KLM kijkt terug op succesvol 20184 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als het aan KLM ligt mag de airline terugkijken op een succesvol 2018. Alhoewel Air France diverse tegenslagen te verwerken heeft gehad, ziet KLM 2019 met vertrouwen tegemoet. Dit jaar mocht men meer passagiers verwelkomen. Daarnaast is het aantal bestemmingen uitgebreid en ook de vloot is vernieuwd. Ook startte KLM diverse initiatieven om te dienstverlening aan boord en op de grond te verbeteren. In dit artikel een terugblik.

Passagiersgroei

In 2018 verwelkomde KLM maar liefst 34,1 miljoen passagiers. 2017 was voor KLM al een recordjaar met 32,7 miljoen passagiers. De maatschappij groeit dit jaar dus met bijna 4,3%. Transavia Nederland vervoerde in 2018 8,9 miljoen passagiers. Diverse maanden rapporteerde de airline een flinke groei ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Ook in de onzekere tijden bij Air France, waar het er minder rooskleurig uitziet als het om de groei gaat.

Tbilisi nieuwe bestemming met Air France
Air France kende diverse tegenslagen door onder andere stakingen van het personeel (Bron: Air France)

Bestemmingen

Ook het netwerk van de Nederlandse maatschappij groeide. Er werden vier nieuwe bestemmingen toegevoegd die door KLM zelf uitgevoerd worden. In mei 2018 startte de maatschappij met de vluchten naar Fortaleza in Brazilië. In het zomerseizoen van 2019 zal het aantal vluchten naar Fortaleza van drie naar vier opgevoerd worden. De tweede nieuwe bestemming is het Zweedse Växjö. KLM noemt dit de groenste bestemming tot dusver. Ruim 5% van de brandstof benodigd voor deze route is namelijk afkomstig van duurzamere bronnen. De derde en vierde nieuwe bestemming zijn Nantes en Marseille. Deze routes werden overgenomen van Air France.

Vlootvernieuwing

In 2018 voerde KLM de nodige vernieuwingen door in de vloot. Zo werd er afscheid genomen van drie Boeing 747 toestellen. Eén daarvan werd verkocht aan Corendon. Dit toestel zal de voortuin van het nieuwe Corendon Hotel sieren. Het afscheid van deze toestellen werd gevierd met de uitgave van een speciaal boek. KLM heeft nu nog veertien 747 toestellen over (incl. de combi variant).

KLM nam in 2018 afscheid van drie Boeing 747 toestellen (Bron: KLM / CAPITAL PHOTOS / Nils van Houts)

Het bleef niet bij het afscheid van de 747. De maatschappij verwelkomde in 2018 tien nieuwe toestellen. Namelijk drie Dreamliners voor KLM en zeven Embraers voor KLM Cityhopper. Daarmee komt het totaal aantal Dreamliners nu op dertien en 49 Embraers. Daarnaast heeft de airline 29 Boeing 777 toestellen, dertien Airbus A330 toestellen en 50 Boeing 737s. Dat maakt een totaal van 168 toestellen in de vloot. Benieuwd naar onze reviews van KLM vluchten? Hier zie je diverse reviews op een rijtje.

De Dreamliner van KLM (Bron: KLM)
De Dreamliner (Boeing 787) van KLM (Bron: KLM)

Duurzaamheid

Als het gaat om duurzaamheid wil KLM voorop lopen. Momenteel wordt bij 360 vluchten gebruikgemaakt van biobrandstof. Maar maak je geen illusie dat het gaat om een volledige tank biobrandstof. Het gaat vaak maar om een paar procent van het totale verbruik.

CO2ZERO, het CO2-compensatieprogramma van KLM, bestaat in 2018 tien jaar. Nadat je je reis hebt geboekt kun je, bijvoorbeeld via de app, ervoor kiezen om de CO2-uitstoot van je vlucht te compenseren. Afhankelijk van de route die je vlucht en de klasse betaal je enkele euro’s tot enkele tientjes voor de compensatie. Het geld wordt vervolgens geïnvesteerd in projecten om de CO2-uitstoot elders te beperken. Ook zijn er 339,000 bomen gepland. Volgens KLM hebben 90.000 reizigers hieraan deelgenomen. Dat is slechts een kwart procent van alle passagiers. Het aantal is wel flink gestegen, aangezien in 2016 nog ‘maar’ 40.000 passagiers deelnamen.

Huisje 99

Elk jaar presenteert KLM een nieuw huisje van Delfts blauw porselein. Dit huisje is gevuld met Bols jenever. Deze huisjes worden uitgedeeld aan reizigers in World Business Class op intercontinentale vliegreizen, uitgevoerd door KLM. Huisje 99 werd op 7 oktober onthult op de 99ste verjaardag (7 oktober) van de maatschappij. Het huisje verwijst naar de samenwerking met Douwe Egberts. Dit huisje stelt het eerste winkeltje van Douwe Egberts in Joure (Friesland) voor. Volgend jaar, wanneer KLM 100 jaar bestaat zal er weer een nieuw huisje gepresenteerd worden. Welk huisje dit zal zijn houdt KLM uiteraard nog geheim.

Huisje 99 is het eerste DE winkeltje in Joure, Friesland (Bron: KLM)
Huisje 99 is het eerste DE winkeltje in Joure, Friesland (Bron: KLM)

Dienstverlening

Een van de dingen waarop KLM zich wil onderscheiden is de dienstverlening. In de recentelijk gelanceerde internationale campagne komt dit duidelijk terug. De maatschappij is erg actief om vooral met de mobiele app te innoveren. Zo werd er een functie toegevoegd om zelf te controleren of je bagage van de juiste afmetingen is. Maar daar bleef het niet bij. Via de app kun je nu bijvoorbeeld ook medereizigers uitnodigen voor de Crown Lounge. Ook kun je via de app gratis een 24-uurs prijsoptie nemen. Verder blijft de maatschappij vernieuwingen doorvoeren in het contact via bijvoorbeeld Facebook Messenger en Whatsapp.

Een memorabel jaar

Pieter Elbers, president en CEO van KLM, noemt 2018 een memorabel jaar voor KLM. In een speciaal geproduceerde video bedankt hij alle medewerkers én klanten van de Nederlandse maatschappij voor hun loyaliteit. Daarnaast komen diverse hoogtepunten en speciale momenten aan bod. Je kunt de video hieronder bekijken. KLM maakte ook deze infographic over 2018.

Volgend jaar bestaat KLM 100 jaar. Het is dan wereldwijd de eerste airline die 100 jaar bestaat en nog opereert onder eigen naam. We kijken uit naar alle ontwikkelingen van KLM in 2019 en zullen dit als InsideFlyer uiteraard volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *