Groei KLM en Transavia zet door in onzekere tijden

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM verwelkomde afgelopen maand ruim 5% meer passagiers vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Pieter Elbers, CEO van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, is tevreden met deze goede start van het tweede kwartaal. Daarmee wordt de positieve trend van de afgelopen maanden voortgezet. Ook KLM Cargo liet een lichte groei zien. Het aantal passagiers bij Transavia groeit nog steeds, maar wel minder dan de afgelopen maanden.

Excellente groei

De Hollandse maatschappij noemt het zelf ‘Excellent growth’ als het gaat om de groei in passagiers bij KLM en de cargo load factor (bezettingsgraad) bij KLM Cargo. De grootste groei zit in short en medium haul vluchten. Daar werd bijna 6% meer passagiers van A naar B gebracht. Ook de load factor steeg hier met bijna een procent. Op long haul was de groei bijna 4%. KLM vervoert ruim twee keer zoveel passagiers op short en medium haul als op long haul vluchten. Het ging in april dit jaar in totaal om 2,9 miljoen passagiers tegenover 2,8 miljoen afgelopen jaar.

Hoewel de omzet bij KLM Cargo niet toenam, verbeterde de load factor wel licht. Air France liet op vrachtvervoer een daling van ruim 13% zien. Ook de load factor van het vrachtvervoer verslechterde met meer dan 2%.

Air France

De ontwikkelingen bij KLM staan in schril contrast met die van Air France. Recentelijk is de Franse maatschappij natuurlijk veel in het nieuws wegens de werkonderbrekingen van o.a. piloten, cabinepersoneel en grondmedewerkers. Het directe gevolg van deze stakingen is dat vluchten later vertrekken of zelfs geannuleerd worden. Ook komt voor dat bagage te laat of niet afgehandeld wordt. Dit heeft natuurlijk geen positieve effecten voor de inkomsten van de maatschappij. Ook de Franse dochterondernemingen Hop! en Joon werden getroffen door de werkonderbrekingen.

Air France verloor deze maand daardoor bijna 9% van het aantal passagiers ten opzichte van april vorig jaar. De maatschappij vervoerde in april 3,9 miljoen passagiers, tegenover bijna 4,3 miljoen in april vorig jaar. De afname was het sterkst te zien op long haul vluchten. Ook Air France vervoert meer passagiers op short en medium haul dan op long haul. Maar met 8,5% minder passagiers op de eerstgenoemde trekt dat de cijfers flink de verkeerde kant op.

Sommige toestelen van Air France werden aan de grond gehouden tijdens de werkonderbrekingen (Bron: Air France)
Sommige toestelen van Air France werden aan de grond gehouden tijdens de werkonderbrekingen (Bron: Air France)

Gevolgen voor KLM

De stakingsperikelen bij Air France lijken nog niet voorbij. Zelfs kort na het aftreden van de hoogste baas van Air France – KLM afgelopen week werden er nieuwe stakingen aangekondigd door de vakbonden. Hoewel beide bedrijven veel zaken gescheiden houden wil dat niet zeggen dat KLM geen hinder ondervindt van de Franse arbeidsverhoudingen. Reizigers die via Parijs (CDG) vliegen hebben kans om getroffen te worden door vertragingen of annuleringen. De perceptie van de dienstverlening van KLM komt daarmee natuurlijk ook in het gedrang. De onzekere tijden bij Air France kunnen zo ook invloed hebben op KLM.

Concurrentie

Ondertussen zal de concurrentie op zowel short en medium haul als long haul het niet erg vinden dat Air France zo slecht presteert. Dit geeft hen kans om een extra stukje markt te veroveren. Hopelijk komt de luchtvaartcombinatie snel met een nieuwe CEO die Air France weer in het gelid krijgen. Dan kan ook KLM weer rustig ademhalen.

(Bron: KLM/ KLM)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *