op tijd klaar is, laat de pushback op zich wachten. Al snel wordt duidelijk dat dit te maken heeft met een technisch mankement. De APU is defect en het toestel moet door een externe stroomwagen gestart worden. Dit brengt zo’n 25 minuten vertraging met zich mee. Nadat de stroomwagen is gearriveerd, starten de stille motoren op.

Externe stroomvoorziening
Pushback

Als we naar de startbaan taxiën blijkt dat er sprake is van grote drukte. Er is slechts één baan in gebruik, omdat de andere baan opnieuw gekalibreerd wordt. Hierdoor lopen we opnieuw vertraging op. Het is wel leuk om het vliegverkeer een beetje te volgen op het vliegveld. Het aantal toestellen met turboprops is een stuk groter.

Het voordeel van één start- en landingsbaan is dat je vliegtuigen kunt kijken
Geen idee wat voor toestel dit is…. Iemand?

Ongeveer een uur na de oorspronkelijk geplande vertrektijd draaien we startbaan 1L op en zijn we klaar voor vertrek.

Op naar startbaan 1L
Klaar voor vertrek van 1L

De motoren zijn erg stil. Het is een beetje alsof je je haar aan het föhnen bent. Natuurlijk is het voor de omgeving een vooruitgang, voor vliegtuigliefhebbers is het wat minder. Het opstijgen verloopt verder erg soepel.

Rotatiepunt
Doei Oslo!

SAS Plus A320 Neo Oso – Stockholm, service aan boord

Zodra het lampje “stoelriemen vast” gedoofd is, komt de service op gang. Het personeel is op deze korte routinevlucht een stuk minder attent dan op mijn vorige vlucht. Natuurlijk hebben ze het ook gewoon een stuk drukker. Ik krijg een soort wrap met rendiervlees aangeboden. Hoewel ik niet echt honger heb, besluit ik een paar happen te proberen. Het smaakt eigenlijk prima, maar is niets bijzonders. Als drankje neem ik een smoothie, die lekker smaakt.

Snack & Smoothie

Al redelijk snel wordt de daling naar Stockholm al weer ingezet en haalt de crew alle troep weer op. Het is kwart over vier en het is inmiddels al redelijk donker. Ik ben nog mooi op tijd in Stockholm voor mijn volgende vlucht naar London Heathrow.

De landing op Stockhol Arlanda

Conclusie

Het was slechts een korte vlucht van Oslo naar Stockholm. Op een dergelijke korte vlucht heeft SAS Plus relatief weinig voordelen ten opzichte van SAS GO. Ook was de crew een stuk minder attent, doch niet onvriendelijk.

Het was leuk om eens in de A320 Neo te vliegen, al was het jammer dat zo’n nieuw toestel nu al een defect heeft. Toch was de vlucht alles overziend comfortabel te noemen.

Overzicht

Publicatie Datum

22 January 2018

Voordelen

- Splinternieuw toestel;
- Comfortabele stoelen.

Nadelen

- Geen vrije middenstoel;
- Crew wat minder attent dan vorige vlucht.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Een korte vlucht waarbij je iets minder aan "SAS Plus" hebt. Desondanks een prima vlucht.

6 min leestijd">
3.3

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *