Review: SAS Plus CRJ-900 Dusseldorf – Oslo

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.

Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:

SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo Gardermoen

Vandaag een review van een vlucht met SAS Plus CRJ-900. Om iets over half tien loop ik de Lufthansa Business Class Lounge uit en begeef me richting gate A31. Het is gelijk duidelijk dat er sprake is van bus boarding. Aan de ene kant is dit niet prettig, maar aan de andere kant is het altijd leuk om wat vliegtuigen te spotten.

Bij de gate is het redelijk rustig, er is genoeg plek voor iedereen die meegaat. Zoals ik op Expertflyer heb kunnen zien, zal het waarschijnlijk een rustige vlucht worden. Voor de gate staat een mooie A320 Neo van Lufthansa geparkeerd.

Lufthansa A320 Neo

De agent die het boarden begeleid komt vervolgens naar iedereen met handbagage om een label uit te reiken. De handbagage mag namelijk niet mee het ruim in en moet bij het boarden worden afgegeven.

Stipt op tijd begint het boarden. SAS Plus en frequent flyers mogen als eerste de bus in. Omdat het een rustige vlucht is, volstaat slechts één bus met passagiers. De bus wacht dan ook net zolang tot iedere passagier aan boord is.

SAS Plus CRJ-900, Busboarden

Na een korte rit over het platform komen we aan bij de CRJ-900. De vlucht wordt uitgevoerd door Cityjet onder SAS label.

SAS Plus CRJ-900

SAS Plus, CRJ-900, Boarden

Voordat we aan boord mogen, moeten we nog even wachten op een andere passagier. Deze passagier heeft een eigen bus, namelijk een politiebus. Hij mag als eerste aan boord, maar wel met handboeien om. Hierna gaan de deuren van de bus open en mag de rest ook boarden.

Boarden via de trap, SAS Plus CRJ-900
Koffers afgeven
SAS Plus CRJ-900

Bij het instappen van het toestel wordt iedereen vriendelijk begroet door de steward die werkzaam is in SAS Plus. Ik neem plaats in stoel 1A en binnen een paar minuten is het boarden al gereed.

Mijn stoel voor deze rit: 1A
SAS CRJ-900 cabine

In SAS Plus zijn een aantal rijen vrij en dus biedt de steward een aantal mensen aan om van plek te wisselen. Ik vind het aardig dat hij dat proactief doet.
Zelf zit ik in stoel 1A. De stoel naast mij is leeg, wat een stuk extra comfort met zich meebrengt. De stoel heeft voldoende beenruimte, maar je kunt je voeten niet volledig strekken vanwege het bord.

SAS Plus CRJ-900 1A beenruimte

De stoelen staan niet precies naast elkaar, en rij 1 bestaat dan ook uit slechts één rij. Rij 2 lijkt iets meer beenruimte te hebben en beschikt over 2 ramen (in rij 1 heb je 1 raam).

Rij 2 heeft ietwat meer beenruimte

De stoel zelf zit lekker zacht en zijn ietwat aan de smalle kant. In stoel 1A is dat te merken, omdat de armleuning vast zit, waarin ook de tafel zit.

SAS CRJ-900 stoel

Terwijl de laatste zaken in gang gezet worden voor vertrek, merk ik nog dat we een bekende buurman op het platform hebben.

KLM Embraer

SAS Plus CRJ-900, start van de vlucht

Na de veiligheidsdemonstratie begint het toestel met taxiën richting de startbaan. Onderweg landen er een aantal Lufthansa en Aegean toestellen. Voor ons stijgt een EuroWings toestel op. Hierna zijn wij aan de beurt.

Eurowings is klaar voor de start
En daar gaat ze. Terwijl wij de startbaan opdraaien maakt ze ruimte voor ons

Omdat de motoren van het toestel achter aan de romp zijn bevestigd en ik vooraan in stoel 1A zit, hoor je de motoren amper. Ik heb nog nooit zo’n rustige take-off meegemaakt. Het deed me eigenlijk nog het meest aan het rijden in een Tesla denken: je wordt weliswaar in je stoel gedrukt en je hoort wat geluiden van buitenaf, maar geen motoren.

Rotatiepunt SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo

Uiteraard duurt het niet lang voordat we “airborne” zijn en de klim naar de kruishoogte verloopt aardig rustig. Het lijkt er op dat vlak na de rotatie een kleine rukwind plaatsvind, omdat het toestel even flink moet corrigeren. Verder mag het geen naam hebben.

Dusseldorf Airport na opstijgen
Dusseldorf Airport

Gelijk na het opstijgen maakt de crew zich op voor de serviceronde. SAS Go passagiers krijgen gratis koffie- en thee, SAS Plus passagiers krijgen gratis drankjes en een maaltijd. SAS Go passagiers kunnen wel andere producten kopen.

Het duurde niet lang voor we boven het wolkendek zaten

SAS Plus CRJ-900, lunch

Nadat de stewardess die de SAS GO cabine bediend haar kar heeft weggereden, begint de SAS Plus steward met het uitdelen van warme doekjes.

Warm doekje

Het duurt al met al ongeveer een kwartier voordat we een maaltijdbox in ontvangst nemen. De box steekt redelijk slim in elkaar. IKEA style zullen we maar zeggen: onderin de maaltijd, in de deksel bestek en peper en zout. De lunch is verrukkelijk: het gaat om gerookte zalm met bietentarwe.

SAS Plus maaltijd presentatie
Lunch op de SAS Plus CRJ-900 vlucht

SAS Plus CRJ-900 drankjes

Nadat de maaltijdbox is uitgedeeld wordt begonnen met de drankenservice. Ik kies voor een Francois Montand Blanc de Blancs. Een “methode traditional” bruiswijn. Ik moet zeggen, hij smaakt prima. Laat ik daar aan toevoegen dat ik van champagne houd, maar geen kenner pur sang ben. Maar let op de presentatie: een servet gevouwen om het flesje bruiswijn en een keurig glas (geen plastic).

Tijd voor een drankje!

Na van de maaltijd en een drankje genoten te hebben, komt de steward opnieuw langs om te vragen of ik ook koffie of thee wil. Een kopje koffie lijkt me wel wat. Hij vraagt gelijk er achteraan of ik ook een whiskey of andere likeur daar bij wil. Goedemorgen ;-).

Ik geef aan dat ik liever nog zo’n lekkere bruiswijn heb. Geen enkel probleem! Weer enige tijd later komt de steward opnieuw langs, dit keer met een doosje chocolade. Dit is natuurlijk erg lekker bij de koffie, maar bovendien ben ik er een beetje door verrast dat ze dit doen in Premium Economy.

Koffie, nog een bruiswijn en een doos chocolade
Doosje chocolade

Na enige tijd komt de steward opnieuw langs en geeft aan dat hij het tijd vind voor een derde bruiswijn. Ehm. Tja, ik stem toch maar in want hij smaakt goed. Ik geef aan dat het met twaalf uur nog wel aan de vroege kant is, waarop hij antwoord: “in een vliegtuig maakt dat niets uit. Zodra je voorbij de beveiliging bent zijn er geen regels meer en kun je alles lekker op z’n beloop laten”. Een heerlijke opmerking op de eerste vlucht van mijn trip!

Zodra je langs de beveiliging bent….

SAS Plus CRJ-900, Landing op Oslo Gardermoen

De captain heeft zich in het eerste deel van de vlucht niet laten horen, maar 10 minuten voor de daling houdt hij een heel kort praatje, waarbij hij een beetje informatie geeft. Het mag eigenlijk geen naam hebben. Na ruim anderhalf uur zet de piloot de daling in en moeten de stoelriemen weer vastgemaakt worden. Het uitzicht voor de landing is adembenemend mooi. De foto’s spreken voor zich.

Sneeuw!

De landing verloopt, net als het opstijgen, zeer rustig. Ook nu hoor je de motoren weer amper.

Naderen van Oslo Gardermoen
Landing op Oslo Gardermoen

Na een rederijk lange taxirit wordt de CRJ-900 geparkeerd naast een regionaal toestel. Hierna moeten we met de bus richting de gate.

Onze “Remote Stand”

Conclusie

Om eerlijk te zijn ben ik behoorlijk onder de indruk van deze vlucht. Voorafgaand aan de vlucht was ik al positief over de eigenschappen van het product en het beperkte prijsverschil.

Ik bedoel: een vlucht met een lekkere lunch, goede dranken, uitstekende service, een doosje chocolade: de verschillen met business class zijn heel beperkt! Natuurlijk speelt bij deze vlucht mee dat de stoel naast mee leeg bleef. Dit is normaliter het grote verschil met Intra-Europese business class. Alhoewel, KLM Cityhopper doet dit in haar nieuwe Embraer toestellen ook niet.

Ook maakte een vriendelijke (en grappige) steward in SAS Plus de zaak compleet. Als ik ooit weer ergens naar toe moet waarbij ik SAS Plus kan kiezen, dan weet ik vrijwel zeker dat ik dit zal doen. Ik vind dat de prijs-/kwaliteitsverhouding veel meer in balans is dan bij de meeste intra-Europese business class tickets.

Overzicht

Publicatie Datum

21 January 2018

Voordelen

- Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding;
- Vriendelijke crew;
- Eten en drinken waren goed;

Nadelen

- busboarding;
- normaliter geen middenstoel vrij.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

SAS Plus biedt een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, vooral als je een SAS Plus Saver tarief kunt kopen!

4.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *